Svärdbärarnas naturliga miljö?

#1 - 24 februari 2007 14:59
Någon som vet var man kan läsa om Svärdbärarnas naturliga miljö?
Har tänk uppgradera till ett 180l akvarium med svärdbärare och då gärna ett som liknar dess naturliga miljö så mycket som det bara går.
#2 - 28 februari 2007 02:59
Skriver en rad i denna tråd, detta har jag information om då jag har en bok hemma om vildformer av Svärdbärare där det står om deras naturliga biotoper..

http://bollmoraakvarieklubb.org/BAKlioteket-filer/bokinfo/028.htm

Denna bok har mkt spännande information om vildformer av både svärdbärare och Platy.. för er som är specialintresserade så läs den gärna. Boken är inte så lätt att få tag på, men har man tur kanske den går att beställa via bibliotek t.ex.. men möjligt att det går att söka efter den på ställen på nätet med akvarie litteratur. Boken är på svenska och skrevs för många år sedan, men finns mkt intressant information i den och bilder på vildformer.

Hälsn Robban
#3 - 28 februari 2007 18:53
Tack för tipset. Ska se om jag kan hitta boken någonstans. Centralamerika verkar inte vara någon vanlig biotop...

edit: Se på tusan, två ex finns inne på biblioteken i Karlstad :)
#4 - 28 februari 2007 22:16
Hei! Snakker du om Xiphophorus helleri naturform? eller vanlig Svärdbärarnas du kjøper i zoobutiken? Det fins mange arter av slekten Xipohophorus. Derfor må jeg ha mere info for å kunne fortelle deg det du spør om. Slekten forekommer på Atlanterhavsiden av Mexico og helt til nordlige Mellom Amerika.

Mvh
Erik Rune
Norge
#5 - 28 februari 2007 22:28
Det är väl mycket grenar, rötter och bråte.. inga gröna växter som frodas iaf.
#6 - 1 mars 2007 04:48
Jag uppfattade det som du hade vanlig odlingsform av Svärdbärare och ville fundera på hur deras närbesläktade viltformer har det i sina naturliga biotoper ? Precis som Erik Rune säger så finns det många olika vildformer av svärdbärare som lever på olika ställen och i lite olika miljöer. De Svärdbärare som du vanligen hittar i butik med sina vackra färger ser man inte ute i naturliga biotoper.. de flesta har en färgnyans mellan grå-beige-grön.. en del har lite svarta teckningar och det förekommer också en vildform från Mexico som är nästan helt röd med svarta tecken, fångstplats för den förr var bl.a Rio Playa Vicente och detta ligger vid Oaxaca i Mexico.. det är väl en av de svärdbärare som utseende mässigt liknar de vi har i våra akvarium. Det finns också en röd vildform från Rio atoyac... där finns även en grön svärdbärare som är lite lik våra odlingsformer av grön svärdbärare..

Men läser man om olika vildformer av svärdbärare så lever de i olika miljöer.. tar man den som kallas grön svärdbärare t.ex som lever i Rio Atoyac så finns de där vattnet är grunt och där vattnet är stilla och inte är så rörligt.. i den floden som är 6 meter bred och på djupaste platsen 2 meter så fanns de oftast på 10-20 cm djup, det var mkt tätt med växtlighet.. här har bottnen slam och är sandig och vattnet nästan brunt...
Kikar man på ngn annan vildform så lever de i kristallklart vatten och i rinnande vatten men detta med täta växtsnår är ngt som ofta förekommer.

Så är det odlingsformen du ska leta lämplig biotop till så är det lite klurigt, men ska man försöka sig på lite råd om inredning av ett akvarium för svärdbärare så kan man tänka på följande :

Tät plantering i delar av akvariet så fiskar kan söka skydd och komma undan uppvaktande hannar, gärna växtdelar i ngn del av akvariets om ligger upp mot ytan som yngel kan söka skydd bland och lättare kunna fångas upp. Men fria utrymmen så de kan simma ordentligt också. Gärna flytväxter med lite större blad. Att leta efter växter som just är från hemtrakterna gör riktiga entusiaster, men tror dina svärdbärare struntar i om de simmar bland växter från andra delar av världen.

