svårsläckt lysrör

#1 - 10 december 2005 04:36
Jag har ett svagt ljusspel i ett rör fast strömmen är bruten.
Vad kan det vara??
#2 - 10 december 2005 09:43
Byt glimtändare eller mät opp var du får "krypström" men jag tror att glimtändarna kan vara boven. Har du haft dessa länge??
#3 - 10 december 2005 10:57
Om man bryter nollan istället för fasen så kan man få den typen av problem.
#4 - 10 december 2005 11:10
Glimtändaren kan inte påverka alls.
#5 - 10 december 2005 11:11
Gimtändaren kna inte påverka det här alls.
För att testa NEs teori vänder du på kontakten.
#6 - 10 december 2005 11:29
Efterssom det är vinter behöver det inte vara ett elektriskt fel. Statisk elektricitet, mobiltelefoner etc kan få lysrör att glimma. Det skadar ju aldrig att vara på den säkra sidan.
#7 - 10 december 2005 13:59
Helt klart fasfel
#8 - 10 december 2005 18:43
Börja med att prova att dra ut kontakten :)
#9 - 10 december 2005 22:06
Jag testade med att dra ur kontaken då slockande rören.
Men det hjälpte inte att polvända.
Testade även att byta glimt.
Kan jag ha något vajs med jorden?
Det är väll den enda tåten som inte bryts?
#10 - 11 december 2005 04:45
har du nån elektronik nära som är jordad typ dator ?
om så är fallet prova att dra ur kontat efter kontakt och se om de slutar.
datorer och den kringutrustning som finns kan skicka rätt mycket ström genom jorden

är ljusrampen inte jordad kan det ja skrivit ovanför va felaktigt.
#11 - 11 december 2005 14:23
Jorden bryts inte. Men det är inte säkert att båda de andra ledarna bryts heller. i Grenkontakter brukar båda polerna brytas. Men annars är det vanligare att bryta en ledare.
Vet inte var Raven syftar på. Men någon ström att tala om på jorden ska det inte vara. En jordfelsbrytare löser om det går 30mA där. De fall det kan bli spänningar är om man har en dator eller likande i en jordadgrenkontakt utan jordanslutning.
#12 - 11 december 2005 15:34
[QUOTE=Danei] De fall det kan bli spänningar är om man har en dator eller likande i en jordadgrenkontakt utan jordanslutning.[/QUOTE]

va just de ja skrev.
datorer och den kringutrustning som finns kan skicka rätt mycket ström genom jorden
#13 - 11 december 2005 17:19
Nej det är inte samma sak som jag skrev. Läs igen.
#14 - 11 december 2005 18:47
Jag har jordat i hela huset och jordfelsbrytare så den borde lösa ur om det är något galet.
Men ska testa med att dra ut datorn. Den står ju 2 meter från akvariet.
#15 - 11 december 2005 21:26
[QUOTE=Danei]En jordfelsbrytare löser om det går 30mA där.[/QUOTE]

En jordfelsbrytare löser ut om det är större skillnad är 30mA på den ström som "går in" genom feserna och den som "kommer ut" genom nollan. Inte alla jordfelsbrytare bryr sig om skyddsjorden.
#16 - 11 december 2005 21:49
[QUOTE=Danei]Nej det är inte samma sak som jag skrev. Läs igen.[/QUOTE]

suck...

Jag har jordat i hela huset och jordfelsbrytare så den borde lösa ur om det är något galet.

Men ska testa med att dra ut datorn. Den står ju 2 meter från akvariet.

högtalare kan störas ut av ström långt under vad en jordfelsbrytare känner.
#17 - 11 december 2005 22:23
morphriz: går det i skydds jorden så går det ju inte i fas eller nolla. Så då löser skyddsjorden. Men du har rätt. Den löser för att den inte gör där den ska, inte för att den går i skydds jorden.

Raven: vad har det med saken att göra? Jag har inte stött på problemet. Hur skulle du kunna få felströmen genom en högtalare?

