Svärdbärare+yngelkar

#1 - 9 oktober 2004 15:09
Hej!
Nu ser min stora hona ut som om hon ska föda vilke n dag som helst, och denna gång vill jag verkligen behålla ynglena, för hon är en jäkligt tjusig fisk och förut har alla ofelbart blivit slukade. Nu undrar jag om jag kan göra så här:
*Har inget extra akvarium. De två jag har är fulla antingen med svärbärare eller barber av olika slag. Där kan inga yngel överleva, det har jag sett förut (massor av flyväxter till trots). kan jag ta en stor plastbytta och föda upp ynglen i tills dom är för stora att äta upp? Jag har en liten pump ledig, så det skulle ju kunna gå.
*Ska jag då flytta över henne nu? Hon är som sagt stor, och sätta henne i yngelkassen känns bara grymt, tycker jag då hon kanppt kan röra sig i den.
Andra varianter, metoder? Har dessutom artemia på kläckning...Tips och råd mottages tacksamt, denna gång vill jag verkligen att ynglen ska finnas kvar!
Tackar/Marit
#2 - 9 oktober 2004 15:39
hej... ja man kan ta en plastbytta... finns dem som använder sig av FLAJ-backar... tror det ska finnas nån intressant tråd om flaj-backar här så jag återkommer.
Hur många liter är plastbyttan?
Är den över 20 liter så tycker jag att du kan flytta över honan om du har rätt pH värde, Temp och har filter/pump. Och när du ser att hon blir passiv (talar med erfarenhet), alltid på mina svärdbärarhoner så hänger stjärten mer och mer.. och när dem ska föda ligger dem på bottnen och stjärten hänger ganska mycket... När/om hon gör det så flytta in hon i yngelkassen, simmar hon mycket och fortfarande vill ut (efter ca 15 min) så släpp ut hon men är hon lugn (efter 15 min) så ska hon troligtvis föda...
Jag vet inte vilken yngelkasse du har men det finns många olika...
dem vanligaste är En hel solid plastburk med galler i mitten så att ynglen kan simma upp på andra sidan gallret...
Sen finns det vad jag ser som ny, en fyrkantig nätkasse med nät på alla sidor, så att honan fåder och ynglen simmar igenom nätet medans honan inte kan.. (har hört att det finns ganska stora sånna..)

Artemia; jag vet inte om det hjälper nått med artemia hos svärdbäraryngel... en här på zoopet sa det till mig men det kanske inte stämmer.. Annars finns det finsmulat flingfoder (har funkar jättebraför mig... 10 överevande på 30st, 1månad gamla, ca 2cm den största)

P.S Här är en artickel om Flaj backarna:
http://w1.471.telia.com/~u47104214/flaj.htm
#3 - 9 oktober 2004 16:25
Hej Zoomi!
Jag tycker hon blir mer och mer passiv nu, jag, så jag misstänker födsel i skydd av mörkret i natt...
Den kasssen jag har är en rektangulär variant, med vå golv. Ynglen faller igenom det första, men kan sen ta sig upp igen när dom piggnat i. Kanske ska sätta henne i yngelburen ändå innan jag släcker? Jag har ju inte gjort iordning något annat, så även om jag tar vatten av hennes nuvarande akvarium, så blir det ju lätt ostabilt, speciellt med en pump som legat oanvänd i ett par veckor.
Hade tänkt artemiorna till både yngel och vuxna. Varför funkar dom inte på svärdbäraryngel? Har även finsmulat flingfoder.
/Marit
#4 - 9 oktober 2004 16:43
jag tycker du ska ha honan i yngelkassen tills hon föder ynglerna. mvh gurkan
#5 - 9 oktober 2004 16:47
Kan inte låta bli att fråga... på din signatur så har du:
"
26 L Tomt
60 L Flying Fox, Grön tigerbarb, sorgmanteltetra, Guldbarb
375 L fixas nu
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=274929
"
26l tomt eller har du inte uppdaterat?

Iallafall.. den varianten av yngelkasse har jag också... funkar bra..
MM om jag hade varit du så hade jag satt in henne... och kollat till henne det första jag gjort imorn...
Men fyll platsbaljan... få igång pumpen + doppvärmaren.. kolla så att den inte är sönder...
Mät ofta tempen och imorgon så kolla pH värdet om det stämmer så flytta över henne försiktigt... så hon får vänja sig...
Varför artemia inte skulle funka på svärdbärare vet jag inte... men någon hät på zoopet sa det till mig..
#6 - 9 oktober 2004 17:10
hejhej!
....Dålig på att uppdatera är jag, har inte ens tänkt på vad det står![:-5]
Då sätter jag in henne i yngelkassen nu, så ser jag hur det går.
Hade den när förra svärd-honan födde. Gick bra tills tigerbarberna gick i samlad trupp och knuffade omkull den så ynglen åkte ur, och all ablev uppätna. Därför har svärdbärarna fått flytta till 26 liters, tillfälligt, eftersom jag har två som väntar bebis. Jag vet att det är lite trångt för dom, men det är som sagt bara tillfälligt. Ser till att byat vatten riktigt ofta och så, och värdena ligger konstant.
Vi får väl se imorrn, om jag fått några mya familjemedlemmar! =)
/Marit
#7 - 9 oktober 2004 17:14
hur stor är plastbyttan?
Har du bilder på svärdbärarna, honan framförallt när hon är passov...?
#8 - 9 oktober 2004 17:27
Bytan är runt 20 liter, och inte helt genomskinlig, snarare grå liksom.
Inga bilder tillgängliga just nu, men jag kan försöka förklara:
I vanliga fall är hon mest aktiv och framme vid glaset när jag går förbi. Nu på em har hon hållit till i bakre regionerna, förutom när hannen jagat runt henne (han är inte klok).
Jag ser tydligt prickar i bakre delen av buken, inte som förut då det bara var ett mörkare område. Dessutom ser hon sprängfull ut!
Hon simmar då och då upp och ner längs rutan, men inte nån längre stund.
saken är den att hon är jätteknepig att håva upp.. Förra gången jag skulle ha över henne, så fick jag lova att rycka upp alla växter och rötter samt tömma halva karet innan jag fick fast henne. De andra är mycket lättare!
Saken är den att jag tycker hon är så Jä&¤&%¤&%a fin, alldeles knallorange, och stor, därför vill jag gärna behålla hennes yngel.
/Marit

Annons