Svärföräldrarnas 470L ( Akvariekonsult hannesc)

#1 - 4 augusti 2013 23:20
Då har svärföräldrarna blivit sugna på ett kar dom med. :-)

De hade ett hörn i vardagsrummet som bara stod tomt, så jag hittade ett hörnkar på blocket.
Vart en tre timmars bilfärd för att hämta o sen hem igen.

Karet är på 470L med rostfri plåtbotten o ram.
Sitter vita (eller ja inte så vita längre) slimlines i.

Kommer fortsätta med det filterhörn som fanns längst bak men ska försöka optimera det så gott det går.

Har spenderat två dagar med att bygga bänken nu.

Testfyller på onsdag.

Kommer bli SA med diskus o lite annat.
Mycket inredning från Vättern.

Skickat från min GT-I9100 med Tapatalk 4 Beta
#2 - 5 augusti 2013 04:57

Waow vilken svärmors dröm du e 😃
#3 - 5 augusti 2013 06:02
Måste lura på min svärmor på ett kar nu! Hahaha! Svärfar vill inte men akta dig svärmor, nu kommer jag! Hahaha!
#4 - 5 augusti 2013 06:28

hannesc skrev:
Då har svärföräldrarna blivit sugna på ett kar dom med. :-)

De hade ett hörn i vardagsrummet som bara stod tomt, så jag hittade ett hörnkar på blocket.

Vart en tre timmars bilfärd för att hämta o sen hem igen.

Karet är på 470L med rostfri plåtbotten o ram.

Sitter vita (eller ja inte så vita längre) slimlines i.

Kommer fortsätta med det filterhörn som fanns längst bak men ska försöka optimera det så gott det går.

Har spenderat två dagar med att bygga bänken nu.

Testfyller på onsdag.

Kommer bli SA med diskus o lite annat.

Mycket inredning från Vättern.

Det blir riktigt bra Hannes :) Roligt!
#5 - 5 augusti 2013 08:43
Bra dokumenterat. Blev lite rädd där i början men det löstes ju på kommande bilder :D
#6 - 5 augusti 2013 08:50
Sv: Svärföräldrarnas 470L ( Akvariekonsult hannesc)

Bra dokumenterat. Blev lite rädd där i början men det löstes ju på kommande bilder :D

AG dokumenterar alltid mina projekt med mycket bilder. Det är bara kolla igenom alla andra projekt jag har :-P

#7 - 5 augusti 2013 12:20
Kul! :)
#8 - 5 augusti 2013 13:06
Peter79 skrev:
Waow vilken svärmors dröm du e 

haha självklart :D
#9 - 8 augusti 2013 15:31
lite mer bilder.

satte in pumpskalle o värmare.

sen testfylla. allt håller tätt o är kanonrakt!
#10 - 8 augusti 2013 16:36
Tyckte det var manligare med bara en konsol.. friskt vågat hälften vunnet ;)

Ser ju lajbans ut det där ju! Sprid sekten!
#11 - 8 augusti 2013 17:01
Ser gott ut, och ett bra fiskval om än lite förvånande...;).
Hur ska du göra i vinkeln där filterskallen sitter?
#12 - 8 augusti 2013 17:52

ansjo skrev:
Ser gott ut, och ett bra fiskval om än lite förvånande...;).

Hur ska du göra i vinkeln där filterskallen sitter?

Hehe ja men fan jag har ju aldrig haft diskus. Måste ju testa lite.:-P

I hörnan där bak blir det först en Filtermatta som satt där när vi köpte karet. Sen ska jag ha i mer Filtermatta bakom. Typ kuber. Sen sätter jag en två liters petflaska på pumpskallen som jag ska fylla med det här!

Skickat från min GT-I9100 med Tapatalk 4
#13 - 8 augusti 2013 17:53
ska köra med Mini-varianten som han visar sist där. vad tror ni om det?

&list=PLF772FCB9A249B3C4&index=29" target="_blank">
&list=PLF772FCB9A249B3C4&index=29
#14 - 8 augusti 2013 18:05

Blir säkert utmärkt.

