Svärdbärare och Guramisar?

#1 - 21 januari 2006 11:34
Måste börja med att be om ursäkt för mitt förra inlägg där jag inte tog hänsyn till fiskens krav.

Några körsbärs räkor
7 amanoräkor
3 dvärgguramifiskar 1 + 2

*edit*
Vad tror ni om guppysar i detta kar? vad jag kan se så skulle du kunna trivas där hur bra som hällst
#2 - 21 januari 2006 11:38
Jag kan svara på färg men inget mer. Orginalfärgen på dom vilda är blågrön är jag ganska säker på, men det finns framavlader som oftast är orange med svagt svarta fenor.
#3 - 22 januari 2006 14:18
hur stort är ditt kar??????????
#4 - 23 januari 2006 13:40
54 liter :)
#5 - 23 januari 2006 15:59
[QUOTE=DannyO]54 liter :)[/QUOTE]

Hej DannyO! 54 liter är tyvärr för litet för svärdbärare. De kan bli ganska stora och är väldigt aktiva fiskar, så de behöver mer utrymme. En trevlig stimfisk som skulle passa i ett akvarium av den storleken är dvärgrasbora (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1054).

Även dvärggurami behöver ett större akvarium. Dessutom är guramis väldigt lugna fiskar och de skulle nog bli stressade av svärdbärarnas livliga beteende. En labyrintfisk som skulle kunna bo i ditt akvarium är den fredliga kampfisken (Betta imbellis: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=232), eller kanske en siamesisk kampfisk.
#6 - 23 januari 2006 16:11
Enligt denna hemmsida kräver dvärgguramsiar 60cm och 60liter och mitt akvarium är 60cm men 6liter mindre och har svårt att tro (nybörjare) dessa skulle dra ner på levndastandarn hoss mina fiskar som förövrigt ser mycket glada ut.

Tackar så mycket för ditt tips om en annan fisk som skulle passa i akvariet men tycker om större fiskar ''antagligen psykist'' och skulle överväga att kanske köra med en hanne och 3 honor istället?

Annars var de du föreslog en bra kandidat till nya fiskar men har fastnat lite för kopparbarb men de kanske är för stirriga? men som sagt kör hällst med endast räkor och guramisar då jag tycker de är så fina :)

Drömmen är förövrigt ett större akvarium med malawi fiskar de är så läckra!
#7 - 23 januari 2006 16:45
jag tycker att du ska ha 1 par guramis (dvärg) eller svärdbärare 1 hane och 2 honor
#8 - 23 januari 2006 16:59
[QUOTE=DannyO]Enligt denna hemmsida kräver dvärgguramsiar 60cm och 60liter och mitt akvarium är 60cm men 6liter mindre och har svårt att tro (nybörjare) dessa skulle dra ner på levndastandarn hoss mina fiskar som förövrigt ser mycket glada ut.[/QUOTE]

Jag ser minimumrekommendationerna just som minimum. Visst går det att ha fiskar i mindre akvarier, men frågan är hur bra livskvalité de får i längden... Men visst om du funderar på ett större akvarium så. Själv tycker jag att mitt 250 liters är litet och begränsar mina valmöjligheter vad gäller inredning och fiskarter och antal...

[QUOTE=DannyO]Tackar så mycket för ditt tips om en annan fisk som skulle passa i akvariet men tycker om större fiskar ''antagligen psykist'' och skulle överväga att kanske köra med en hanne och 3 honor istället?[/QUOTE]

Dvärggurami är parbildande så jag vet faktiskt inte hur det skulle funka med 3 honor och en hane. Men det är klart 2 hanar i ett 45 liters är nog inte att rekommendera pga att det säkert skulle bli slagsmål.

[QUOTE=DannyO]Annars var de du föreslog en bra kandidat till nya fiskar men har fastnat lite för kopparbarb men de kanske är för stirriga? men som sagt kör hällst med endast räkor och guramisar då jag tycker de är så fina :)[/QUOTE]

Kopparbarber brukar vara snälla mot andra arter men hanar kan vara lite bråkiga sinsemellan. De är dock inte utpräglade stimfiskar vilket innebär att man kan ha typ en hane och 2 honor. Men jag tycker räkorna låter som en bra idé.

[QUOTE=DannyO]Drömmen är förövrigt ett större akvarium med malawi fiskar de är så läckra![/QUOTE]

Ja de är väldigt färgglada och lättskötta. Hade det inte varit pga av utrymme och att det skulle bli för mycket jobb skulle jag nog kunna ha hur många akvarier som helst :p
#9 - 23 januari 2006 18:00
Är det lätt att se skildnad mellan de olika könen på kopparbarber?

