svårighetsgraden på discus

#1 - 8 maj 2004 21:38
har tänkt införskaffa mina första discusfiskar och står nu lite i valet och kvalet över vilken sort/färg jag ska beställa... Det står just nu mellan blue diamond, red allencer och red spotted saffron...
Har hört att det är lite olika svårighet på dom olika färgerna och undrar nu vilken som ni tror är lämplig första discus av dom 3 sorterna jag nämnde. Är faktiskt mest sugen på red allencer, eftersom den ofta har kvar sina vackra band som får den att se lite mer naturlig ut...

Kan ju kankse tillägga att jag hållit på med akvarium och akvariefiskar i 6 år och lagt ner massor av tid och möda på mitt intresse. Så ni behöver inte oroa er över dom små liven :)
#2 - 8 maj 2004 23:07
har man rätt vattenvärden och sköter sitt akvarium bra ska inga discus vara något riktigt problem.
#3 - 8 maj 2004 23:23
Gosatta: Jag har ph 6,8 vilket jag tror är alldeles utmärkt för att hålla discus...Mycket växter (växtakvarium) Torvfiltrerat vatten...
Men discusar vill om jag inte mins fel ha lite varmare vatten? Just nu håller jag en ganska konstant temperatur på mellan 25-26 grader, men discus vill om jag inte mins fel ha ca 28-29?

Mina scalarer och andra fiskar mår utmärkt så några discusar vore en fin investering då jag alltid faschinerats av dessa fiskar.
#4 - 8 maj 2004 23:25
NATURLIGT vill discusar ha samma temperatur som scalarer men många håller dom väldigt mycket varmare, inte för att det är mer rätt utan för att det är lättare. Vad som är rätt eller fel får man bedömma själv.
#5 - 8 maj 2004 23:41
Ja den här diskussionen om hur man första gången skall hålla diskus har vi ju haft tusen gånger tidigare så ett tips är ju att söka i gammla trådar. Det finns mycket info där.

Det vanligaste är ju att folk ser bilder på diskus i planterade växtkar i böcker och på internet( det står inte att fisken är uppvuxen i ett akvarium utan vare sig botten matrial eller inredning). Man blir sugen på diskus och går till sin zoo butik där dom har 3 st. Köper dom åker hem och är lycklig en stund innan dom inser att fisken inte äter. Det står i ett hörn och är jätte mörk. Man byter mycket vatten och laborerar jätteflitigt med pH värdet för det står det att man ska göra i böckerna. Man lägger ut 3 ggr värdet på fisken på mediciner som stressar fiksen ytterligare. Fisken dör och akvaristen tappar sugen på diskus.

Massor med folk kommer att säga emot mig men som diskus-nybörjare rekomenderar jag....

1. Inget bottenmatrial.
2. Kranvatten. Ingen pH justering.
3. Köp minst 6-7 st som är 10-12 cm stora.
4. Ett stort ytterfilter.

Vill du ha ett växt akvarium.......välj en annan fisk.

#6 - 8 maj 2004 23:47
det där kallar jag en 80-tals uppfattning av discus. Visst självfallet är det LÄTTARE att hålla discus som egen fisk i ett speciellt akvarium MEM vet man vad man håller på med och har stabilt vatten så är det absolut ingen nödvändighet!
#7 - 9 maj 2004 00:22
Har hållit diskus i ca sex månader och de går i vanligt kommunalt kranvatten här i Växjö som efter att det gått igenom pumparna har ett PH på ca 6,9. Jag har fått både frågor och mer eller mindre hårda rekommendationer om att jag borde/måste anpassa vattnet mer efter deras värden för annars leder det till sjukdom o säker död.

Men de har alltid verkat må bra och varit pigga med god aptit och igår fick jag ytterligare ett bevis då två av dem la rom och nu ligger o vaktar den. :)

Mitt tips är därför att våga prova och givetvis ska man man följa deras specifikationer så gott det går men det finns ingar regler utan undantag.

Måste lägga med en bild... stolt som man är. :)

http://home.vxu.se/mjifr03/2004_0508Image0041.JPG

#8 - 9 maj 2004 00:27
Gratulerar! Hoppas det blir lite yngel.

Hur många diskusar har du i karet? Har du annan fisk i karet? Hur stort är karet?
#9 - 9 maj 2004 00:37
Tackar tackar, håller med tummarna för att iallafall några kläcks.

