Svärdbäraryngel

#1 - 9 januari 2007 21:23
Satte min ena Svärdbärarhona i en yngelbox för ca 3 timmar sen, och fer ca 15 minuter sen när jag kom in i mitt rum och skulle mäta blodsockret så såg jag att det var 12 småa yngel i boxen, flyttade mamman och flyttade över ynglen till en nätkorg för yngel, sen satte jag tillbaka mamman.

Och nu igen för ca 5 minuter sedan var det ytterligare 9 yngel på bottnen.

Så vad ska jag mata dom med, har sera micropan lr va det heter, men tror det är för stort för dom ännu, så vad ska jag mata dom med?

Har läst att man ska mata yngel med infusiorer(stavning) Men hur ska jag bära mig åt för att få såna?

//Mvh jätteglad nybörjarakvarist
#2 - 9 januari 2007 21:29
hello...när jag får yngel av platy, guppy eller svärdbärare så brukar jag mata med krossat flingfoder
#3 - 9 januari 2007 21:30
Ok.
#4 - 9 januari 2007 21:31
Satte min ena Svärdbärarhona i en yngelbox för ca 3 timmar sen, och fer ca 15 minuter sen när jag kom in i mitt rum och skulle mäta blodsockret så såg jag att det var 12 småa yngel i boxen, flyttade mamman och flyttade över ynglen till en nätkorg för yngel, sen satte jag tillbaka mamman.

Och nu igen för ca 5 minuter sedan var det ytterligare 9 yngel på bottnen.

Så vad ska jag mata dom med, har sera micropan lr va det heter, men tror det är för stort för dom ännu, så vad ska jag mata dom med?

Har läst att man ska mata yngel med infusiorer(stavning) Men hur ska jag bära mig åt för att få såna?

//Mvh jätteglad nybörjarakvarist

Grattis
Micropan fungerar jätte bra, jag har just nu 70 svärbäraryngel som simmar i mitt yngelakvarium och dom åt micropan redan från födsel.

infusiorer är väll rätta mig om jag har fel men mest till för fiskar som kläcks.
#5 - 9 januari 2007 22:18
Kan vara men fick 2 yngel till nu, har 25 yngel nu iaf, har 2 från en tidigare men de går själva i ett 54 liters, där har jag födkassarna så. Prövade mosa vanligt sera vipan i en mortel och det blev ju mkt finare. Vilket tror eller vet du är bäst för dom?
#6 - 9 januari 2007 22:21
Kan vara men fick 2 yngel till nu, har 25 yngel nu iaf, har 2 från en tidigare men de går själva i ett 54 liters, där har jag födkassarna så. Prövade mosa vanligt sera vipan i en mortel och det blev ju mkt finare. Vilket tror eller vet du är bäst för dom?

Micropan inehåller ju allt yngel behöver för att växa upp ordenkligt. Vipan är väl mest ett färgstärkande foder. Tycker du att micropan är för stort varför inte slå till det med morteln då?? så vet du att dom får i sig allt dom behöver, men dom ska kunna äta det som det är..
#7 - 9 januari 2007 22:26
Ok ska göra det då.
#8 - 9 januari 2007 22:35
26 yngel nu
#9 - 9 januari 2007 23:02
26 yngel nu

många brukar det bli, tror du inte jag blev förvånad när jag räknade och det slutade runt 65 yngel:eek:
#10 - 9 januari 2007 23:17
[SIZE=1]Den honan måste ju ha varit[/SIZE] [SIZE=7]GIGANTISK![/SIZE] [SIZE=1]eller?[/SIZE]
#11 - 9 januari 2007 23:23
[SIZE=1]Den honan måste ju ha varit[/SIZE] [SIZE=7]GIGANTISK![/SIZE] [SIZE=1]eller?[/SIZE]

Ja hon var bra stor innan hon födde, nu är hon lika tjock igen snart dags med andra ord..
#12 - 9 januari 2007 23:30
Okej, blev några yngel uppätna i den kullen som det var så där många i?
#13 - 9 januari 2007 23:36
Okej, blev några yngel uppätna i den kullen som det var så där många i?

Nepp, jag hade mamman i en yngelbox, så när hon var klar tog jag ut henne, jag tror inte att hon åt upp ett ända yngel hon hade fullt upp och föda och var väldigt trött..

Annons