Grusen kan vara medelgrov till grov.. och gärna mörk. Inred gärna med stenar.
Ska rötter användas så tänk på använda ett träslag som inte påverkar vattnet då de vill ha ett hårt vatten. Tror det flesta undviker rötter i akvarium med ungfödare.
Bor man där vattenledningsvattnet är mjukt kan det vara bra att försöka att få det lite hårdare.. går t.ex ha kalkstenar i akvariet som påverkar vattnet så det blir hårdare.
Vattnet får inte vara för mjukt och minst 7 i PH , gärna 7.5 - 8.
Vattenbyten är viktigt och en god vattenhygien, de är känsliga för dåligt vatten och nitrit. Så ganska rejäla vattenbyten varje vecka. Jag byter ofta ca 30% varje vecka. Vattenbyten i yngel akvarium gör jag oftare, men då mindre åt gången.
Pump bör man ha för god syresättning.
Storleken på akvariet på 180 liter är alldeles perfekt, jag har inte svärdbärare i mindre akvarium än ca 100 liter, förutom de minsta vildformerna som mycket mindre i storlek.
Inte för varmt o inte för kallt... så ligger man runt 24 grader blir det lagom.. men ngn grad hit eller dit är inte så noga.

Vet inte om jag riktigt uppfattat frågan riktigt om det var odlingsformen du funderade på.. är det ngn av de vilda formerna så kanske dyker jag eller Erik Rune upp igen ska du se o kanske kommer med lite speciella tips o råd..

Men har du rent vatten, tätt med växter i delar av akvariet o gärna lite flytväxter o ett ganska hårt vatten så kommer detta bli hur bra som, behöver inte vara krångligare.

Roligt du fick napp om boken på biblioteket.. låna den o läs.. du kommer lära dig en massa spännande och se vackra vildformer, men även lite tidig information om odlingsformer.. sedan boken skrevs har det hänt mkt vad gäller odlingsformerna så det får du ta med en nypa salt.
Hälsn Robban
#7 - 1 mars 2007 16:23
Tack så hemskt mycket för det superba svaret!

Det är mycket riktigt så att jag idag har odlingsformen av Svärdbärare men funderade på hur dom egentligen lever i sin naturliga biotop. Nu när jag ändå ska köpa ett större akvarium så vore det ju kul att försöka sig på npgon typ av biotop-akvarium.

Boken är bärgad och ligger på vardagsrumsbordet så ikväll blir det tidig sänggång och läslampa :)
#8 - 9 mars 2007 04:57
Roligt du fick tag i boken, för ska man läsa om Svärdbärare och Platy på svenska så kommer jag inte på ngt bättre än den. Speciellt om man är intresserade av vildformerna och naturliga biotoper. För även om du pysslar med odlingsformer så är det intressant att läsa om vildformerna, hur de lever och se hur de ser ut. Men vore roligt att hitta ngn bra information som är uppdaterad vad gäller alla odlingsformer av Svärdbärare för det finns så mycket som hänt på den fronten sedan den boken skrevs.

Men visst hade du läslampan tänd ett tag då du började att bläddra i den boken ?

Hälsn Robban
#9 - 9 mars 2007 15:36
Jo, det blev en stund :)

Riktigt intressant att läsa om alla arter och alla olika typer av vattendrag dom lever i. Allt från små pölar till snabbrinnande floder, verkar vara en mångsidig fisk det där.

Även kapitlet om avel fastnade jag länge i.
Bilagor:
#10 - 10 mars 2007 00:38
Därför är det inte så lätt att ge ett enkelt svar om deras biotop då den ser olika ut.. nu är ju inte svärdbäraren så noga av sig så är det ngn odlingsform man har så tror jag vattnet är det viktigaste att det byts regelbundet och att det inte är för mjkt och att det finns möjlighet till skydd bland växter.. gör man så kommer man långt.

