svårt att få filtrena att sitta

#1 - 15 december 2007 11:54
Hej vi har 2 stycken innefilter av den största modellen med påbyggnadssatser. Dessa går helt enkelt inte att fästa utan de åker ner till botten gång på gång vilket gör att ytcirkulationen blir allt annat än optimal. Hur går man egentligen till väga? Vi håller på att bli galna ^^
#2 - 15 december 2007 12:30
låter som att sugkopparna är risiga. testa att köpa nya.
#3 - 15 december 2007 12:33
är det gamla prylar? sugpropparna kan bli rätt kassa efter ett tag, testa att byta ut dom kanske? eller så kan man köpa en liten cirkulationspump som sköter ytan. dom är billiga.
#4 - 15 december 2007 14:28
Om du inte lyckas få fast pumpen med sugpropparna så ta å sätt dit en gummisnodd som håller den vid ytan.
Annars om du vid nästa vattenbyte torkar rent en bit av glaset och en eller 2 sugproppar och limmar fast dom med superlim (sånt som torkar på några sekunder) så sitter det, du kan aldrig använda sugpropparna igen om du tar bort dom, men funkar dom inte till att börja med så spelar det knappast nån roll ;)
#5 - 15 december 2007 16:55
woodo skrev:
Hej vi har 2 stycken innefilter av den största modellen med påbyggnadssatser. Dessa går helt enkelt inte att fästa utan de åker ner till botten gång på gång vilket gör att ytcirkulationen blir allt annat än optimal. Hur går man egentligen till väga? Vi håller på att bli galna ^^
gissar att du har eheim 2252.... det är ett tungt filter och dåligt av eheim att under alla år inte fixat en bättre fästanordning dock finns det fästen som man hänger över kanten på karet! kolla här:
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/eheim-upphaengningar-c-49_32_62_87_421?osCsid=89a2a0d94cf05dcccafd3b9bde5831fd
#6 - 15 december 2007 19:45
kanske har du alger på glaset,. då sluter dom inte tätt, se till att skrapa rent, gärna med ett rakblad...

(men skär inte sönder siliconfogen din)
#7 - 16 december 2007 12:04
Jag har haft samma problem, och den enda tillverkaren som verkar ha en lösning på det är AquaEl - de har magnetfästen som man kan köpa som tillbehör.
Jag gjorde även en egen hemmafixad lösnning på det för min gamla pump. Jag silikonerade fast mojängen som håller pumpen på insidan på en vanlig algmagnet (ju större desto bättre) - se bild. Det fungerade tio gånger bättre än sugkopparna. :)
#8 - 16 december 2007 13:49
Turbelle har magnetfästen till sina filter, i alla fall en del modeller, men en god idé är alltid värd att plankas ;)
#9 - 17 december 2007 06:44
Tänk på att innerfiltren drivs av en elmotor... en elmotor har som bekant magneter i sig för att fungera. Med en annan magnet i närheten kan effekten påverkas i negativ bemärkelse.
#10 - 17 december 2007 09:31
Tja, det funkade för mej, iallafall. :)
#11 - 17 december 2007 09:35
Jo, det fungerar oftast utmärkt men man bör tänka på att elförbrukningen kan öka och även slitaget.
#12 - 17 december 2007 20:05
men som sagt så är magneten inte riktad mot pumpen och baksidan på magneten har ingen magnetisk kraft!

Annons