Vilken typ av Diskus och storlek tänkte du då?
#15 - 8 augusti 2013 18:10
det lutar att vi köper från tommy i göteborg ( den gamle goe hellson här på zoopet) o det han har inne nu är röd turkos. en grupp på kanske 8-10 st.

men det är inte jättebestämt än. svärföräldrarna vill gärna ha nått åt det blåa håller så får se lite vad som finns runt om. köper gärna svenskodlad. ska höra med kaj P med tänkte jag
#16 - 8 augusti 2013 18:32
Låter riktigt trevligt. Vilken storlek tänker du då?
#17 - 8 augusti 2013 19:22
tja det beror vad jag får tag på. men 8-10 cm kanske?
#18 - 8 augusti 2013 19:25
Större;)!
Dyrare men så mycket enklare...
#19 - 8 augusti 2013 19:32
Söker du den storleken så har Tony dyngfina Cobolter för endast "harkel, host" kronor.
#20 - 8 augusti 2013 19:38
PMar dig
#21 - 8 augusti 2013 19:47
hannesc skrev:
PMar dig

Svaret ligger i inkorgen....
#22 - 11 augusti 2013 15:59

Dragit lite kablar till belysning bara

#23 - 11 augusti 2013 16:00
En ny fråga. Just nu sitter det en pumpskalle på 2200 liter. Ska jag köra med den eller sätta in en på 1500 liter som jag har hemma?

#24 - 11 augusti 2013 17:35
Klart du ska köra med den befintliga, det är ju bara att slå sönder draget med en rot eller något liknande...
#25 - 11 augusti 2013 17:37
Bluewing skrev:
Söker du den storleken så har Tony dyngfina Cobolter för endast "harkel, host" kronor.

Dom är snart i Sundsvall:p.

//Inger
#26 - 11 augusti 2013 20:54
KristianE skrev:
Klart du ska köra med den befintliga, det är ju bara att slå sönder draget med en rot eller något liknande...

ja jag tänkte det med. får bli så.
Inger H skrev:
Dom är snart i Sundsvall:p.

//Inger

haha aa han sa det när jag ringde honom :P
#27 - 12 augusti 2013 07:14
Men de mindre snusdosorna är inte i Sundsvall ;)
#28 - 12 augusti 2013 14:42
Hannes, jag tycker att du kan komma hem till mig och snickra ihop en bänk åt mig. ;)

Skämt och sido, använde du vilket plank/trä som helst eller någon speciell sort?
#29 - 12 augusti 2013 17:32
det är vanliga byggreglar. har för mig det var 45x70, samt lite spillvirke som svärfar hade hemma. behöver inte vara nått speciellt trä
#30 - 12 augusti 2013 18:04
Jepp.. 45x70 att döma av bilderna..

Lättare att bygga själv.. har du ett exempelvis bygma i närheten kan du be dem kapa till så långa bitar du vill ha.. har för mig att 45x70 kostar 7 spänn metern eller nåt.. jag köpte 12m kapat och klart för 96kr i helgen..

Det enda du behöver är skruv, lite trälim om du vill vara överdrivet säker, en skruvdragare och en borr så du kan förborra virket.. använd skruv som är minst 70mm om du ska skruva i 45-virke men kortare än 90 eftersom deg då går igenom.. kan du följa en byggsats kan du bygga en bänk..
#31 - 12 augusti 2013 18:36
Det gör såga med vanlig fogsvans med. Lim som sagt om man är nojig. Men det behövs inte egentligen. Vi har inget lim o inte förborrat. Om huset raser står bänken kvar. Lovar!

#32 - 12 augusti 2013 20:18
Jepp.. 45x70 att döma av bilderna..

Lättare att bygga själv.. har du ett exempelvis bygma i närheten kan du be dem kapa till så långa bitar du vill ha.. har för mig att 45x70 kostar 7 spänn metern eller nåt.. jag köpte 12m kapat och klart för 96kr i helgen..

