Svart ciklid

#1 - 6 april 2006 18:26
I ett offentligt akvarium såg jag idag en tjusig fisk.
Den var helt svart med endast stjärtfenan vit till vitgrå. Och så en smal kant på ryggfenan i samma nyans. Mycket vacker.
På kroppsformen och på sällskapet skulle jag gissa på en ciklid.

Nån som skulle kunna klura ut vad detta kunde vara?
#2 - 6 april 2006 21:48
Vad får dig att tro att det är en afrikansk ciklid? Du är inne på afrikanska ciklider nu....
#3 - 6 april 2006 21:57
Det är det som är problemet, jag har inte en aning om vad det var för ciklid.
Det kanske är från nån annan region. Jag måste ju börja i nån kategori med frågan.
Har du en aning?
#4 - 6 april 2006 22:02
Vad hade den för sällskap?
#5 - 6 april 2006 22:04
[quote=svea]I ett offentligt akvarium såg jag idag en tjusig fisk.
Den var helt svart med endast stjärtfenan vit till vitgrå. Och så en smal kant på ryggfenan i samma nyans. Mycket vacker.
På kroppsformen och på sällskapet skulle jag gissa på en ciklid.

Nån som skulle kunna klura ut vad detta kunde vara?[/quote]

Den fisk jag tänker på är Black Ghost. Kan det va den?
#6 - 6 april 2006 22:08
isåfall... en otroligt vacker fisk... synd att den inte går med vanliga malawi´s..
#7 - 6 april 2006 23:35
Nja, hon sa att den hade en vit kant på ryggfenan, och Black Ghost har ingen ryggfena, så den kan det inte vara. Den är heller inte särskilt lik en ciklid. Jag får nå´n sorts Victoriaciklid i huvudet, där finns riktigt vackra arter, varav en del verkar ha mycket svart.
#8 - 7 april 2006 04:44
Kan det vara någon sorts misskött Astatotilapi Nubila?
Är iaf den som jag direkt associerar till.

Den skall ha röda fenor egentligen men det finns ju misskötta fiskar tyvärr. Kan även vara så att det vart en "underlägsen" hane du sett..?

//decimus
#9 - 7 april 2006 04:58
Det kan inte vara så enkelt som en Cryptoheros sajica?
http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=213
#10 - 7 april 2006 05:35
Det finns annars en grymt snygg ciklid i barombisjön i kamerun som heter Stomatepia pindu. Den är kolsvart och har en vass kroppsform, dock inga ljusa inslag alls som i frågeställarens fisk. Jag ville bara göra lite reklam för den, eftersom den är så snygg.

http://www.dcg-online.de/noFrames/files/diaStomatepiaPindu.html
MVH
Magnus
#11 - 7 april 2006 07:19
Kan bara hålla med Magnus. Sen finns det även Stomatepia mongo som har ännu mer säregen kroppsform.
http://www.cichlidae.com/gallery/species.php?s=997
#12 - 7 april 2006 07:20
finns en mbuna som är svart kommer inte ihåg vad den heter men Ciklidshopen i Tomelilla har såna
#13 - 7 april 2006 08:32
Ingen av era förslag stämmer, men den som mest liknar är Pseudotropheus sp "acei" enl artbeskrivningarna här på Zoopet.
Den är visserligen blå, men annars väldigt lik.

Den jag såg var helt kolsvart utan teckningar, men med stjärtfenan och ryggfenan vit/vitgrå så som jag beskrev ovan.
Den gick tillsammans med gula och orange ciklider av samma format. Samt några jullar och 2 ancistrus.

Det är ett akvarium från Akvarieleasing. De gula är den vanliga sorten man ser i deras uthyrningsakvarium, vad heter de?
#14 - 7 april 2006 08:37
ok det var "acei" jag mena
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 7 april 2006 08:46
[quote=svea]Det är det som är problemet, jag har inte en aning om vad det var för ciklid.
Det kanske är från nån annan region. Jag måste ju börja i nån kategori med frågan.
Har du en aning?[/quote]
Om man lägger in det i denna kategori så vet man med sig att det är en afrikansk ciklid.
Vet man inte detta så finns alltid "Vilken fisk"-kategorin.

