Svärdsplantor som dör

#1 - 16 mars 2004 10:17
Jag köpte några stora svärdsplantor för några veckor sedan. Nu är många blad helt trasiga och de ser inte alls ut att trivas. Vad ska jag göra?
#2 - 16 mars 2004 10:29
Har du möjligtvis någon sugmal (tex Ancistrus) i karet.
Dom brukar kunna gå hårt åt svärdsplantor när dom väl fått smak på dom.

#3 - 16 mars 2004 10:33
Nej, det är inga fiskar som käkar på dem.

Jag vet inte om det kan ha med belysningen eller om jag måste skaffa växtnäring. Akvariet startades upp vid årsskiftet.
#4 - 16 mars 2004 10:34
svärdsplantor brukar gilla både belysning och näring. Utan extra näring har jag iaf fått för mig att det är ganska svårt att få svärdsplantor att frodas, mina modde iaf aldeles utmärkt med TMG
#5 - 16 mars 2004 10:37
Till akvariet så fick jag en ramp med bara 1 rör. Jag misstänkte att det inte skulle räcka så jag använde min gamla 120 ramp med dubbla rör istället. Det är ett grolux och ett vanligt rör tror jag. Det är ganska mörkt i hörnorna där plantorna står.
#6 - 16 mars 2004 11:17
Om du bara har haft växterna i några veckor så är dom fortfarande i övervattensform. Det är fullt naturligt att de gamla övervattenbladen dör efter en tid i karet. Håll noga koll på nya blad i stället, dom kommer att bildas som undervattensform. Först du ser något fel på de nya bladen behöver du börja oroa dig.
MVH
Magnus
#7 - 16 mars 2004 11:21
Nej, det är nog inte därför. Jag köpte dem av en privatperson. Vi stoppade plantorna i en kasse och sen var de planterade inom 1 timme i mitt kar.
#8 - 16 mars 2004 11:29
oki, jag trodde att du köpt plantorna i butik. Hur länge hade han haft dom?
MVH
Magnus
#9 - 16 mars 2004 11:31
Oj... Han hade nog haft dem ganska länge. Han hade köpt små plantor men nu var det stora buskar. Bladen är 30-35 cm långa så jag tycker det är synd om de skulle dö när de är så fina. De är jättestora och kraftiga för övrigt.
#10 - 16 mars 2004 11:58
Hej,
Min erfarenhet av svärdsplantor är att dom alltid blir hängiga efter att man har flyttat dom men sedan brukar dom hämta sig. Tar man bort de gamla bladen brukar det komma nya relativt snabb. Nu har det ju iofs gått ganska lång tid för dig. Gällande växtnäring så har jag ingen sådan och mina plantor växer så det knakar och skjuter skott hela tiden.

Hälsningar
Linn
#11 - 16 mars 2004 13:31
Och du har förstås komunalt kranvatten??
MVH
Magnus
#12 - 16 mars 2004 13:32
Japp... Bor mitt i Malmö så det är svårt att hitta något annat här. Hahahahaha....
#13 - 16 mars 2004 14:05
1 jag viste inte var du bor
2 jag ställde frågan till senaste svarande, hade frågan varit riktad till dig hade jag tydligt skrivit det.
MVH
Magnus
#14 - 17 mars 2004 08:04
Ingen som vet vad det beror på?
#15 - 17 mars 2004 08:38
Visst har jag komunalt vatten.

Hälsningar
Linn
#16 - 17 mars 2004 16:22
Ursprungligen skickat av Tropfrog

1 jag viste inte var du bor

2 jag ställde frågan till senaste svarande, hade frågan varit riktad till dig hade jag tydligt skrivit det.

MVH

Magnus

Hur ska man kunna veta det??? Vem du menar??? Jag trodde du mena Nicke lilltroll då det var hans tråd! Man kan ju kommentera lite smidigare, tycker jag...
#17 - 17 mars 2004 17:37
Marie; när det gäller Tropfrog så är han alltid lika artig... Jag trodde att han hade en dålig dag första gången jag såg ett av hans inlägg, men jag har konstaterat att han nog bara är sådan av naturen. Vissa människor verkar få en kick av att vara otrevliga mot andra och idiotförklara dem fullständigt. Trasiga leksaker, kanske?

