Svärdsplantor som delar på sig.

#1 - 3 oktober 2005 18:32
Mina svärdsplantor delar sig och rör på sig! Det började så här. I somras slutade de mer eller mindre att växa och många av de äldre, större bladen blev fula. Efter ett tag började det komma nya, små blad på "utsidan" av plantan, normalt kommer de ju i mitten. Efter ytterliggare ett tag började jag förstå att de kanske delade på sig och bildade en ny planta på utsidan, därav de små bladen där. Nu har de små plantorna blivit lika stora som den ursprungliga plantan, de börjar också bli gröna och fina och bilda nya blad igen. Nu sista månaden har de även börjat flytta isär alldes själva, de har nog kommit isär mellan en och två centimeter nu, brukar det bli så här?

Förut har de med jämna mellanrum skickat upp stänglar uppåt i vattnet så har det kommit nya små plantor på dessa stänglar istället. Det har dom inte gjort på länge nu.

// Fredrik
#2 - 3 oktober 2005 18:42
Hej Fredrik

Hur har du gjort med dom små plantorna på stänglarna , har du knippsat av dom å planterat dom?

Klas Cobra Almqvist
#3 - 3 oktober 2005 19:00
Dom har fått sitta kvar på stänglarna till dom växt till sig en del (de största bladen har varit åtminstone någon decimeter långa, ofta längre) och fått bra med rötter, sen har jag bara knipsat av dom och planterat dom (eller någon har planterat dom, dom flesta har jag gett bort eller sålt. Jag vet i flera som fått bra fart på dom hemma hos sig så det tycks ha funkat).

// Fredrik
#4 - 3 oktober 2005 19:14
Ok man tackar för ett snabbt å bra svar, då får mina sitta kvar ett tag till dom längsta bladen är ca 5 cm...
PatrikMalmo
#5 - 3 oktober 2005 21:58
De flesta Echinodorus kan föröka sig genom rotstocken också. Verkar vara det som hänt för dig. Låter lurigt att den stora plantan dog ändå, klurar lite på näringsbrist. Så länge det blir fler så är det skoj i vart fall.

Hilsen,

P
#6 - 4 oktober 2005 05:06
Den stora dog ju inte helt, den bara slutade växa och fick fula blad. Nu är den på gång igen. Vad kan trigga en förökning genom rotstocken? Förloppet började under tiden jag var på semester i typ tre veckor och farsan var akvarievakt. Fiskarna fick mat lite nu och då (mindre än när jag är hemma) under tiden men växterna fick ingen näring tillsatt. När jag kom hem hade det här med fula blad och nya små blad på sidan börjat. Det är ju nämligen två svärdsplantor (av tre) som gjort så här precis samtidigt. Kan det ha med näringen att göra?

Det där att dom flyttar isär då? Är det bara för att rötterna trycker isär dom och gör de så i naturen också? Det verkar ju smart för annars är det ju ingen ide att dela sig om man ändå sitter på samma ställe.

// Fredrik

Annons