Rackarns, jag misstänkte det. Tack för svaret.
Edit:
Osäker på om någon kommer se detta men jag känner inte för att dubbelposta.
Är det någon som vet var jag kan få tag på billiga yngelakvarium? Glas eller plast spelar inte så stor roll, och volymen är jag osäker på. Men så länge det fungerar till att låta ett gäng svärdbärare växa upp lite i det så är det okej.
Ett annat tips (om det inte finns rovfiskar i akvariet) är att ha det tätt planterat (i alla nivåer, javamossa är extremt bra yngelskydd) och med mycket gömställen nere vid botten (rötter och grottor) så kommer de snabbaste och smartaste ynglen att överleva. För tänk på att en stor svärdbärarhona lätt kan få upp till 80-100 yngel i en kull, och om du inte har VÄLDIGT mycket plats så bör du satsa på kvalitet istället för kvantitet.
"födkassar/yngelburar" är inget bra alternativ, honan kan koma åt ynglen i alla fall och dessutom stressas hon enormt av att vara instängd i en "isoleringscell". Vill du ändå ha tag på yngelakvarium bör dessa rymma kring 50-100 liter för att det skall bli bra för fiskarna.
Kolla in blocket, där säljs det bra billiga (och dyra!) akvarier hela tiden.
PRUTA om du tycker de ligger lite väl högt i pris, vissa personer övervärderar sina akvariers andrahandsvärde något enormt! Men underskatta samtidigt inte värdet på saker som "följer med på köpet"....
För att kunna ge bättre tips undrar jag; vad finns det för andra fiskar i akvariet?