Nicke Lilltroll; beskriv gärna lite mer, det finns säkert någon duktig (och kanske t.o.m. trevlig...) akvarist som kan hjälpa dig. Om du bara haft dem i några veckor så kan det fortfarande vara så att de håller på att acklimatisera sig. Vad har du för fiskar i karet? Hur varmt har du? Vad har du för sand/grus?
#18 - 17 mars 2004 17:46
Carla, Jo det har jag förstot att han är annorlunda när det gäller smidighet. Det är väldigt synd då jag anser att han besitter väldigt stor kunskap.

Nicke Lilltroll; När jag flyttade över mina fina svärdplantor från mitt gamla lilla kar så lyfte jag upp dom och satte sedan i dom i mitt nya stora. Dom blev sketfula efter en vecka och har så vart efter det. Läste ett inlägg där det stod att om man flyttar över svärdplantor som är rotade i ett annat kar så ska man klippa bort alla bladen förutom de 3-4 nyaste. Gjorde detta för 14 dagar sen och nu kommer dom jätte fint igen. Pröva vet ja!

När det gällde plantor köpta i affär som står i sådana där krukor så var det visst bara att sätta i dom efter man plockat ur dom ur krukan och luddet.

Lycka till!
#19 - 17 mars 2004 19:24
Kul att folk reagerar, man vill ju inte lämna folk oberörda ;) . När jag läser inläggen ovan så inser jag att det inte var vidare klart vem jag menade. Jag trodde kanske att det var Marie som startade tråden. Ganska så kul att läsa om sig själv i tredje person. Lite förvånad är jag dock vad som sägs, men som sagt kul. Försök att tolka allt jag skriver i en god anda. Jag vill ju bara hjälpa till för att jag själv fått så mycket hjälp på detta forumet.
MVH
Magnus
#20 - 17 mars 2004 19:31
Ursprungligen skickat av Tropfrog

Kul att folk reagerar, man vill ju inte lämna folk oberörda ;) . När jag läser inläggen ovan så inser jag att det inte var vidare klart vem jag menade. Jag trodde kanske att det var Marie som startade tråden. Ganska så kul att läsa om sig själv i tredje person. Lite förvånad är jag dock vad som sägs, men som sagt kul. Försök att tolka allt jag skriver i en god anda. Jag vill ju bara hjälpa till för att jag själv fått så mycket hjälp på detta forumet.

MVH

Magnus

Men när du läser detta så kanske du tänker dig för nästa gång så ingen blir ledsen eller reagerar som vi har gjort...

Du har en stor erfarenhet som du gärna delar med dig och du är duktig på att förklara, så vi behöver såna som dig här på forumet. Annars så hade vi inte haft ett sådant bra forum =)

Så sträck lite på dig nu!!!! =)
#21 - 17 mars 2004 20:56
Jag tog inte illa upp eftersom jag vet att inte alla har lika lätt att formulera sig diplomatiskt. Alla kan vi vara lite klumpiga ibland. [:-56]

Carla: Det enda som händer med mina växter är att bladen verkar ruttna. Många är helt trasiga och genomskinliga. Vilka fiskar jag har finns listade i min profil. Jag fick ett påpekande om att jag inte skulle ha det i min signatur.

Marie: Att klippa av alla blad har jag inte hjärta att göra. Du skulle se vilka enorma plantor jag har kommit över. Han som hade plantorna innan bor i Lund och vi har samma vatten. Det enda som jag kan tänka mig är orsaken är att belysningen är för dålig. Jag skulle vilja veta om det är så i så fall innan jag börjar snickra ihop en ny ramp.
#22 - 17 mars 2004 21:09
Kan mycket väl tänka mig att växter som är vana vid optimala eller åtminstone mycket goda förhållanden (CO2/ljus/näring), behöver ett tag att aklimatisera sig efter flytt.

