Svårt att få Fjärilscikider att trivas

#1 - 6 oktober 2014 22:07
Jag har flera gånger haft Fjärilsciklider men med samma resultat att de tynar bort efter relativt kort tid. Jag har andra små ciklider(Apistogramma) som verkar trivas och lever betydligt längre i mina kar. Varför är det så? Vilka livsbetingelser behöver Fjärilarna för att trivas som skiljer sig från andra småciklider. Jag tycker att de är bland de vackraste dvärgcikliderna men behöver veta vad jag ska ändra på om jag ska våga mig på att skaffa dem igen. Är det någon som har tips på hur man lyckas med Fjärilsciklider.
#2 - 7 oktober 2014 05:21
Läs Mats Bryzells "Akvariestugan + ett 3000-literkar" sid.336 #6702, ett inlägg värt att tänka på om hur man kanske kan lyckas med denna vackra fisk :)

//Inger
#3 - 7 oktober 2014 11:22
Flertalet av de fiskar som lever på samma ställe, till exempel altumscalare, Satanoperca daemon, kardinaltetra och blå neon, erbjuder också mer eller mindre problem. De lever i ett vatten som är väldigt rent både kemiskt och bakteriellt. Vad som händer under regntiden vet vi inte så mycket om.
#4 - 7 oktober 2014 11:29
toggaj , jag har ett gäng fjärilar med dvärgguramis , guppys ,neon,kardinaltetror, kakadua och x antal malar o räkor .

funkat bra för mig endast förlorat 1 på 4 månader (köpte den väldigt liten)

240 liters, 26 -27 grader i akvariet , bra flöde i vattnet har 2 filtrar
1 ytter ett innerfilter , se till att ha en del växter o gömställen dem tycker om o gömma sig ibland , tänk bara på när du matar o se till så alla äter hade en Electric blue fjäril som ej ville äta 2 dagar irad hon kom ej fram när man matade så var tvungen o handmata henne i en vecka efteråt började hon äta med dem andra så fort man kom fram mina har överlevt vitaprick , dum tempratur sänkning från 30 grader till 24 på under 20 min (var dum under sommaren o sänkte för snabbt ner sen gick de upp igen efter kort tid ) men de verka klara de mesta enligt mina erfarenheter har kardinaler varit känsligast hos mig då jag förlorade 3 st till vitaprick , dem dog ej av det men förlorade alla fenor o var tvungen att avvliva , se gärna till att mata fjärilar lite blandat och inte av samma mat hela tiden de verkar dem tycka om , mina favoriserar röda mygglarver , Cyclops , och dr besselrs ~~ stavning vitlöksblandings mat.
#5 - 7 oktober 2014 12:25
[QUOTE=blaze1337;1710187]toggaj , jag har ett gäng fjärilar med dvärgguramis , guppys ,neon,kardinaltetror, kakadua och x antal malar o räkor .

funkat bra för mig endast förlorat 1 på 4 månader (köpte den väldigt liten)
[/QUOTE]
Gott att höra, men jag hoppas att det även funkar likadant om 2-3 månader:).

Annons