svärdbäraryngel

#1 - 20 mars 2005 14:18
Mina svärdbärare har ynglat av sig. De små ynglen gömmer sig bland stenarna så jag vet inte hur många de är. Men minst två tror jag eftersom de finns i två olika stenhögar.
Att upp dem och placera dem i yngelkasse/yngelakvarium verkar omöjligt dels eftersom jag inte har något sådant och dels för att de gömmer sig så väl på botten.
Kommer de att klara sig? Jag är lite orolig att de inte får mat, brukar mata med smulat flingfoder med det äter alla andra fiskar upp innan det når botten, ska man ge mer då? tabletter har jag också som jag ger ibland men de är lite stora för ynglen kanske.
Riskerar de att bli uppätna av de andra fiskarna? (sebrafiskar, silverhajar, guldtetror ancistrus och siamensis)

Nu är de bara ca 5 mm stora, hur gamla kan de vara? hur länge kommer de gömma sig? dvs när blir de så stora att de simmar mer i akvariet?

Får de samma färg som honan eller hanen? har en hona som är helröd och en som är röd-svart, hanen är röd.
Jag misstänker att det är den rödsvarta som ynglat av sig för hon ser lite smalare ut än hon gjort innan.
Av det lilla jag sett av ynglen ser en ut att vara enfärgad och en lite svart också, kan det betyda att bägge honorna ynglat av sig?

Sen undrar jag också hur lång tid det tar från det att honan och hanen leker tills det att honan ynglar?
#2 - 20 mars 2005 15:28
övriga invånare lär nog ha kalas på de små när de möts =O(
MEN! du kan ju ha tur med och de som e kvar överlever, 5mm ja de är så gott som nyfödda då ngn dag kan de vara.
De finner mat om de vill och du kan mata som vanligt men smula det lite mer så kanske ngt når botten att de har olika färg beror kanske mer på hannen han har svart så då kan det bli lite svart, mina blev helröda men min hanne har ett halft svart svärd så de andra hannarna kanske får det man får vänta och se hur det blir, och om de överlever.
Köp en yngelkasse(50:-) fånga in dem så överlever de nog.
det brukrar gå mellan lek och födsel 25-35 dagarhar du mer växter så kanske de känner sig tryggare då släpper de tidigare.
#3 - 20 mars 2005 15:49
jag har haft dem i två veckor så då betyder det alltså att de hade yngel när jag köpte dem.
Att fånga in dem är nog dömt att misslyckas om jag inte ska riva ur all inredning. De gömmer sig i stenhögar med 2-4 cm resp 4-8 cm stora stenar som ligger rätt packat. Jag tror inte de andra fiskarna kan ta dem när de är där.akvariet är 50cm djup och jag har inte lyckats så bra med håvning hittils så de får nog simma på i sina stenhögar.

Hur gör man med vattenbyte när man har yngel? hittils har jag bytt vatten 1 gång i veckan ca 10-20% (har haft igång det en månad nu) och allt vatten har jag sugit från boten med en slamhävert. Men om mina yngel är på botten lär de väl inte klara det?
ska man avstå från vattenbyte nu eller bara ta vatten från ytan? Gjorde senaste vattenbytet i fredags, så förmodligen kom de i lördags. Kanske hinner de växa till sig till nästa helg så att de klarar vattenbyte?
#4 - 20 mars 2005 17:13
du kan ju låta bli att botten suga så mycket skit kan du inte få på en vecka då matar du kraftigt har du inga skit ätare eller liknande.
#5 - 20 mars 2005 18:05
Så mycket skit är det inte direkt men när man ändå byter så kan man ju passa på att "dammsuga" botten på eventuell dynga.
Nix, finns inga skitätare ännu men med senaste växttillskottet, en mossboll, så verkar det kommit med snäckrom så snart kommer det finnas några snäckor som äter upp skiten.

Angående mat så får de knappt ett kryddmåt flingmat om dagen på cirka trettio fiskar, guldtetra, svärdbärare och zebrafiskar.

Kanske kommer få mer mat i framtiden men de verkar klara sig än så länge.

Annons