Svärdbärare som skiftar kön?

#1 - 14 december 2008 14:07
Hejsan!

Köpte för ca en månad sen 3 st svärdbärare, 1 hane och 2 honor.
Dom var ca 3 cm långa då.
Honorna hade helt runda stjärtar då. Hanen uppvaktade dom men jag har inte sett ett enda yngel.
Nu efter en månad har honorna fått ett litet svärd, kanske en halv cm långt och jag ser ingen lek längre. Istället jagar dom hanen rätt så mycket, men inte varandra.

Någon som skrev här på zoopet att dom kunde skifta kön, stämmer det?

Eller kanske jag har fått två sent utvecklade hanar..

Tacksam för svar!
#2 - 14 december 2008 14:41
Ja det stämmer. Dock kan det som du sa vara sent utvecklade hanar, dock känns det konstigt att hanen uppvaktade dom först då.

Men svärdbärar hanar kan vara ganska elaka mot varandra, så ta väck den svage individen (Alltså den som"först" var en hane)
#3 - 14 december 2008 15:19
Har oxå råkat ut för ungefär samma...

Köpte fullvuxna Svärdbärare (1 hane, 2 honor) och efter någon månad började ena honan utveckla svärd.
Tror mer på sent utvecklade individer än att de hux flux byter kön ;).. Men vad vet jag :p
#4 - 14 december 2008 22:02
Jag trodde i många år att svärdbärare kan byta kön, men det lär vara en myt. Däremot finns det många andra fiskar som byter kön.
#5 - 15 december 2008 00:44
De byter nog inte kön men gamla honor kan utveckla svärd och se ut som hanar. Men de är fortfarande honor, alltså kan inte befrukta andra.

3 cm långa svärdbärare är ganska små och det är naturligt att de kan börja utveckla tydliga könstecken efter att de har flyttat till "eget" och fått bra mat.

Köp några honor så kan de få jaga dem i stället för andra hanar. Tre stycken hanar kan vara för få för att bo i samma kar utan att stressa varandra. Men det beror på akvarits storlek och antal växter/gömmor
#6 - 15 december 2008 09:43
Jag trodde i många år att svärdbärare kan byta kön, men det lär vara en myt. Däremot finns det många andra fiskar som byter kön.

Nej, det är ingen myt och oftast är de sterila också. De rackarna.. Jag hade svärdbärare när jag körde sällskapskar för en massa år sedan och det är pga detta jag köpte platy den här gången ist, men det kanske är mer ovanligt idag?!

Transvistiterna är kraftigare i kroppen än riktiga hanar och de utvecklar inte befruktningsorganet, vad heter det nu igen??! Så det är lätt att se om man har en transa eller en sent utvecklad hane.
#7 - 15 december 2008 11:47
Katharina skrev:
Nej, det är ingen myt och oftast är de sterila också. De rackarna.. Jag hade svärdbärare när jag körde sällskapskar för en massa år sedan och det är pga detta jag köpte platy den här gången ist, men det kanske är mer ovanligt idag?!

Transvistiterna är kraftigare i kroppen än riktiga hanar och de utvecklar inte befruktningsorganet, vad heter det nu igen??! Så det är lätt att se om man har en transa eller en sent utvecklad hane.

Är det inte då som Anna skrev innan att honan antar hanliga könstecken i stället för att ombildas till hane? Hade "honan" varit fertil innan och fått yngel innan hon utvecklade svärd?

Ibland kan det ju bli fel med kromosomerna vid bildningen av könsceller så att män hos oss människor kan få XXY som könskromosomer. De är då sterila men i övrigt fullt normala. Hur det är hos svärdbärare har jag inte stenkoll på, får kolla upp det.

Gonopodium kallas könsorganet annars.
#8 - 15 december 2008 12:21

De byter kön ibland.....ingen myt men jag vet inte vad det beror på att de gör det....
#9 - 15 december 2008 12:26
M B skrev:
Är det inte då som Anna skrev innan att honan antar hanliga könstecken i stället för att ombildas till hane? Hade "honan" varit fertil innan och fått yngel innan hon utvecklade svärd?