Men att ha en kunskap om vildformerna gör att man lär känna sina odlingsformer bättre och får en annan syn på sina fiskar.

Men ska leta på nätet o se om man kan hitta ngn bra site med odlingsformer av svärdbärare... som är uppdaterad. Om Platy finns det bra på svenska men svärdbärare har jag inte koll på lika bra.. kanske ngn annan som vet ngt ställe där man kan få mer information om odlingsformer ?
Nu benämns ofta odlingsformerna ofast lika hos Platy som Svärdbärare, det finns sunset, wagail, tuxedo, comet mm... men finns ju en del helt nya färger och även varianter som inte finns hos Platy... och tvärtom... men det kan vi se om vi kan hitta på nätet.

hälsn Robban
#11 - 11 mars 2007 00:40
MaxRobban skrev:
Skriver en rad i denna tråd, detta har jag information om då jag har en bok hemma om vildformer av Svärdbärare där det står om deras naturliga biotoper..

Denna bok har mkt spännande information om vildformer av både svärdbärare och Platy.. för er som är specialintresserade så läs den gärna. Boken är inte så lätt att få tag på, men har man tur kanske den går att beställa via bibliotek t.ex.. men möjligt att det går att söka efter den på ställen på nätet med akvarie litteratur. Boken är på svenska och skrevs för många år sedan, men finns mkt intressant information i den och bilder på vildformer.

Hälsn Robban

Den boken finns fortfarande i handeln, men inte överallt och alltid....kanske dags med en ny, lite modernare upplaga...kanske med nyupptäkta arter och fler och bättre bilder????? Vi får väl "uppvakta" kjell med det önskemålet....
#12 - 13 mars 2007 05:11
Ja det hade behövts en uppdatering av den boken, finns fler upptäckta vildformer och så har det hänt så mkt vad gäller odlingsformer.. men ni med lite special intresse så är det ett " måste " att läsa den.

hälsn Robban
#13 - 13 mars 2007 08:34
Jag blev vansinnigt imponerad första gången jag hörde att många Poecilia och Xiphophorus lever mitt i stora forsar. Jag hade liksom bara utgått ifrån att det var fisk från igenvuxna stillastående eller långsamrinnande vatten.

Ett tips om man är ute efter info om biotoper för fisk är att kolla Naturhistoriska Riksmuseets online-katalog.
De har lokal-foton på många av sina insamlingar, och ibland på fisken själv. T.ex. här är en Poeclilia gillii
http://artedi.nrm.se/nrmfish/imgfind.php?Category=catalogNumber&FormData=53263
som fångades i denna fors (under torrperioden):
http://artedi.nrm.se/nrmfish/imgfind.php?Category=fieldNumber&FormData=SOK-2006-010
tillsammans med dessa andra fiskarter:
http://artedi.nrm.se/nrmfish/find.php?Category=fieldNumber&Precision=%3D&FormData=SOK-2006-010&Ordering=default&Extent=All&MaxRecs=10000&Verbosity=Full&Map=Map&Submit=Submit

Även när foton saknas brukar man kunna få tillräckligt med info för att kunna ta en närmare koll på platsen med Google Earth.
#14 - 26 mars 2007 03:52
Det var spännande info där Azur och jösses så snygg Poecilia gillii var... * VILL HA *
#15 - 13 april 2007 12:19
MaxRobban skrev:

Hälsn Robban

Jag vill inte på något sätt sno tråden men skulle gärna vilja lära mer om hur platy lever i sin naturliga miljö. Ska inte platy ha rötter?

Står det om Platy i ovan nämnda bok? Vet oxå att det finns en hemsida som många rekommenderar, Mona tror jag hon heter som gjort den men jag tycker inte att det står så mycket om just inredning på den sidan (annars mycket bra fakta).

Annons