Det enda du behöver är skruv, lite trälim om du vill vara överdrivet säker, en skruvdragare och en borr så du kan förborra virket.. använd skruv som är minst 70mm om du ska skruva i 45-virke men kortare än 90 eftersom deg då går igenom.. kan du följa en byggsats kan du bygga en bänk..

Tack för den beskrivningen. :) Blir lite peppad då faktiskt. Tyvärr tillhör jag folket som knappt får ihop en IKEA-möbel, trots beskrivning. (Men jag vet att jag är långt ifrån ensam på den punkten. ;)) Det är väl därför jag fegar ur lite. Men tack som sagt, det blev en push. :)
#33 - 13 augusti 2013 04:33
Jag jobbar som snickare och jag tar fortfarande kapat virke när jag gör privata projekt (när det går) just för att slippa släpa.. sen kan det ju vara problem att hitta ett bra ställe att vara på..

Du kanske är en gudabenådad handsågare men jag har sett många som lyckats snedkapa även de minsta tjocklekarna.. :) förborrning och lim kan absolut vara bra om man inte är van vid materialet..

Det är precis som hannes säger att det inte behövs men är man ovan är det ju vettigt att maximera sina chanser.. :)

Go for it ;)
#34 - 13 augusti 2013 06:59
Jag jobbar som snickare och jag tar fortfarande kapat virke när jag gör privata projekt (när det går) just för att slippa släpa.. sen kan det ju vara problem att hitta ett bra ställe att vara på..

Du kanske är en gudabenådad handsågare men jag har sett många som lyckats snedkapa även de minsta tjocklekarna.. :) förborrning och lim kan absolut vara bra om man inte är van vid materialet..

Det är precis som hannes säger att det inte behövs men är man ovan är det ju vettigt att maximera sina chanser.. :)

Go for it ;)

Dock vill ju jag bygga in ett skåp på ena sidan av bänken och även ha "väggar" runt hela bänken. = mer jobb. :p Tänkte dra till Ikea idag och se om jag kan använda något från dem, t.ex. färdiga skåp att bara sätta runt stommen. Eller något sådant.

Ledsen för trådkapning Hannes. :)
#35 - 14 augusti 2013 17:17
ja ikeas köksskåp är väldigt bra att ha som bänk. ett par extra vinkeljärn i hörnen kan vara bra dock för att göra de ännu mer stabila. sett folk med lätt 5-600L kar på dom.

ingen fara för trådkapning :)

OnT. har varit i vättern med Johan ( Mr. J E) o hämtat en massa rötter o grenar :)
#36 - 18 augusti 2013 07:00
Du pratade om tetror förut. Kan Dolkstickstetra vara något? Ser ju ut som en stor Rosentetra och kanske inte är så lätt äten för Diskusarna? :)

Edit: Jag ser inget prat om det i denna tråden men jag har för mig att jag läste det någonstans iaf.
#37 - 18 augusti 2013 09:38
kan ha varit på facebook :) i akvarister:)

ja om det blir någon tetra så får det nog bli nån sådan med lite höjd på.
#38 - 18 augusti 2013 09:42
Det där med höjd behövs inte alls. Mina Diskusar går med 42 kardinaler och det går utmärkt.
#39 - 18 augusti 2013 10:28

Bluewing skrev:
Det där med höjd behövs inte alls. Mina Diskusar går med 42 kardinaler och det går utmärkt.

Intressant! Ja det är spridda erfarenheter uppenbarligen. Vissa har diskus som käkar tetror, andra har inga problem alls

#40 - 18 augusti 2013 12:42
Det var väl någon som skrev att det gick bra tills en av Discusarna fick för sig att smaka. Då tog deras förråd med levande foder slut på ett par dagar.