Annars så har nog Akvarieleasing rätt ofta malawi i sina utställningsakvarium så det kan nog säkert vara sådana. Den gula kan vara Labidochromis caeruleus - kallas för golden
#16 - 7 april 2006 09:18
Det kanske är från nån annan region, skrev jag. Men trodde mest på att det var en afrikan, så...

Ok Kjell, de gula såg ut så i kroppsformen. Några var citrongula och några hade den färgen. Och så den kolsvarta - du kanske vet vem vi talar om?
#17 - 7 april 2006 19:25
Tänkte ifall det var Auratus, eller crabo kanske. Dock utfärgade.

Mvh Mattias
#18 - 7 april 2006 19:31
Jag tror absolut på en Ps. sp. "acei". Enligt mig är bilden här på zoopet något missvisande, mina är mycket mörkare. Sök på google efter fler bilder och se om du hittar nåt som är likt!
#19 - 7 april 2006 19:55
heljis:
Precis så gjorde jag och därför tycker jag att det är mest lik en sådan. Jag såg en bild på goggle som var mycket mörkare än den här på Zoopet.
Men är dom helt sotsvarta?

Den som MantaCore föreslår är inte lik. Crabo, vad är det
#20 - 7 april 2006 22:03
Pseudotropheus crabro samma släkte som acei.
Kan bli helsvart, mina är svarta med vit teckning på ryggen.

Mvh Mattias
#21 - 7 april 2006 22:05
[quote=heljis]Jag tror absolut på en Ps. sp. "acei". Enligt mig är bilden här på zoopet något missvisande, mina är mycket mörkare. Sök på google efter fler bilder och se om du hittar nåt som är likt![/quote]

Jag tippar oxå på en "acei". Även mina är mycket, mycket mörkare...tidvis sotsvarta med den vackra vita sömmen som kontrast. Endast vid några tillfällen (leken) färgar hannen över i mörkblå nyans.
#22 - 8 april 2006 09:09
[quote=Nannacara]Jag tippar oxå på en "acei". Även mina är mycket, mycket mörkare...tidvis sotsvarta med den vackra vita sömmen som kontrast. Endast vid några tillfällen (leken) färgar hannen över i mörkblå nyans.[/quote]Precis så. Vid lek blir hanen blå-svartrandig, otroligt vacker.
#23 - 8 april 2006 09:47
Hmm, den jag såg var helt svart. Ska dit igen inom en snar framtid. Jag får nog kolla bättre om det trots allt finns några ränder el dyl.

Har ni några bilder på era vackra svartingar? Det vore kul att se.
#24 - 13 april 2006 13:14
Nu är jag till 98% säker på att det är en Pseudotropheus sp. "acei".
Tack för hjälpen.

Är det någon som har en bild på dem när de är sådär tjusigt svarta?

Glad påsk på er!
#25 - 14 april 2006 18:00
kolla på denna sidan han där har en svart malawi kom bara o tänka på detta när jag såg den men du får säga vad du tycker.
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=428732&gid=428734
#26 - 14 april 2006 18:25
På bilderna i "fd Malawi 222 l" på 7:e bilden finns en fisk i överkanten. Är det den du menar? Den ser faktiskt väldigt mörk ut, men det är ngt otydligt, kanske en sån.
#27 - 14 april 2006 19:00
ja det är "fd Malawi 222 l" 7:e bilden jag menar, tycker den passar in på din beskrivning iaf.
#28 - 20 april 2006 19:34
Pseudotropheus acei Ngara.

Så heter den svarta cikliden jag såg.
Jag har fått svar från Akvarieleasing att det är den. Dom har yngel av den just nu. Den är rätt ovanlig skriver dom
#29 - 20 april 2006 20:18
Är det nån som har bilder på denna firre?
#30 - 21 april 2006 06:13
[quote=svea]Pseudotropheus acei Ngara.

Så heter den svarta cikliden jag såg.
Jag har fått svar från Akvarieleasing att det är den. Dom har yngel av den just nu. Den är rätt ovanlig skriver dom[/quote
Nja så ovanlig är den inte har sett den i några butiker
#31 - 25 april 2006 16:33
Ska vid något bra tillfälle försöka få till en bra bild. Har gjort några tappra försök men får endast fram ngt suddigt och mörkt :-)

7:e bilden i "fd Malawi 222l" ser just ut som mina "acei". Väldigt aktiva och roliga fiskar...

Annons