svärdbärare-houngkong??

#1 - 28 juli 2007 01:18
jag har köpt den svärdbärare röd 1 hane o 3 honor idag den från "houngkong" kallas den finns dåå??? vet det nån om den i 74liter..
#2 - 28 juli 2007 11:00
jag har köpt den svärdbärare röd 1 hane o 3 honor idag den från "houngkong" kallas den finns dåå??? vet det nån om den i 74liter..

Nu har du skrivit lite virrigt så jag vet inte riktigt vad du är ute efter, men det finns MÅNGA så kallade [SIZE=3][COLOR=Red]handlarnamn[/COLOR][/SIZE], och det finns säkert någon/flera som kallar någon färgvariant för "hongkong"svärdbärare...eller så är de bara vanliga svärdisar som odlats där....länka till en bild som liknar dina fiskar så kan vi fortsätta diskusionen:p;)
Du kan ju fråga affären vad de egentligen menar, för det vet bara de.:D
Annars finns det ju flera mer etablerade beteckningar: Wagtail t.ex är en röd svärdbärare med svarta fenor, samma namn används också på platy med de färgerna. Hifin/High fin är en svärdbärare/platy med "hög fena" osv. Det finns säkert någon bra hemsida med alla/många standardnamn illusterade med bilder. Lycka till.:)
#3 - 28 juli 2007 11:05
De sköts som andra svärdisar, ett 74-liters akvarium kan nog räcka bra. Se till att ynglen har gömställen i form av växter, stenar och rätter så de inte blir uppätna. Även flytväxter är viktigt. Om du har sådan inredning och inga andra glupska fiskar så kommer ynglen klara sig bra om de föds fritt, det kommer inte att behövas någon "yngelkasse" eller "födkasse".
#4 - 28 juli 2007 11:58
ja jag har den röd-orange färg den själv svärdbärare.. o den heter "honung"- svärdbärare den såg jag står den så jag skall åka o fråga igen honom där..om den vad riktigt heter den själv o var import från... tack mkt hjälp....
#5 - 29 juli 2007 09:04
Alltså så stod det "hongkong"-svärdbärare på akvariet när du köpte dem? Det är nog "tyvärr" bara en vanlig "röd" svärdbärare, möjligen odlad i hongkong, inte mer speciell än någon annan alltså, men fin säkert ändå.
#6 - 29 juli 2007 20:39
tack mkt av tummen.. jag gillar den röd svärdbärare den så hoppas den skall föda mer o mera senare. men ny i fredags den..den säger den hongkong från den.. finns det dåå?? jag tycker själv röd svärdbärare den så klart..
#7 - 30 juli 2007 12:21
tack mkt av tummen.. jag gillar den röd svärdbärare den så hoppas den skall föda mer o mera senare. men ny i fredags den..den säger den hongkong från den.. finns det dåå?? jag tycker själv röd svärdbärare den så klart..

Då är det som jag trodde, en vanlig röd svärdbärare som är ODLAD i Hongkong.
Akvariefisk odlas över hela världen, men i asien odlas de på billigaste vis i stora dammar med billig arbetskraft, då blir fiskarna billiga och DÄRFÖR köper våra imporörer in dem, och vi får hem dem till oss, men det finns minst lika fina svenskodlade svärdbärare (och annan akvariefisk också för övrigt) om man bara letar lite grann och har lite tur.;):D
#8 - 30 juli 2007 17:25
är den svårt odlar den hongkong?? eller lättare den min alla är 4.5cm runt en hane o tre honor.. jag vill odla den framtid den håller.. kan jag ha blanda svärdbärare den eller inte eller ta platy-indianplaty dåå o jag drömmer lite om indianplaty den så mkt om skaffa ett större akvarium.. jag älskar den själv röd o grön svärdbärare o indianplaty den gul med röd el grön.. den är vackerfisk.. jag var liten den har många bra odlar av svärdbärare röd, grön , gul o röd med svart tubex . har aldrig lycklig med svart blåprickig och grönprickig o wagtail.. jaa jag har den "födkassa" den kan två honor skall föda sig del..
#9 - 1 augusti 2007 21:55
är den svårt odlar den hongkong?? eller lättare den min alla är 4.5cm runt en hane o tre honor.. jag vill odla den framtid den håller.. kan jag ha blanda svärdbärare den eller inte eller ta platy-indianplaty dåå o jag drömmer lite om indianplaty den så mkt om skaffa ett större akvarium.. jag älskar den själv röd o grön svärdbärare o indianplaty den gul med röd el grön.. den är vackerfisk.. jag var liten den har många bra odlar av svärdbärare röd, grön , gul o röd med svart tubex . har aldrig lycklig med svart blåprickig och grönprickig o wagtail.. jaa jag har den "födkassa" den kan två honor skall föda sig del..

ALLA svärdbärare är lättodlade, det sköter sig självt kan man säga. Det KAN bli så att platy och svärdbärare korsar sig men det gör inget. Det har man använt sig av under tiden man tagit fram olika färger på svärdbärare/platy, man har flyttat över olika anlag mellan arterna så mycket att mannästan kan säga att alla akvarieplaty och akvariesvärdbärare hör tillsamma "art" numera Xhipophorus "mix" skulle kunna bli det nya latinska namnet.....:p:D Lycka till!
#10 - 1 augusti 2007 22:06
bra nu vet jag det.. så jag är stora intresserad av grönsvärdbärare eller tubexsvärdbärare mest den min favoritt är grönsvärdbärare har jag lycklig med den odlar många ggr.. klart med rödsvärdbärare.. skojj höra den platy o svärdbärare blir mix den dåå skojj.. jag är intresserad av indianplaty den gul färg med röd el grön fenor den är vacker fisk.. kan jag ha den blanda färg alla svärdbärare ihop med rödsvärdbärare?? för grönsvärdbärare el tubexsvärdbärare?? och indianplaty.. hur ofta jag byta vatten för den varje ggr på min 74 liter?? 15-20procent varannveckor???hur mkt brukar vara grader? jag har själv runt 25 grader vatten o ganska 7.0.7.5ph.. eller hur dåå?? jag vill veta. den ihop med ancitus och nån barber där..
#11 - 3 augusti 2007 21:01
jaa jag har köpt 11 platy tre olika färh o arter.. o ny två till svärdbärare mer så bra den fiskar där nu med akvarium.. fint olika färg den så du har tippa mig om den korsna så inte farlig den för platy o svärdbärare.. jag har 3 hanar o 8 honor för platy och 2 hanar o 4 honor för svärdbärare.. jag har mest röd, vit och gula o nån svart mmm.. vacker färg den.. jag är nöjd med dom fiskar nu ser fint där hemma akvarium..dom trivs bra med dom fiskar..

Annons