Men Sorgmantlar är ju sjukt snyggt annars Hannes :p
#41 - 18 augusti 2013 19:16
fiiifan för sorgmantlar! :D
#42 - 19 augusti 2013 11:01
Om du inte har tvångstankar om att hålla dig till Sydamerikanska fiskar, så skulle Fembandsbarb fungera perfekt och den är bra mycket snyggare än någon högryggad tetra. Att den dessutom är den enda stimmfisk som faktiskt stimmar är ju också ett plus.
#43 - 19 augusti 2013 11:06
sorry addo. har tvångstankar när det gäller sånt :P

skulle nog säga att rödmunnar stimmar jävligt bra med ;)
#44 - 25 augusti 2013 10:38
har gjort lite mer. satt dit månsljus.
hardscapens utkast är klar men rötterna flyter ju så det är bara lägga om allt när de sjunkit. om jag inte fixar att de håller sig nere. med plexiglas o silikon. beror lite på hur lång tid det tar.

har också fått hem det där biofiltermediet från england. verkar väldigt lovande. har lite över så jag ska testa i ett ytterfilter här hemma med.
#45 - 25 augusti 2013 10:44
Snyggt!
#46 - 30 augusti 2013 21:14
Ser riktigt trevligt ut! :)
#47 - 31 augusti 2013 05:31

Ser snyggt ut. Har du skippat Diskustänket eller...
#48 - 31 augusti 2013 06:51

Bluewing skrev:
Ser snyggt ut. Har du skippat Diskustänket eller...

Nejdå inte skippat diskus tänket ;-)

#49 - 31 augusti 2013 06:54
För övrigt så sket sig hela scapen när jag fyllde upp karet. Dumt misstag av mig. Visste ju att de skulle flyta. Men ändå hävde jag i sand. Om de inte har sjunkit snart så tömmer jag o får häva bort en del sand o silikona fast rötter. Har lite idéer på hur etc.

Förövrigt kommer det bli pump byte. Den pumpskallen låter väldigt mycket och är ju dessutom rätt stark. Så vi sätter dit min aqua clear 70 istället.

#50 - 31 augusti 2013 07:05
Ser förbannat bra ut.
#51 - 31 augusti 2013 09:46
Riktigt snyggt.:)
#52 - 10 september 2013 14:02
varit o grejjat lite nu ett par dagar.

de flesta rötter hade sjunkit med inte alla riktgt så jag fick skruva dit två små plexi-bitar på den stora roten ( stubben i mitten) o silikona fast den mot de stenar den stod på.

skrubbade av en del rötter från bös o sen gjorde ett 100% VB.

och kalkade av täckglasen. fick bygga en lite pool av pressening o lägga dom i blöt med kalklösningsmedel i några timmar

bytte pumpskalle till en aqua clear 70 istället. den förra var lite för stark samt lät så in i helvette. nu är det tyst iaf.

väntar på växter från aquaristic.net nu.

så nu är det bara:
-scapa lite till med mer småsten o fylla på sand på diverse ställen
-plantera växter
-i med happy-life o lite annat bakterie-bös
-i med första fiskarna.
kvar.

kommer en elektriker o ska sätta dit ett uttag under bänken ikväll. samt den rostfria plåten som ska täcka bänken är beställd.
#53 - 10 september 2013 16:47
Tycker att det blev mycket snyggt :) det som jag gillar mest är att inredningen "väller fram" från hörnet.
#54 - 10 september 2013 16:51
Det var jävligt nice! ursäkta språket men det första jag föreställde mig när jag såg bilden var ett stort ciklid par som vallar sina yngel mellan rötterna i mitten :). Nice Nice!
#55 - 10 september 2013 17:19
Tackar
Ja stenarna som ligger på rötterna ska givetvis flyttas.

#56 - 10 september 2013 22:16
borde skaffa reflektorer till rören va?
#57 - 29 oktober 2013 21:53
nuså. du är det igång.

det går just nu:
4 st otocinclus
4 st Blå ciklid ( ja jag vet det kanske inte var bästa valet till diskus)
3 st ancinstrus
15 st corry Panda
11 st Diskus. "Hisingen" turkos. ( från Tommy o Martins odling i göteborg.

