Svärdbärare med rom

#1 - 18 februari 2007 15:15
Hejsan!
Jag har en svärdbärare honom som är väldigt rund om "magen" Kan detta var bebisar?? Om detta är fallet, hur läng tid är de "dräktiga" och ska ja sätta in henne i en sån här uppföddar bås direkt eller?
Hjälp mig gärna. Mina första "bebisar"
#2 - 19 februari 2007 04:00
Är hon riktigt rund så är det ju troligt att hon ska föda... lite svårt att veta när ynglen ska komma bara... en svärdbärare har ynglen ngt längre än en del andra fiskar som föder levande ungar.. de kan gå upp mot 5 veckor innn det är dags... men väl då en kull kommit så kan du räkna ungefär 5 veckor till nästa.

De är ganska duktiga på äta upp sina yngel så är ju bra att lägga henne i en yngelbox med galler i bottnen så hon får föda där.. gäller bara att försöka att fundera ut när det är dags att föda.

De kan få ganska stora kullar om honan är stor.. men vet du inte när hon blev parad så är det ju svårt att veta då de kommer.. så man får chansa lite.

Berätta för oss hur det går

hälsn Robban
#3 - 20 februari 2007 18:23
Ja det är juh just det att jag inte riktigt vet när detta har hänt. Vi bara såg detta en kväll. Tyckte hon var lite tjock=)
Men om vi säger att det är yngel på g. Ska jag låta mamman vara kvar efter "födslen"? Eller ska ygnglen vara kvar i lådan själv?
Tacksam för svar
#4 - 12 mars 2007 15:48
vänta nått dygn sen kan du släppa ut honan igen! sen har du yngel :D

Annons