Mina svärdbärare har ynglat av sig. De små ynglen gömmer sig bland stenarna så jag vet inte hur många de är. Men minst två tror jag eftersom de finns i två olika stenhögar.
Att upp dem och placera dem i yngelkasse/yngelakvarium verkar omöjligt dels eftersom jag inte har något sådant och dels för att de gömmer sig så väl på botten.
Kommer de att klara sig? Jag är lite orolig att de inte får mat, brukar mata med smulat flingfoder med det äter alla andra fiskar upp innan det når botten, ska man ge mer då? tabletter har jag också som jag ger ibland men de är lite stora för ynglen kanske.
Riskerar de att bli uppätna av de andra fiskarna? (sebrafiskar, silverhajar, guldtetror ancistrus och siamensis)
Nu är de bara ca 5 mm stora, hur gamla kan de vara? hur länge kommer de gömma sig? dvs när blir de så stora att de simmar mer i akvariet?
Får de samma färg som honan eller hanen? har en hona som är helröd och en som är röd-svart, hanen är röd.
Jag misstänker att det är den rödsvarta som ynglat av sig för hon ser lite smalare ut än hon gjort innan.
Av det lilla jag sett av ynglen ser en ut att vara enfärgad och en lite svart också, kan det betyda att bägge honorna ynglat av sig?
Sen undrar jag också hur lång tid det tar från det att honan och hanen leker tills det att honan ynglar?