har dock ingen bild på karet med diskusen i, men iaf en dagen innan de kom i. rötterna flyter fortfarande btw. varit i vatten i typ två månader nu ju
#58 - 30 oktober 2013 06:17
Mycket snyggt! :D härligt att få en sån här syn på morgonkvisten :)
#59 - 30 oktober 2013 08:55
Riktigt snyggt Hannes! :)
#60 - 3 november 2013 12:58
tack :)
#61 - 3 november 2013 13:08
Stiligt!
#62 - 3 november 2013 13:11
tock tock
#63 - 4 november 2013 05:21
Jättefint :D Du har ingen bild på karet med fisken i?
#64 - 3 december 2013 00:47
här kommer det :)
#65 - 3 december 2013 04:10
Åh så fint! Tycker du gör så läckra inredningar. Plantan i mitten är så vacker. Vilka fina små rödturkosa Diskus :D Du får lova att göda dem ordentligt nu när de är små ;)
#66 - 3 december 2013 05:37
Mycket snyggt kar och underbara discusar, Hannes! :D
#67 - 3 december 2013 17:08
Väldigt trevligt akvarie Hannes :)
#68 - 3 december 2013 17:31
Ja, jisses - det här var fina grejer!:)
#69 - 3 december 2013 19:26

Awesome!
#70 - 3 december 2013 19:59
Wow! Riktigt snyggt! [:-102]
#71 - 3 december 2013 20:13

Ah, verkligen läckert! Fina diskus! Inredningen helt perfekt, skulle jag vilja säga.
#72 - 3 december 2013 21:33
Tack alla för komplimangerna :-)
Växterna växer bra utan varken gödning eller co2. De olika cryptocoryne tar sig jävligt snyggt! Mycket nöjd med dom.

Men.
Gigant vallisen tar sig inte. Känns som att alla skott blir topp klippta. Nån fisk äter på dom. Haft samma problem hemma.
Börjar ana att det är Otocinclus som käkar på topparna. Kan det var så. Nån som har erfarenhet av att Otocinclus och vallis inte funkar?

Sent from my C6903 using Tapatalk
#73 - 23 januari 2014 22:20
Videodags!

I helgen skall det köpas till lite Kakaduer o nån typ av stimfisk. står lite o väger mellan kardinaltetra, serpatetra och rödmunnar.(kan bli nån annan med kanske) vad tror ni om det?

lite grumligt då jag precis matat innan

Kolla i HD annars inte värt :)

" target="_blank">
#74 - 23 januari 2014 22:29
Ja, det är bara att trycka på "play" och gotta sig - toppenfint!:)
#75 - 23 januari 2014 22:36
tack! betyder som vanligt när det kommer från dig mats! :)

vad tror du om val av tetra? blir ingen jätteavancerad eller kanondyr.
#76 - 23 januari 2014 22:43
Jag kör soltetror och tycker dom är skitnajs, dom kan vara lite elaka så ingen bra kombo med klena firrar :D
#77 - 23 januari 2014 22:55
Halloj Hannes!:)

Ja, val av tetror är alltid lite beroende på vad man vill se i karet. Stimmandet kan vi låta vara (vi vet ju vid det här laget - efter alla år av stimbeteende-diskussioner, att det inte blir som man tänker sig). Rödmunstetror har dock - måste jag vidhålla - en benägenhet att hålla ihop gruppvis (även om det är långt ifrån egentligt stimmande).

I det kar du visar på filmen skulle jag nog ha skippat rödmunstetror just beroende på att de rör sig väldigt mycket.
Anledningen till att jag tycker så, är att det finns en väldigt fin, lite långsam lunk i karet som inte behöver brytas upp av ett gäng tossiga Rödmunstetror.

Serpatetrorna kommer initialt att hålla ett väldigt tajt "stim". Detta kommer att luckras upp inom någon vecka, och du får det typiska beteendet hos denna typ av tetra; en ganska spridd grupp som kommer att stå och klippa vid och under de fina rotsystem du byggt i karet. Detta, i sig, är inget negativt, utan pryder vilket vackert kar som helst.

Jag tycker att du skulle satsa på en riktigt fin grupp Kardinaltetror - dessa rör sig (om inte i strikt stim) ändå som en hyfsat homogen grupp i hela karet och kan med sina absolut fantasiska färger utgöra en fin brytpunkt både färg- och rörelsemässigt.

