Svårt att byta sand?

#1 - 28 mars 2008 12:53
Hallå, jag har just nu ganska grov sand, 7-10 mm. och igår införskaffade jag 2 st praktbotior och jag var inte särskilt påläst om dom, men när jag kom hem så läste jag att dom ville ha finkornig sand.
Så min fråga är, hur svårt och jobbigt är det att byta sand? ska man spara de gamla akvarievattnet? jag har heller inte något akvarium att lägga fiskarna i under tiden... förutom ett jättelitet yngelakvarium i plast
#2 - 1 april 2008 08:21
Jag bytte från engelsk sjösten till rådasand i mitt 310 l kar och monterade samtidigt en btn-bakgrund utan några problem :) Jag köpte hem en bit dammduk och lade i badkaret och stjälpte sedan ner fiskar, växter och akvarievattnet där. Sedan var det bara att byta sanden, montera bakgrunden och slänga i allt igen! :)

Här kan du läsa om hur jag gjorde: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=91637&highlight=renovering
#3 - 1 april 2008 08:45
Jag har samma och har tänkt samma men jag tänkte nästan om man kunde spara engelska sjöstenen under?!!!

Jag har läst om andra som har sand och vissa har jord under för att förbättra miljön för växterna och någon pratade om att ha lekakulor under, men varför inte behålla det grova gruset under då??!
Man får ju låta bli och rota och förr eller senare lär ju det grova gruset ta över igen och det finkorniga att hamna i botten men så länge mindre mängder tittar fram så torde det bara vara snyggt lr vad tror ni??? :D
#4 - 1 april 2008 09:12
Just som Katharina säger, du kan ju ha kvar sjöstenen i bottnen. Kanske ta bort lite för att det inte ska bli så högt. Putta bak den mot bakgrunden så det bara är sand där fram (blir nyggast så tycker jag) så det blir som en lutning uppåt bakåt. Så har vi det i de flesta karen :D
#5 - 1 april 2008 09:37
Nina82 skrev:
Just som Katharina säger, du kan ju ha kvar sjöstenen i bottnen. Kanske ta bort lite för att det inte ska bli så högt. Putta bak den mot bakgrunden så det bara är sand där fram (blir nyggast så tycker jag) så det blir som en lutning uppåt bakåt. Så har vi det i de flesta karen :D

Ja, eller skapa som en våg på botten.. Det tycker jag är snyggt.. tror jag... [:o]
Mitt kar står 2 m från ett hörn i vardagsrummet.. När man kommer in i vardagsrummet så ser man karet från den andra sidan. Där har jag låg sandnivå till sidorutan och framrutan men jag har tänkt att höja sandnivån på den andra sidan, den som är in mot hörnet... Ska bli kul och se om det blir så snyggt som bilden på min näthinna.. :D [:-174]
#6 - 1 april 2008 09:39
Katharina skrev:
Ja, eller skapa som en våg på botten.. Det tycker jag är snyggt.. tror jag... [:o]

Mitt kar står 2 m från ett hörn i vardagsrummet.. När man kommer in i vardagsrummet så ser man karet från den andra sidan. Där har jag låg sandnivå till sidorutan och framrutan men jag har tänkt att höja sandnivån på den andra sidan, den som är in mot hörnet... Ska bli kul och se om det blir så snyggt som bilden på min näthinna.. :D [:-174]

Det blir nog jättebra :D Blev snyggt på min näthinna oxå iaf :p

Annons