//Lundensare
#23 - 17 mars 2004 21:11
Han hade varken co2-anläggning eller extra näring.
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 18 mars 2004 08:46
Att klippa av alla blad har jag inte hjärta att göra. Du skulle se vilka enorma plantor jag har kommit över.

Jag har lyssnat på ett föredrag av en av världens mest erkända experter på akvarieväxter - Claus Christensen från Danmark.
Under föredraget vsiar han hur han gör när han planterar växter som svärdplantor - han tar en sax och klipper bort all de stora bladen så att bara de färskaste små bladen längst in blir kvar, sedan planterar han växten.
Anledningen till att han gör så är att "det är svårt att lära gamla hundar sitta" - dvs de gamla bladen är de som har svårast att anpassa sig till en ny miljö (man köper ju aldrig ett 10 meter högt fruktträd och planterar i sin trädgård, utan ett litet träd som har lättare att anpassa sig till den nya miljön). När sedan de gamla bladen kämpar för att överleva (som de ofta ändå inte gör) så tar de ofta näringen de "unga" bladen så att inte heller de klarar sig.
Så var inte rädd - fram med saxen.
#25 - 18 mars 2004 08:49
Så du menar på fullt allvar att jag ska skövla mina fina buskar? Hur lång tid kommer det att ta innan de har vuxit upp igen?
#26 - 18 mars 2004 10:41

Så du menar på fullt allvar att jag ska skövla mina fina buskar?

Det är faktiskt som Kjell säger. De flesta ickeproffs gör dock så att dom kollar plantan och om den ser hel och fräsch ut så planterar man och om/när de äldre bladen börjar gå ner sig så snittar man bort dom.

Detta förutsätter ju naturligtvis att man har bra förutsättningar för växterna så att dom hela tiden växer och sätter nya blad (vilken ni kan tippa på att Claus Christensen lyckas med ;). Har man inte bra förutsättningar för växterna hjälper inte trimmning av gamla blad eftersom man tillslut har trimmat bort hela plantan.

Har du t ex aldrig lyckats med några växter tidigare i samma akvarium och du nu köpt en skitfin stor planta är risken helt klart att den sakta men säkert kommer försvinna liksom tidigare växter.

För dom som har riktigt bra tillväxt gör det inte ont i hjärtat att snitta blad varken på nyinköpta eller gamla växter - vi *måste* snitta annars blir akvariet för fullt av växter ändå.
#27 - 18 mars 2004 10:46
Vad jag kan se så har det inte kommit några nya blad. Kan jag ha planterat för djupt?
#28 - 18 mars 2004 10:54
När man planterar om krukväxter förstör man rötternas känsliga delar (går inte att undvika), för att kompensera för det så klipper man ner växten rejält för att rötterna ska ha mindre skott att försörja, troligen gäller det även akvarieväxter. Jag håller alltså med övriga, klipp ner rejält och hoppas på det bästa. Hoppas den överlever [:)]

//Jenny
#29 - 18 mars 2004 10:56
Jag har 4 stora plantor så jag börjar med att testa med att klippa ner en så får vi se hur det går. Funkar det så tar jag resten också.

Att de blir risiga har alltså inget med belysningen att göra?
#30 - 18 mars 2004 10:59
Vet inte om det har med belysningen att göra, hade din kompis kraftig belysning? Då kanske växten måste vänja dig vid mindre ljus. Min egen planta växer och frodas fast jag har dålig belysning..
#31 - 18 mars 2004 11:01
Ja, han hade ganska rejält upplyst. Eftersom jag bara har en ramp som är 120 och akvariet är 150 så är det ganska mörkt i hörnen. Det var via en annons här på Zoopet som jag köpte mina plantor. Fick betala 20:-/st så det var jättebilligt. Hans akvarium var bara små. Gissar på någonstans mellan 50 och 75 liter.

Annons