Nu snackar vi bara om de tetror du nämner - det finns ju så många andra...
:)
#78 - 23 januari 2014 23:05
hannesc skrev:
här kommer det :)

Vackört! :)
#79 - 24 januari 2014 08:49
Halloj Hannes!:)

Ja, val av tetror är alltid lite beroende på vad man vill se i karet. Stimmandet kan vi låta vara (vi vet ju vid det här laget - efter alla år av stimbeteende-diskussioner, att det inte blir som man tänker sig). Rödmunstetror har dock - måste jag vidhålla - en benägenhet att hålla ihop gruppvis (även om det är långt ifrån egentligt stimmande).

I det kar du visar på filmen skulle jag nog ha skippat rödmunstetror just beroende på att de rör sig väldigt mycket.

Anledningen till att jag tycker så, är att det finns en väldigt fin, lite långsam lunk i karet som inte behöver brytas upp av ett gäng tossiga Rödmunstetror.

Serpatetrorna kommer initialt att hålla ett väldigt tajt "stim". Detta kommer att luckras upp inom någon vecka, och du får det typiska beteendet hos denna typ av tetra; en ganska spridd grupp som kommer att stå och klippa vid och under de fina rotsystem du byggt i karet. Detta, i sig, är inget negativt, utan pryder vilket vackert kar som helst.

Jag tycker att du skulle satsa på en riktigt fin grupp Kardinaltetror - dessa rör sig (om inte i strikt stim) ändå som en hyfsat homogen grupp i hela karet och kan med sina absolut fantasiska färger utgöra en fin brytpunkt både färg- och rörelsemässigt.

Nu snackar vi bara om de tetror du nämner - det finns ju så många andra...

tack för god input. håller med dig helt.
vinkeltetra har jag tänkt på med en del. de håller sig högre upp dessutom. nån annan tetra du skulle kunna rekommendera?
#80 - 24 januari 2014 08:59
hannesc skrev:
tack för god input. håller med dig helt.

vinkeltetra har jag tänkt på med en del. de håller sig högre upp dessutom. nån annan tetra du skulle kunna rekommendera?

Man får väl helt enkelt utgå från hur karet ser ut och dess övriga invånare, och besluta därefter. Jag gillar ju Kardinaltetran - och är väldigt förtjust i den otroligt fina Kolglödstetran, vilken skulle kunna sitta som en smäck i karet som du visar. Kolglödstetran får när den färgar ut en helt magisk, Bärnstensfärgad lyster.
Dessa två tetror tänker jag själv ha i mitt kommande projekt, men där skall även gå ett rejält gäng med Diamanttetra.

Vinkeltetran, som du nämner är ju också väldigt snygg. Ja, som sagt, jättesvårt att egentligen rekommendera något - det finns ju så många snygga att välja mellan. Sedan beror det ju lite på vad man vill ha för "lunk" i karet också - det gäller att både kika på utseende, men även kolla in rörelsemönster o.s.v.
#81 - 24 januari 2014 10:54
Kolglöd var ett bra tips. Får ta med svärföräldrarna o titta runt lite i helgen

Skickat från min C6903 via Tapatalk
#82 - 24 januari 2014 11:28
Verkligen snyggt. Pigga Diskusar som verkar trivas också :) Håller med Mats om behaglig lunk.
#83 - 5 februari 2014 13:15
lite nya bilder ( och en gammal för att visa hur det har växt) film är på gång.
den gamla bilden till höger är tagen 21/10 o den till vänster tagen igår. ca 4 månader mellan bilderna. ingen CO2, ingen PMDD.

nya fiskar i karet är
2+2 Fjärilar
1+2 Cacatuoides
ca 45-50 Kolglödstetror
#84 - 5 februari 2014 14:04
Jäklar vad det har växt :). Ser riktigt bra ut!
#85 - 5 februari 2014 14:09
Ja så där mycket har inte mina crypto vuxit på två månader, och då kör jag både med pmdd och co2. Fast det är klart, dom står väldigt skuggigt mina så dom får inte mycket ljus alls.