Raven: Lysröret kan inte påverkas av en felström som jordfelsbrytaren inte reagerar på. En sådan ström genererar ingen mätbar spännning. Det verkar som att du blandar ihop ström och spänning.
#18 - 12 december 2005 02:43
i dagligt tal säger man inte spänning utan ström när man talar om elektricitet.
och bland det mest grundläggande inom elläran är att finns ingen ström finsn ingen spänning.
finns spänning finns alltid ström.

sen kan störningar gå in i jorden till datorn och fortsätta genom jorden i ljudkabeln till högtalarna till exempel.
störningar kan även påverka nätaggregatet som i sin tur direkt påverkar ljudkortet.
#19 - 12 december 2005 08:21
Med andra ord. Du har inte en susning om vad jag pratar om. Det är stor skillnad på ström och spänning. Om du inte fattar så lägg ner.
#20 - 12 december 2005 08:31
jag vet EXAKT vad skillanden mellan spänning och ström är.
men får intrycket av att du misstolkar det jag skriver
#21 - 12 december 2005 08:42
Med tanke på hur du tolkar det jag skriver så tror jag inte det. Dessutom är det här "finns spänning finns alltid ström." helt fel.
#22 - 12 december 2005 09:48
Nu när vi avhandlad all kringutrustning samt elära.. Hur går det med lysrören? :)
#23 - 12 december 2005 10:55
Hehe, inga elektriker i den här tråden verkar det som ;)

U=I*R Sen kan ni diskutera det där med ström och spänning och vad som är vad lite till. :D
#24 - 12 december 2005 11:04
Det där tar jag som en stor förolämpning. Jag kan mer än många elektiker. Visserligen saknar jag mycket av deras erfarenhet.
#25 - 12 december 2005 11:31
[QUOTE=Michael]Jag har ett svagt ljusspel i ett rör fast strömmen är bruten.
Vad kan det vara??[/QUOTE]Jag kan överhuvudtaget inget om el!! Men jag tycker du ska införskaffa ett nytt rör helt enkelt...
#26 - 12 december 2005 11:43
[QUOTE=sunkan aspidoras][QUOTE=Michael]Jag har ett svagt ljusspel i ett rör fast strömmen är bruten.
Vad kan det vara??[/QUOTE]Jag kan överhuvudtaget inget om el!! Men jag tycker du ska införskaffa ett nytt rör helt enkelt...[/QUOTE]

Efterssom alla slåss om U = I*R(jag är en konservativ j-l så jag hejar på R) så kanske det är svårt att hitta men extern påverkan, eg. strålande utrustning, är eliminerad som felkälla. Sen tror jag att ej jordad jorddosa också är eliminerad, men jag är inte säker. Armaturen är inte eliminerad, mao kanske inte ett nytt rör hjälper. Slutligen är det faktiskt inte ens fastsällt att det är ett fel vi pratar om, det kan ju vara så att det faktiskt inte gör nått att det beteer sig som det gör.

Att vara på den säkraste sidan är ju att köpa nytt rör och ny armatur, men det är nog att ta i lite i överkant.
#27 - 12 december 2005 11:47
[QUOTE=heeke]U=I*R Sen kan ni diskutera det där med ström och spänning och vad som är vad lite till. :D[/QUOTE]

den ekvationen visar att finns det spänning finns ALLTID ström.
finns ström finns ALLTID spänning.
och att resistans alltid finns också.

finns ingen möjlighet att man kan ha 200v utan a.
eller 200a utan v.

danei du skriver att du kan mycket mer än många elektriker, låter lite konstigt med tanke på att en del av de du skriver motsäger ALLT jag fick lära mej på gymnasiet när jag gick ellära.
#28 - 12 december 2005 11:48
Varför inte byta husets elsystem när man ändå är igång. Bara för att testa ;-)

Det var ironi. Jag bara undrar varför folk rekomenderar att byta saker på måfå utan att ha en aning om vad det handlar om. Inget personligt. Det är flera sånna förslag i den här tråden, och det brukar förekomma i liknande trådar.
#29 - 12 december 2005 11:58
Nu hann Raven imellan med ett inlägg.

Raven: Saken är den att om du har ett avbrott så har du oändlig resistans. Då kan du få en hög spänning utan att få en ström. I teorin kan du få en ström utan spännig, om du har en superledare. Men mer realistiskt är att du har en kopparledare. Och om man pratar om tex 30mA som fallet var tidigare. Så inser man att spänngen över en vanlig kopparledare blir så liten att den inte kan störa något. Jag har aldrig varit med om att an högtalar har blivit störd. Däremot en förstärkare. Men där är insignalen under 1V och strömen obetydlig. (resistans typ 3-20 tusen ohm)

Tydligen missade du en del av grunderna i elläran.
#30 - 12 december 2005 12:02
du missade att det va högtalare kopplade till dator och dom kan va djävulskt känsliga.
eller du kanske inte kan nåt om datorer ?

förövrigt låg jag bland dom 5 bästa i min årskull så tror inte ja missat nåt som du påstår...
#31 - 12 december 2005 12:02
Inte meningen att förolämpa. Sorry!