Det går fyra diskusar i karet som är ett 450l med de lite ovanliga måtten 200x45x50cm. De går tillsammans med ett stim Kilfläckstetror och en Blackghost.
#10 - 9 maj 2004 09:50
själv har jag hört skilda bud angående växter och discus, men jag tror iaf inte ett smack på att man inte kan ha växter om man har discus...Inga fiskar kan ju må dåligt av växter, även om de inte ingår i deras naturliga biotop. Scalarer och discus är ju rätt lika och kommer från ungefär samma biotop, så jag tror nog att det ska gå alldeles utmärkt...
Men provar man aldrig så får man ju aldrig veta heller...Hade dock gärna velat höra lite mer om skillnaderna mellan dom 3 sorterna jag skrev. Svårighetsskillnad, om det är nån som är lite kinkigare i början osv...
#11 - 9 maj 2004 12:51
Jag har 5st blue diamond och 4st röd turkos i ett 375kar. Ett cirka 20 tal växter.
Ph på ca 6,8-7 nånting.

Alla mår finnemang. Svårighetsgrad på de du skrev... hmm ingen aning =( .. men tror väl inte att de skalll va nån större skillnad.
#12 - 9 maj 2004 13:05
Blev lite sugen på blue diamond nu när jag såg dina bilder :)
#13 - 9 maj 2004 13:52
Min erfarenhet är att blue diamond är lite svårare än olika röda diskus varianter, obs detta är som jag upplevt de.
Har jag fått problem så har de varit med mina diamonds medan dom röd oranga varianterna aldrig har varit sjuka trots att de går i samma kar.
Hoppas de går bra för dig.
#14 - 9 maj 2004 14:49
Uschdå, det var ju tråkigt. Jag har också hört att dom är lite svårare =/ men fina är dom!
Kanske ska man våga sig på en riktig utmaning endå...jag tror nästan det! Dom vore ett fint tillskott i mitt akvarium!
#15 - 9 maj 2004 16:07
Ah jag har inte märkt av att blue skall vara svårare.. dock bara haft mina i några veckor.. men ändå =)

Kul att du gillade mina bilder :P

Gav dock 349kr st, men det var det värt utan tvekan! Dem är ca 8cm.
#16 - 9 maj 2004 16:50
Dom som jag ska köpa är 6 cm och kostar 150kr/st, så det känns som ett riktigt kap! Men jag tror att jag nöjer mig med 4 tills jag fått lite mer studiebidrag att spendera *ler*
#17 - 9 maj 2004 17:09
Om du tänkt att ha en lite större grupp med blue diamonds, så skall du köpa så många som möjligt på samma gång, så du inte köper 2 ggr.
Bättre du väntar en månad extra isåfall.

För om du först kanske köper 4 st, skall dom "kefta" om vem som är störst ett tag, sen när dem vant sig vid att en är "herren i huset" så kommer en till grupp på 4st, då blir de ett jvla liv.

Äh du förstår nog hur jag menar.

+ Att de är bäst att köpa minst 6-8st, så dom är en grupp! Annars blir dem skygga och gömmer sig osv.

