svärdbärare, törs man stoppa en gravid hona i yngelkorgen?

#1 - 30 maj 2005 22:08
Hon e höggravid, man kan skåda yngelögon genom hennes magge till och med... Men har lite småont om grottor har väl ett par men dom e inte supermycket o hänga i julgranen... Tänkte om hon inte vågar föda eller något sådant... E det nån ide o slänga henne i yngel"buren" med tre ca en månad gammla svärdbäraryngel.

Tacksam för svar hälsningar Simon
#2 - 1 juni 2005 21:53
Har du ett ganska tätplanterat akvarium med kanske några ambulia eller cabomba so har ynglena lite att gömma sig i och kommer troligtvis att klara sig.

Skippa yngelkassen.
#3 - 2 juni 2005 06:16
jag hade lagt henne i kassen
#4 - 3 juni 2005 10:37
om du har mycket med växter borde några klara sej..jag brukar vänta till honan är sprickfärdig innan jag lägger i henne i yngelkassen.. det är inte bra om hon är där för länge max 2-3 dagar har hon inte fött så ska du släppa tillbaka henne...
#5 - 3 juni 2005 18:49
Jag har både guppy- och svärbärarhonor samtidigt i min barnkammare, 125 liter tättplanterat och nu när det är säsong, med ständig tillgång till levandefoder, dvs honorna simmar bland daphnier och mygglarver. Kompletterar med annan (vegetablisk) mat lite då och då. Honorna är så dästa av all mat att ynglen kan simma framför munnen på dom utan att bli uppätna.
En varning dock; när man börjar med mygglarver, får man inte ge så mycket som jag beskriver, särskilt svärdbärarhonor kan äta ihjäl sig.

Annons