Jag skulle vilja påstå att det är avsaknaden av jordledare som ger ev störningar oavsätt om det är ett lysrör som störs eller något annat.
Datorer, eller snarare deras nätagregat, brukar vara duktiga på att generera övertoner.
Man ser tydligt vilka störningar man kan få om man kopplar en scopmeter, modell enklare, via nätadapter till elnätet. Man får genast en trvlig 50Hz sinuskurva trots att bägge mätprobarna hänger i luften. Det handlar om några mV men störningen finns där. Kör man istället Scopemetern på batteri drift försvinner genast störningen.
Om man nu råkar ha en Scopemeter ligga ockskräpa, kanske inte så många som har iofs ;), så är det ju bara att plocka fram den och börja mäta. :D
#32 - 12 december 2005 12:05
Ja. jag missade att det var aktiva högtalare. Samma sak där, lågnivå signal. Det är signalen till förstärkaen som blir störd.
Så bra att jag inte gick på den skolan.
Vad har du för ström i en lampsladd när lampan är trasig? Spänningen finns ju där...
#33 - 12 december 2005 12:09
heeke: Jag skulle tro att du är felet på spåret.
#34 - 12 december 2005 12:09
Hmm, Spänningen finns där för att du kan mäta den?
Vad tror du att du har för ström när du kopplat in mätinstrumentet?
#35 - 12 december 2005 12:24
[QUOTE=heeke]Jag skulle vilja påstå att det är avsaknaden av jordledare som ger ev störningar oavsätt om det är ett lysrör som störs eller något annat.
Datorer, eller snarare deras nätagregat, brukar vara duktiga på att generera övertoner.[/QUOTE]
efter vad jag läst får en dator inte ens kopplas till ojordat utag pga dom störningar som skapas.
sen kan det i extremfall även räcka med att fasen pendar 5v upp å ner för att skapa resonans som går ut i högtalarna.
kul när man sitter å arbetar och kan höra genom högtalarna precis när hissarna i huset startar typ, spänningen sjönk runt 222 till 218v i de fallet.
nån billig skit som köpts in med undermåliga komponenter :rolleyes:

[QUOTE=Danei]Ja. jag missade att det var aktiva högtalare. Samma sak där, lågnivå signal. Det är signalen till förstärkaen som blir störd.[/QUOTE]
grattis bl.a precis de ja pratat om i mer än halva tråden.

Vad har du för ström i en lampsladd när lampan är trasig? Spänningen finns ju där...

MOGET...
till att börja med så går det varken ström eller spänning igenom ena sladden , kallas nolla.
däremot finns det både ström och spänning i den andra, kallas fas.
en del lampor har även gröngul där det inte ska gå nåt alls, kallas skyddsjord
ska du komma med exempel så kom med nåt vettigt, kretsen du pratar om är bruten och är följaktligen inte aktiv men så fort den blir aktiv så finns strömen där
#36 - 12 december 2005 12:32
Suck
Det är samma tjafs som vanligt mellan elektriker!!!;)
det verkar som det är lika vart än man vänder sig...

Kom en sak med att du hade datorn i närheten.
Du har ju alltid jord i lednigen till lysrampen(utom när du drar ut sladden). Det behövs det inte mycket för att få ett lysrör att blinka av sig själv om du sätter typ ett nätagg, högtalare (magnetfält) för nära så får du det att blinka.
testa med att dra datorn så långt bort du kan från lysrampen och se om det fortsätter att tjuv tända.
#37 - 12 december 2005 12:38
Fasen pendlar upp och ner 650V. 5V mer eller mindre gör ingan skillnad.