Snyggt Hannes :)

Edit: Är det inte lätt att känna lite att det är ditt akvarie när du har styrt så mycket med det? :)
#86 - 5 februari 2014 14:47
macke_fisk skrev:
Jäklar vad det har växt :). Ser riktigt bra ut!

tack :)

Ja så där mycket har inte mina crypto vuxit på två månader, och då kör jag både med pmdd och co2. Fast det är klart, dom står väldigt skuggigt mina så dom får inte mycket ljus alls.

Snyggt Hannes :)

Edit: Är det inte lätt att känna lite att det är ditt akvarie när du har styrt så mycket med det? :)

tack :) ja jo det är klart det känns lite som mitt kar. jag tar ju hand om allt förutom vattenbyten o matning typ. :)
#87 - 5 februari 2014 14:47
filmtajm! med lite fin musik att njuta till :)

" target="_blank">
#88 - 5 februari 2014 15:05
Wow, säger jag bara. Vilken film! Så sanslöst harmoniskt och vacker att man blir dimmig i synen. Så fint akvarium och avspända diskusar.
#89 - 5 februari 2014 15:28
tack :) det värmer gott i akvarie/amatörfotograf-hjärtat av de orden :)
#90 - 5 februari 2014 16:46
Väldigt avspända diskusar :).
#91 - 5 februari 2014 16:55
Mycket flott!:)
#92 - 6 februari 2014 07:28
hannesc skrev:
filmtajm! med lite fin musik att njuta till :)

" target="_blank">

Det där var en mycket trevlig film :)
#93 - 6 februari 2014 08:09
Står det någonstans i tråden vad du har för belysning ?

Är det inte så att ungefär nu, give 'n take, så börjar näringsämnena ta slut i karet,
och PMDD'n är på sin plats ?

I övrigt noterar man att det är ytterligare ett lyckat project från norrland.
#94 - 6 februari 2014 09:17
Liten fråga.

Rostfri botten.

Hur är tätningen mellan glas och stål gjord ?

Vanligt akvariesilikon ?

När jag gjorde ett kar (i vanligt stål) så fäste inte silikonet så bra på stålet.
#95 - 6 februari 2014 12:32
Står det någonstans i tråden vad du har för belysning ?

Är det inte så att ungefär nu, give 'n take, så börjar näringsämnena ta slut i karet,

och PMDD'n är på sin plats ?

Två sylvania aquastar där bak . Ett 15w o ett 30w. Sen ett 30w power glo fram.

Tja det kanske det är. Har dålig koll på det där. Men börjar växterna slappa så blir det pmdd

Sent from my iPad using Tapatalk
#96 - 6 februari 2014 12:34
Liten fråga.

Rostfri botten.

Hur är tätningen mellan glas och stål gjord ?

Vanligt akvariesilikon ?

När jag gjorde ett kar (i vanligt stål) så fäste inte silikonet så bra på stålet.

Kommer inte ihåg men det är nog nått kitt av nått slag med. Botten är uppvikt runt kanten så den bildar den nedre ramen på karet.

#97 - 6 februari 2014 12:35

Norrland??!!? Oh you little.....!!

#98 - 6 februari 2014 18:43
hannesc skrev:
Norrland??!!? Oh you little.....!!

Ja, Norrland ;) Och absolut ett mycket lyckat projekt :)
#99 - 6 februari 2014 19:39
hannesc skrev:
Två sylvania aquastar där bak . Ett 15w o ett 30w. Sen ett 30w power glo fram.

Tja det kanske det är. Har dålig koll på det där. Men börjar växterna slappa så blir det pmdd

så totalt sett 75W

dvs isf ~0,16 W / liter.

hmmmmm

reflektorer ?

eller är det bra yta inne i armaturerna, typ polerad aluminium eller vitmålat ?
#100 - 6 februari 2014 19:42
Reflektorer ja. Nja det sitter två vanliga akvarie armaturer fast satta i plåten. Så det finns inte så mycket plats för annat. Men om man tar bort dom o sätter dit enklare (typ glo lysrör hållare) så får man nog plats med fler

Skickat från min C6903 via Tapatalk

Annons