När jag köpte mina, så köpte jag först 4 röd turkos. Då gömde de sig bland rötterna/växterna och visade sig inte så mkt, men sen när ja köpte till alla blue diamondsen så blev alla glada och simmar runt i en grupp...
#18 - 9 maj 2004 18:25
Angående växter så om man går in under växter här på Zoopet så kan man ju söka under "nyckel ord" på växter som passar i Diskus akvarium.
#19 - 10 maj 2004 12:14
80-tals uppfattning hmm........kanske. Det är klart att det går att hålla diskus i växt akvarium.....ett tag. Hela nätet är fullt med vackra bildet på diskus i växtburkar. När någon påstår det så tänker jag.....Hur länge har dom gått i det akvariet? Hur mycket har dom växt? Sen är det ju skillnad på vad man tycker är en välmående diskus?....Har märkt att många är jätte nöjda med sin magra mörka flåsande diskusar. Tyvärr är det alldeles för få akvarister som har sett ett 540 fullt med vuxna 20cm diskus på riktigt. Dom flesta tittar på bilder och går sen och köper 3 hängiga turkos på Arken. Personligen tycker jag bara att det finns en butik i sthlm som säljer ok diskus och det är Akvarieleasing.
#20 - 10 maj 2004 12:30
Håller med Ahlin enda butiken med riktigt fina discusar är akvarieleasing i sthlm. VF finns ofta fina på akvarielagret. Håller med Nixon om att blue diamonds är svårare. Skulle inte rekommendera blue diamonds till discusnybörjare. Även jag har haft problem med blue diamond men inte med de röda/orange discusarna.
Satsa på en grupp red alenquer och satsa på att köpa större... minst 10cm discusar. Små discusar behöver kalt akvarie (inge grus o växter) matning 3-4ggr om dagen samt 30% delvattenbyte varje eller varannan dag...
Stora discusar behöver mat 1-2 ggr om dagen och 30% delvattenbyte ungefär var tredje dag.
Lycka till!
#21 - 10 maj 2004 13:43
Återigen så står uppgift mot uppgift och olika erfarenheter mot varandra. Köpte själv femkronor och hade i ett växtkar som "diskus start" tror att jag idag hade satsat på runt 10 cm fisk om jag skulle startat i ett inrett kar. Var en del "skit" i början. Av mina 13 femkronor försvann 3 nästan direkt och 2 st har stannat i växten men resten börjar närma sig 15 cm storlek dom är lite drygt året nu. Sen undrar jag ang. Blue Diamond, pepppar peppar ta i trä så har jag än så länge inte haft några "större" problem med mina. Vistt alla är inte lika stora men dom är verkligen på G. Tror nog att det går med femkronor i ett inrett kar men man får vara beredd på lite/mer bekymmer. Kör dom ett kalt kar till att börja med och när dom växt till sig så inredd karet. En fråga till Ahlin bara.....får du en grupp med 20 cm. fisk bara för att du kör med kalt kar, tror inte riktigt på det. Tror nog att det handlar väldigt mycket om vilka exemplar av djur du får tag i. Möjligtvis har JAG fel men nog är det så att skall du ha 6 st. 20 cm så kommer dom absolut inte från samma 6stycken av 10 cm ungfiskar som du köpte en gång i butiken eller av odlaren eller var mnan nu handlar, men som sagt jag kan givetvis ha fel och har jag det så bugar jag och är djupt impad.
#22 - 10 maj 2004 14:23
Det som erbjuds är ett 350 liters akvarium med stora scalarer, nyckelhålciklider och malar. Mycket sten och rötter + ganska tät plantering, men även massor av fri simmyta...
Angående kala akvarium så tror jag att vilken fisk som hels känner sig säkrare med sten, rötter och växter att gömma sig bakom istället för ett tomt akvarium...Eller har jag kanske helt fel?
Visserligen är det kanske lättare att rengöra och sådant, men ett fugerande växtakvarium har ju även en mycket bättre balans än ett tomt.
Tror jag ska våga på mig utmaningen att skaffa blue diamonds iaf och ha dom i det akvarium som jag tänkt från början.
Mat kan dom inte få 3-4 gånger om dagen, men iaf 2, som övriga fiskar får...
#23 - 10 maj 2004 14:38
Varför skulle ett kalt akvarium ha sämre balans? Balansen sitter vare sig i rötter stenar eller sand. Utan i bakterifloran om sitter i filter media.
Inredningen är helt sekundär för 99.5% av alla akvariefiskar. Rötter,stenar och växter är för vi tycker att det är vackret. det som påverkar fiskarnas välbefinnande är vattens beskaffenheter och inget annat.
#24 - 10 maj 2004 18:22
jaja...
Tror iaf att fiskarna känner sig tryggare i ett "planterat" akvarium...
Och tycker själv att det är mycket vackrare, och det är ju det som avgör.
#25 - 10 maj 2004 19:46
Hej,

Ang. matningen...

Har haft lite svårt att komma hem i tid alla gånger. Funkar ändå bra att mata 3 ggr på kvällen. Är det bara ett par timmar mellan matningarna så försvinner allt i ett nafs. På helgerna blir oftast 4 ggr.
Mina har gått från 5-6 till runt 10-12 cm sen i december och det ska vad jag förstår vara en normal växt-takt. (Har inte dragit upp diskus förut, men 1 cm/månad ska vara normalt vad jag förstår)

Vad det gäller Blue Diamond så skall de vara tröga att få upp storlek. Har själv kompletterat med 3 stycken så man får se.

Lite off-topic (ursäkta Rebecka) eftersom det verkar finnas spetskompetens i tråden... Hur länge växer en diskus, och vid vilken ålder/storlek är det som mest kritiskt med matningen?

/C
#26 - 10 maj 2004 20:02
Lånar tråden lite om det går bra: Kan man ha endast 2 (hona & hane) discusar i ett 275-liters med gurami? Är det för få och är de mycket syrekrävande?
#27 - 11 maj 2004 10:18
Jag upplever att om man sätter ungdiscus i ett planterat akvarie så blir de skyggare än om man har de i ett kalt. De flesta av mina discusar är handtama (inte alla men de flesta). Ingen är skygg när man går förbi. Ungar och hundar kan stojja discusarna leker lika fint ändå. Enda gången de blir skygga är om de dragit på sig nån sjukdom.
Tillväxttakt 1cm/månad låter normalt. Mest växer de i början sen avtar tillväxten något. Ibland kan de stanna i växten pga nån sjukdom men sen återuppta växandet när de är friska. Blue diamond upplever jag som hopplösa när det gäller tillväxt. Av en grupp på 9 djur är 2 st som växer i någorlunda takt. En är fortfarande ursprungsstorlek.
När det gäller orange/röd så 9 av 10 växt mycket bra. Samma akvarie som blue diamondena. Lika länge osv. De oranga har växt ifrån blue diamondena för länge sedan!
Hejsvejs!

Annons