Ibland kan det ju bli fel med kromosomerna vid bildningen av könsceller så att män hos oss människor kan få XXY som könskromosomer. De är då sterila men i övrigt fullt normala. Hur det är hos svärdbärare har jag inte stenkoll på, får kolla upp det.

Gonopodium kallas könsorganet annars.

Angående det där med män och flera könskromosomer: de kan också bli autistiska med den könskromosomsuppsättningen.....
#10 - 15 december 2008 19:03
Hur ser befruktningsorganet ut då?
#11 - 15 december 2008 19:32
Katharina skrev:

Hmm... Då hade vi en transa som ev. könsopererat sig då [:o]:p
Vår såg exakt ut som en hona (kraftig), var ca. 6cm och utvecklade både svärd och gonopodium.
#12 - 15 december 2008 20:15

Att det finns många fiskar som byter kön känner jag till. Men uppgifterna om att gamla svärdbärarhonor kan "byta sida" har ju stadigt cirkulerat i akvarielitteraturen sedan minst 60 år tillbaks så därför undrar jag vilka hållpunkter du har för att det är en myt? Vore mycket intressant att ta del av det.
#13 - 16 december 2008 14:29
tummen skrev:
Angående det där med män och flera könskromosomer: de kan också bli autistiska med den könskromosomsuppsättningen.....

Det kan man bli ändå, inget som beror på könskromosomuppsättningen som sådan. Förr trodde man att män som hade den uppsättningen såg androgyna ut och att kvinnor som hade XXX eller om det var X0 såg manliga ut vilket har visat sig helt fel.
#14 - 16 december 2008 16:03
M B skrev:
Det kan man bli ändå, inget som beror på könskromosomuppsättningen som sådan. Förr trodde man att män som hade den uppsättningen såg androgyna ut och att kvinnor som hade XXX eller om det var X0 såg manliga ut vilket har visat sig helt fel.

Då kan jag avslöja att jag jobbar som personlig assistent med en kille som har just den "defekten", man kan ha upp till xxxxxy i genkombination och autismen i detta fallet blir "svårare" för varje ytterligare x utöver xy som det egentligen skall vara, men visst kan man säkert också ha den kombinationen och vara "normal" också.....det finns annars många andra anledningar till autism men detta kan vara en, :D nu lämnar jag det här sidospåret.

Svärdbärares kön avgörs på andra sätt än genom genkombinationer, skall komplettera detta när jag har min bok framför mig så jag skriver rätt.:)
#15 - 16 december 2008 16:07
AlCorydora skrev:
Hur ser befruktningsorganet ut då?

Du skall nog läsa den här tråden först.....;)
http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=116248

Speciellt de första inläggen är mycket informativa......:)
#16 - 16 december 2008 16:09
Katharina skrev:

Befruktningsorganer heter GONOPODIUM och könsbytta honor får visst ett sådant.:)
#17 - 16 december 2008 21:23
tummen skrev:
Befruktningsorganer heter GONOPODIUM och könsbytta honor får visst ett sådant.:)

Ha ha.. Tack..

Men då kan de väl bli pappor också??? Mina honor fick inget gonopodium vad jag minns, lr så säger vi helt sonika snopp, de simmade bara runt och mobbade hanarna sen, de blev ju större och kraftigare än den mer slimmade hanen.. Som jag minns tog de död på hanarna till slut.. :eek: Men jag kanske var ung och partisk.. :D

Gonopodium lr snoppen då.. Sitter alltså under magen och är som ett litet genomskinligt spjut.. Detta viks då fram vid parning...
#18 - 10 februari 2009 08:31
Katharina skrev:
Ha ha.. Tack..

Men då kan de väl bli pappor också???

Nja, de anses vara sterila....men honan kan ju bära på spermiepaket länge efter den eventuella andra fertila hanen dött så det är svårt att veta....:)

Annons