Svärdbärarhonor på smällen

#1 - 6 januari 2004 23:44
Hej igen allihop.

Två av mina tre svärdbärarhonor (Gulorange, "Sunset") verkar bära på rom. Man kan se den som en mörkorange massa "bakom" magsäcken på dom.
Jag har inrett ett 50 liters yngelakvarium som jag tänkte flytta dom till när det börjar bli dags, annars kommer nog scalaren göra processen kort med ynglen.
Tror ni att det går att låta båda honorna gå fritt i yngelakvariet, eller kommer de att äta upp sina avkommor?
Jag har en yngelbur som jag skulle kunna ha en av dom i, men jag tror att den är för liten för henne. Speciellt om hon ska vara där ett tag.

Kan man se när det börjar bli dags? Kropparna är ju i stort sett genomskinliga och eftersom de föder färdiga yngel kan man kanske se dem i honans mage?
#2 - 7 januari 2004 01:56
Hej,

Svärdbärarna käkar gärna upp sina yngel med förtjusning. Honorna brukar bli väldigt tjocka när det är dags, ser nästan ut som de ska spricka, samt svartna vid bakpartiet. Jag brukar använda en dubbel yngelkasse i plast, utan mellan väg, eller en kasse av nät. Jag brukar sätta honorna i dessa på kvällen och släppa ut dem på morgnarna tills de fött. En fördel med kasse i nät är att yngelna hamnar direkt i byttan samt man kan ha flera honor i kassen. Jag har aldrig varit med om att de fött på dagen men det kan säkert hända
#3 - 7 januari 2004 02:05
Ja de ska ju jämt föda på natten.
#4 - 7 januari 2004 20:39
Ursprungligen skickat av fishstick

Hej,

Svärdbärarna käkar gärna upp sina yngel med förtjusning. Honorna brukar bli väldigt tjocka när det är dags, ser nästan ut som de ska spricka, samt svartna vid bakpartiet. Jag brukar använda en dubbel yngelkasse i plast, utan mellan väg, eller en kasse av nät. Jag brukar sätta honorna i dessa på kvällen och släppa ut dem på morgnarna tills de fött. En fördel med kasse i nät är att yngelna hamnar direkt i byttan samt man kan ha flera honor i kassen. Jag har aldrig varit med om att de fött på dagen men det kan säkert hända

Jodå. Det kan hända. Mina svärdbärare födde på förmiddagen. Man vet liksom aldrig med fiskar. De är lite luriga.

Annons