Svårt att få discusar att leka?

#1 - 26 juli 2003 08:28
Läste i BTN: boken att det ska vara svårt att få discusar att leka.
ALLT måste stämma.. Ph värden, vatten värden och allt annat.

Är det igentligen så svårt?

Håller inte riktigt med.. Jag och min Fästman har lyckats.. Och vi har inte gjort ett dyfft åt det.
Det enda han har gjort är att han har bytt vatten varje söndag.
Vi som inte ens har ett "lek-kar". Utan dom går med 3 andra discusar, 2 ancistrusar samt 4 prakt botsior. Det bästa är nog att han har rotat runt hur mycket som helst bland växterna och det kan ju få fisken att känna sig orolig. Hrmmm.. vi har väldigt konstiga fiskar. [:-94] Känndes omöjligt och vi som funderade på att göra oss av med dom.
Hehe... Nänä.. nu kommer vi inte göra oss av med dom, inte nu inte när vi har ett lekpar... [:-34]
#2 - 26 juli 2003 08:33
Det är väl som när människor ska ha barn... när man försöker går det inte.. & när man inte vill..då händer det..hehe
kallas väl murphys lag? *ler*
#3 - 26 juli 2003 08:35
Hmm... Du har nog rätt... *ler*
#4 - 26 juli 2003 08:44

Vad jag har förstått så kanske det inte är speciellt svårt att få ett par till att leka men det skall vara svårt att få upp ynglen till försäljnings storlek.

#5 - 26 juli 2003 09:45
Läste detta inlägg på något annat forum. Har tyvärr glömt var men jag kopierade det i alla fall.

Plättlätt att få lek och ägg på discus förutsatt att dom är könsmogna förståss... MEN... mycket svårare att det blir nåt av det hela! (Därav tjusningen när man väl lyckas.)
För lek:
Helst bör paret ha lekt i ett gemensamt akvarie bland andra discusar först. Skilj ut paret och låt de få eget akvarie minst 50 cm högt och minst 125 liter o ej större än 150 liter. Byt 1/3 del vatten varje dag på eftermiddagen vid fyra tiden ungefär. Håll konstant temp på 29 grader i lek-karet varken mer eller mindre. Nya vattnet skall vara väl buffrat i 15 minuter i vattenberedningskar. (Waterlife ph 6,5 buffert finns i välsorterade akvarieaffärer.) Gärna lite ekbarks-extrakt på flaska i det nya vattnet och sista hinken bör vara kallt vatten och mata genast därefter. (Då tror fiskarna att det är regnperiod och börjar snart leka). Utför detta under 10 dagars tid upp till 3 veckor. Leker de ej på den tiden välj ut ett annat par.
Ingen matning alls när det finns ägg, annars möglar äggen. Att tillsätta antimögelmedel typ Mycopur är inte bra om föräldrarna ska ta hand om småttingarna första tiden då de förlorar en hel del av sitt näringsrika slemskikt vid medicinering och kan sen inte mata ynglen! Bättre att låta bli att mata tills äggen är kläckta och ynglen är frisimmande. Och glöm inte att i lek-karet behövs inga lysrör. Låt dagsljuset verka.
Ett trekants filter med luftbubblor HK Jungelfilter är bättre än nåt annat filter då man ändå byter mycket vatten. Dra ner på blåset/bubblorna vid lek så att hannen kan göra sitt jobb ifred. Annars är det stor risk att äggen inte blir ordentligt befruktade och resultat uteblir. Lycka till!

#6 - 26 juli 2003 22:31
Hej!

Såg att min dam hade varit här och skrivit lite. Det hon skriver stämmer... Vi kör på vanligt stockhlms kranvatten, en temp på 29-30 grader och nu har vi en massa diskusyngel helt plötsligt! Kul att se när föräldrarna efter tre dagars intensivt vårdande av ägg av ger utdelning. Misstänker att just befruktningen ska vara svår att få till, annars förstår jag inte vad problemet ska vara med att odla diskus. Har läst och hört att det kan vara en hel vetenskap. Men dom sköter sig själva. Ska poängtera att dom dessutom går i ett växtakvarium vilket även det sägs vara en "nära omöjlig" sak... Håller inte med folk som säger så!

Nä... Nu ska ynglena få gå med föräldrarna i 3 veckor sen hamnar dom i ett eget kar där dom ska få äta upp sig och bli stora och granna! Hoppas att åtminstone 30-40 stycken klarar sig utan missbildningar och andra otrevligheter!

Annons