Du har uppenbarligen ingan aning om vad ström och spänning är. I fasledaren har du en späning men ingen stöm när du inte belastar den.
#38 - 12 december 2005 12:54
mellan fas och nolla är det 230v inget annat.
dom där 650v du prata om är toppvärden INTE effektvärden och det är en MYCKET stor skillnad dom emellan

I fasledaren har du en späning men ingen stöm när du inte belastar den.

kan du ge mej exempel på AKTIVA kretsar där det förekommer ???
skulle inte tro det för det förekommer inte.
kommer fortfarande med dåliga exempel som saknar grund i diskussionen i fråga.

diskussionen gäller ju en aktiv krets inte bruten som du börjat prata om
sen kan du lägga av med skitsnacket om att ja inte vet vad ström och spänning är för det vet jag fullt väl vad det är ochs killnaden däremellan

sen de du skriver 5v gör ingen skillnad är också skitsnack.
vet du överhuvudtaget hur ett nätaggregat tille ndator funkar ?
vilka sympom man får av ett som är påv äg att haverera ?
vilka symptom man får av ett som körs för hårt ?
ingen ide du svarar på de för svaret har ja redan fått....
#39 - 12 december 2005 13:13
Vad jag försöker få dig att fatta är att det kan finnas en spänning utan ström. Om du med aktiva menar ett det gå både spänning och ström så kan det inte inte vara annat efter som du har definierat det så. Men nu var ju inte lysröret vad du kallar aktivt.

Det är skillnad på effektivvärde och toppvärde. Har inte sagt något annat. Men du menar väl inte att effektivvärdet pendlar? Hur skulle det kunna ge störnningar.
Jag sa att 5V variation på nätspännignen inte är något att bry sig om. Det ligger klart innom de marginaler som är okej. I andra lägen kan 5V vara massor.
Jag vet hur nätagregat funkerar. Vilka övertoner det ger mot nätet och varför. Vad de gör när det haverarar vet jag inte. Men det varierar beroende på hur det havererar. Jag vet heller inte vilka symptom du syftar på vid överbelastning.
#40 - 12 december 2005 17:14
Jag är jätteglad att det är så många här som engagerar sig i mitt problem.
Men försök och "spänn" av lite innan det går en "propp".

Har ni själva varit med om samma problem med lysrör?

Jag fick inte tillfälle att testa data teorin igår (ett stökigt småbarn som sabbade min kväll).
Jag gör ett försök nu ikväll.

Återkommer..
#41 - 12 december 2005 20:26
Inte just å akvarie sidan.
Har däremot lekt lite med lysrör när jag gick i skolan.
Och man kan få ett lysrör att blinka(glöda) med magnetfält kan göra så med ett batteri oxå.
Hade datorn jag använde i skolan nära lysröret och jag fick det fenomenet att lyröret lyser svag.
Prata nyss med en elektriker han sa att när lysrören+ glimen börejar bli slitna eller defekta så kan det få flipp och blinka efter du slagit av.
Hur gammalt är lysröret???

Mvh Mattias
#42 - 12 december 2005 20:46
Glimtändaren kan inte ha med saken att göra. Ett gammalt lysrör kan kanske få en efterlysning. Men inte blink efter frånslag.
#43 - 13 december 2005 08:08
[QUOTE=MantaC0re]

Hur gammalt är lysröret???

Mvh Mattias[/QUOTE]

Jag har två rör som lyser. Trodde från början att det var enbart en som lös, Men det gör det andra med fast ännu svagare.

Det ena röret är knappt 1 mån (det som lyser starkast) och det andra är ca 7 mån.
#44 - 13 december 2005 12:34
Kolla strömbrytaren/na till rören, kan ev. bli någon krypström fast den/dom är brytna.
Har du någon grendosa med brytare på, vad händer om du bryter den isf?
#45 - 13 december 2005 15:36
Nu har jag tagit ur varenda kontakt i huset, Men inte då..
Det ända som hjälper är när kontakten till lysrampen är ur.

[QUOTE=heeke]Kolla strömbrytaren/na till rören, kan ev. bli någon krypström fast den/dom är brytna.
Har du någon grendosa med brytare på, vad händer om du bryter den isf?[/QUOTE]

Jag ska ta mig en titt.
#46 - 13 december 2005 19:53
Vart sitter strömbrytaren på sladden eller själva rampen??
tänkte ifall det hade kommit in vatten eller kondens i själva brytaren.
Om du kör med skarvsladd med knapp eller timer kan du ju se om det bryter lysröret då.
#47 - 13 december 2005 20:30
[QUOTE=MantaC0re]Vart sitter strömbrytaren på sladden eller själva rampen??
tänkte ifall det hade kommit in vatten eller kondens i själva brytaren.
Om du kör med skarvsladd med knapp eller timer kan du ju se om det bryter lysröret då.[/QUOTE]

De sitter på rampen.
Använder en timer och sedan direkt i väggen.
Jag ska öppna upp rampen så får vi se.

Annons