Svårodlat...

#1 - 30 januari 2007 18:16
;) Hallå i stugan!
Jag har lite undringar över detta med fortplantning av fiskar.
På de flesta verkar det som om de i tid och otid(?!) har mängder med fiskar som ynglar av sig. Vet inte om det är så, men det känns så.
Nu till frågan; Hur kan det komma sig att mina fiskar aldrig har lagt så mycket som ett ägg? Många av mina fiskar ska enligt beskrivning vara "lätt att odla". T.ex kardinalfisk, Sorgmanteltetra och Koppartetra. Hos mig är de väldigt svårodlade[:o] De vill inte ens försöka! Kardinaltetrorna förstår jag, för de vill tydligen ha e x t r e m t rätt vatten för att bli leksugna. Men jag tror (säker kan man ju aldrig vara) att mina fiskar är lyckliga. De har kompisar, får god mat, rätt växtlighet, temperatur och Ph. De är aldrig stressade, men vill aldrig leka.
Vad beror det på? Att de inte är könsmogna? Fel årstid? Fel vatten? och vad har vattnets sammansättning med äggläggningen att göra?

OK, många (lite halvdumma) frågor, men ja skulle ändå bli glá över ett svar!! Tack
#2 - 2 februari 2007 12:58
Kan bero på att fiskarna är för unga (tålamod är viktigt inom akvarievärlden). Tetra brukar aldrig vara riktigt lätta att odla, om man jämför med t.ex guppy. Har du kollat vattenhårdheten? Kolla även nitrit och ammonium/ammoniak. Vad har du för pH? Vad matar du med?

MVH Henrik Goth
#3 - 2 februari 2007 15:39
Såvida vattenvärdena är någorlunda rätt så leker dom nog, troligen så har dom redan gjort de. Tetror brukar vara rommspridare så det behövs ett separat akvarium flör att odla dom "effektivt" även pga att dom käkar själva upp rommen samt avkomma.
Jag odlade glödbands tetror ett tag och då använde jag ett nät 2-3 cm ovanför bottnen som rommen föll igenom, annars så gick det inte.
Jag har ingen egen erfarenhet av dina arter men annars så missar man nog dom flesta fiskars lek, med undantag av dom som vaktar och sköter om sin avkomma.
#4 - 2 februari 2007 16:22
köp molly eller guppy eller palettciklider sen kommer du svära varje gång du får yngel
#5 - 3 februari 2007 22:43
Hehe, ok.:P Tack för alla svaren.
Jo jag antar att jag måste vänta, men jag har aldrig fått någon information om hur lång tid det tar innan dom blir könsmogna. T.ex sorgmanteltetror? Har länge varit sugen på att odla sådana, och jag har odlingskar, så det är inget problem.

matar fiskarna med ärtor, röda mygg o Tetra rubin.

Har aldrig fattat hur jag ska mäta hårdheten på vattnet. Finns det tester på det eller? [:o]

Tack!
#6 - 3 februari 2007 23:02
Kh test finns de e bara att köpa.
#7 - 4 februari 2007 19:25
Aha, ok. Får fixa det nästa gång jag kommer till A6 zoo! :P
#8 - 4 februari 2007 20:07
hur länge har du haft fiskarna?
kan vara så med tetror och tetraliknande att så fort dom "sprutat" ut äggen så vänder dom sig om och äter upp dom!
#9 - 4 februari 2007 20:16
kardinalerna har jag haft ett halvår, Sorgmanteltetrorna, koppartetrorna och kardinalfiskarna typ 3 månader. Så jag kanske bara är otålig...

Men va? Menar du att de äter äggen så fort??

Har iallafall en kardinalfisk som är tjock till bristningsgränsen. Men hon vill iiinte lägga rom :(

Annons