Svärdplantor....

#1 - 18 maj 2005 11:51
har jag alltid haft för mig ska ha ganska svag belysning och har genom åren haft några stora exemplar som trivts i mycket svag belysning..... Men, jag fick, här om dagen höra att just svärdplantor (Echinodrus bleheri) skulle ha särskilt stark belysning vilket gick tvärt emot tidigare erfarenheter.....

Vad är rätt? ...eller är det så salomoniskt att den trivs i både stark och svag belysning.....?

Har dock för mig att jag rent av tagit kål på några genom att intensifiera belysningen ordentligt.....
#2 - 18 maj 2005 12:12
Ju mer ljus, desto mer käkar växterna. Dvs med mer ljus så går näringsupptaget upp.

Det är inte svårt att inse att om dom fungerar med en viss belysning med en viss näringstillförsel och du då bara ökar ljusmängden/näringsupptaget utan att öka näringstillförseln så kommer dom strejka ganska snabbt.
#3 - 18 maj 2005 13:46
Min erfarenhet är att en del echinodorus faktiskt inte tål stark belysning, de kan bli brända. Men då talar vi om så starkt ljus som bara tokar och jag fläskar på med.

Annars håller jag med i defdacs analys, det vanligaste är nog att näringen tar slut och att man därmed samankopplar mer ljus=dåligt för svärdsplantan. Detta när det i själva falklet kanske hade varit bättre för plantan med mer ljus och samtidigt mer näring.
MVH
Magnus
#4 - 18 maj 2005 14:04
Jag har också erfarenhet av vissa javaormbunkar och bolbitis som verkar må bättre i vid lite lägre ljusnivåer. Men en magkänsla skriker åt mig att bara man fixar in alla näringsnivåer så borde det inte finnas någon växt som skulle tacka nej till väldigt mycket ljus.

För övervattensväxter vet jag att det kan bli problem med transpiration, men det borde inte riktigt gälla vattenväxter 8)

Hursomhelst är det en intressant fråga så jag slängde in den på barrreport.com precis.
#5 - 18 maj 2005 14:06
I mitt kar så växte allt som ogräs utom just svärdsplantan. När jag sen skuggade den kraftigt så tog den sig mycket bättre.
MVH
Magnus
#6 - 18 maj 2005 20:29
re:

Där ser man... Vad jag sett är att plantorna, med starkt ljus, sakta tillbakabildas och, så att säga, dör "sotdöden" för att till sist bara "försvinna". En process jag skulle gissa har tagit upp till ett år hos mig... Den enda skillnad som varit för handen är att jag bytt från en enstaka glödlampa på 25w till full lysrörsbelysning... Innan har just svärdplantor varit den enda växt som frodats i den undermåliga belysningen... Efter har de förtvinat...

Sensmoral är då att jag måste tillföra mer näring om jag har svärdplantor i ett kar med stark belysning. Är det någon som har något tips på vad för substanser som är lämpliga? Störs andra vävter och/eller fiskar?

tack på förhand
#7 - 18 maj 2005 21:27
Jag vet inte vad full lysrörsbelysning innebär, men jag tror inte att det räcker för att svärdsplantan skall brännas.

Sensmoralen känns som du fått fel. Det gäller inte bara svärdsplantor utan alla växter i karet. Sök på pmdd så får du tips om hur du skall göda för att få välmående fiskar och växter.
MVH
Magnus

Annons