Har läst att malawifiskarna är just köttätare och vad jag förstår lär mina räkor försvinna ganska fort ifall man bestämmer sig för ett större akvarium men frågan är ifall malawifiskar och dvärgguramisar passar bra ihop?
#10 - 23 januari 2006 19:04
det gör dom inte vad jag vet, guramisar är väldigt lugna och vill ha neutralt - surt vatten, malawis vill ha basiskt och är väldigt livliga.

och får väll klaga igen, Åh nej inte en ciklid människa till! :D
#11 - 23 januari 2006 19:33
[QUOTE=DannyO]Är det lätt att se skildnad mellan de olika könen på kopparbarber?[/QUOTE]

Ja ganska lätt. Hanarna är rödare än honorna.
#12 - 24 januari 2006 17:22
Ok då blir det separata akvarium längre fram då :) köper en guramihanne och 4 koppbarbarber vad tror ni om 1hanne 3 honor?
#13 - 24 januari 2006 17:51
[QUOTE=DannyO]vad tror ni om 1hanne 3 honor?[/QUOTE]

Jag tror det kommer att funka fint.
#14 - 24 januari 2006 20:47
[quote=DannyO]
har fastnat lite för kopparbarb men de kanske är för stirriga?[/quote]

Kopparbarber är rätt så lugna faktiskt. Iaf mina. Mycket trevliga fiskar!
#15 - 25 januari 2006 11:23
Måste tacka er alla en gång till :)
Tusen tack!

Tycker inte det blir lönt och starta en ny tråd för detta ändamål men:

De fiskar som går under namnet sällskapsfisk går dessa att ha i samma akvarium? För jag fick upp ögonen för guppys och undrar ifall ett par sånna skulle göra sig glada i mitt akvarium? Hur är det mellan hannar/ honor det ska inte spela nån roll har jag fått för mig då de bytar kön osv va?

*edit* Läste att 2 - 3 honor per hane var rekomenderat. Så vad tror ni jag skulle kunna få plats me då?
2 hannar 4 - 5 honor? kanske fler? :/

Läste att batski sade att kampfiskar skulle trivas men vill nog behålla mina räkor då dessa var köttätande :)
#16 - 25 januari 2006 13:49
[QUOTE=DannyO]Måste tacka er alla en gång till :)
Tusen tack![/QUOTE]

Det var så lite så :)

[QUOTE=DannyO]De fiskar som går under namnet sällskapsfisk går dessa att ha i samma akvarium? För jag fick upp ögonen för guppys och undrar ifall ett par sånna skulle göra sig glada i mitt akvarium? Hur är det mellan hannar/ honor det ska inte spela nån roll har jag fått för mig då de bytar kön osv va?[/QUOTE]

Med sällskapsfiskar menas bara att de är fredliga och kan hållas i samma akvarium som andra fredliga arter av ungefär samma storlek. Men det betyder inte nödvändigtvis att de trivs i samma typ av vatten eller miljö.

Guppy kommer inte från samma typ av miljö som kakaduaciklider, utan föredrar klarare vatten med högre pH. De kan nog anpassa sig, men jag skulle ändå inte ha guppies i samma akvarium som kakaduer. Guppy har fö fått sämre hälsa pga hård avel. I så fall är endlers levandefödare tåligare. De liknar guppy väldigt mycket (det pågår tom diskussioner om i fall de är en annorlunda stam av guppy eller en egen art), men är både mindre och finare. Tror dock att kakaduerna och barberna skulle käka upp endlers (eller guppy) ynglen...
#17 - 25 januari 2006 14:45
Du jag har inga kakaduer eller nårra barber :)
Jag har bara räkor och Dvärgguramisar :P
Och funderade på att ha guppies istället för kopparbarber då jag tycker vissa guppies kan vara mycket fina. så jag hoppas på ännu ett bra svar från dig :D eller någon annan

Nu har jag vatt o handlat :)
En ung fin guramihane
2 guppihanar o 4 töser :)
Nu sitter de i påsen o väntar på att jag ska hälla i dem :)
#18 - 25 januari 2006 18:58
[QUOTE=DannyO]Du jag har inga kakaduer eller nårra barber :)
Jag har bara räkor och Dvärgguramisar :P
Och funderade på att ha guppies istället för kopparbarber då jag tycker vissa guppies kan vara mycket fina. så jag hoppas på ännu ett bra svar från dig :D eller någon annan[/QUOTE]

Oj jag blandade visst ihop trådarna. Jag ber så mycket om ursäkt! Även om guramis och guppies inte heller kommer från samma typ av miljö så borde båda arterna kunna trivas i fall pH ligger runt 7 och om du ser till att det finns en del planterade växter och flytväxter i akvariet.

[QUOTE=DannyO]Nu har jag vatt o handlat :)
En ung fin guramihane
2 guppihanar o 4 töser :)
Nu sitter de i påsen o väntar på att jag ska hälla i dem :)[/QUOTE]

Jag antar att du vet hur man gör när man koppar in fiskar. Men du ska iaf inte hälla i dem. Vattnet från affären ska inte ner i ditt akvarium.

Lycka till!
#19 - 27 januari 2006 13:37
[quote=batski]
Jag antar att du vet hur man gör när man koppar in fiskar. Men du ska iaf inte hälla i dem. Vattnet från affären ska inte ner i ditt akvarium.

Lycka till![/quote]

Precis :) brukar håva upp dem ur påsen.
Tog nog 2 - 3 timmar innan den nye hannen blev accepterad av den ena honan men nu är det hon som blir jagad istället :P

Riktigt glad är jag för min ena cherry räka kommer föda snart :) funderar på at köpa ett mindre akvarium till henne men problemet blir att få upp henne :D

Annons