Svärdbärare färg ???

#1 - 28 februari 2009 09:10
Hej!

Jag har röda svärdbärare i mitt akvarium, för ett tag sen så tog jag fatt i några yngel för att dom inte skulle bli uppätna. Alla ynglena va på de ena ynglet så jag fick sära på dom. Nu har det lilla ynglet visa sig bli en ståtlig grön svärdbärarhane. Jag har fått flera gröna firrar i mitt kar efter det.

Hur kan röda svärdbärare få gröna svärdbärare?

Tacksam för en förklaring då jag inte begriper mig på hur det funkar :d
#2 - 28 februari 2009 09:15
Det beror på att de ursprungliga generna slår tillbaka. Svärdbärare är nästan alltid gröna i naturen. Tycker att du skall försöka att enbart behålla dina gröna svärdbärare.
#3 - 28 februari 2009 09:16
Det ligger i generna. Originalfärgen är grön så det är ju inte så konstigt att en och annan återgår till sin naturliga färg :)
#4 - 28 februari 2009 09:17
Attans Guy ;) :D
#5 - 28 februari 2009 09:28
Så man kan alltså få gröna av sina röda.

Ja min gröna hane slår ju dom röd med hästlängder, han e så tjusig och jag har fått massor med gröna yngel. Det är lite kul =)
Guest
#6 - 28 februari 2009 09:33
[COLOR=black][FONT=Verdana]Den kanske hade grön av komma i förrådet sen butiken eller annat....Kanske[/FONT][/COLOR]
#7 - 28 februari 2009 09:36
nej, det här första gröna ynglet kom när jag hade haft mina röda i nästan två år =)
Guest
#8 - 28 februari 2009 09:39
I rest my case ;)
#9 - 28 februari 2009 19:21
anna7607 skrev:
nej, det här första gröna ynglet kom när jag hade haft mina röda i nästan två år =)

Det är ingen garanti för att det ändå inte kan vara resultatet från en tidigare befruktning, även om jag i just detta fallet gissar att det är de gröna ursprungsfärgerna som kommit fram genom tillfälligheter, de gröna färgerna har antagligen legat reccesiva i "bakgrunden" och efter en viss tid så förstärks dessa och börjar visa sig.:) Rätt vad det är så kan det ju faktiskt bli tvärtom också, två "helgröna" svärdbärare kan få röda yngel....:p;)
#10 - 1 mars 2009 10:14
anna7607 skrev:
Hej!

Jag har röda svärdbärare i mitt akvarium, för ett tag sen så tog jag fatt i några yngel för att dom inte skulle bli uppätna. Alla ynglena va på de ena ynglet så jag fick sära på dom. Nu har det lilla ynglet visa sig bli en ståtlig grön svärdbärarhane. Jag har fått flera gröna firrar i mitt kar efter det.

Hur kan röda svärdbärare få gröna svärdbärare?

Tacksam för en förklaring då jag inte begriper mig på hur det funkar :d

Hur ser en grön ut, har du någon bild? :)
#11 - 1 mars 2009 22:06
Godiva skrev:
Hur ser en grön ut, har du någon bild? :)

jag har bild men har ingen aning om hur jag får in dom här.

Mina första svärdbärare kom hir som småttingar, så befruktning innan e nog uteslutet. Men det är ju häftigt att den gröna färgen kan slå igenom speciellt nu när det har blivit så många fler.
#12 - 2 mars 2009 18:20
Mina platys får nästan aldrig samma färg sina mammor eller pappor. Men det kan ju vara svårt att hålla reda på vilka som är föräldrarna.
#13 - 3 mars 2009 08:35
anna7607 skrev:
jag har bild men har ingen aning om hur jag får in dom här.

Mina första svärdbärare kom hir som småttingar, så befruktning innan e nog uteslutet. Men det är ju häftigt att den gröna färgen kan slå igenom speciellt nu när det har blivit så många fler.

Som "icke goldmedlem" får man länka till en annan sida där du har lagt upp bilderna, men som goldis kan du lägga in dem här direkt, och får dessutom tillgång till mycket mer information och andra goldisars bilder mm. Dessutom får du lägga in köp och säljannonser......mm, delta i tävlingar t.ex.
#14 - 3 mars 2009 10:25
tummen skrev:
Som "icke goldmedlem" får man länka till en annan sida där du har lagt upp bilderna, men som goldis kan du lägga in dem här direkt, och får dessutom tillgång till mycket mer information och andra goldisars bilder mm. Dessutom får du lägga in köp och säljannonser......mm, delta i tävlingar t.ex.

jo, det vet jag.Jag va gold medlem för jätte jätte länge sen men har inte varit så mycket på denna sen vi flytta för ett år sen. Någon sida man kan lägga upp bild och länka ifrån???
#15 - 3 mars 2009 10:31
photobucket kör jag... funkar bra... :)
#16 - 3 mars 2009 10:45
#17 - 3 mars 2009 10:56
Det funkar och du har verkligen en snygg grön hane, bara att gratulera.
#18 - 3 mars 2009 13:28
Nu kan jag inte fisk genetik, men det låter som om det gröna är recessivt, alltså kan fiskar bära på det, sen när två fiskar som bär på det ynglar av sig, så kan då gröna uppstå.

Men då borde det röda vara dominant, vilket då borde betyda att två gröna inte kan få en röd.
Men det kanske är annorlunda hos fiskar...
#19 - 3 mars 2009 14:54
anna7607 skrev:

Snygg!
Några sådana gröningar vill jag ha framöver :)
#20 - 3 mars 2009 15:59
Driva skrev:
Nu kan jag inte fisk genetik, men det låter som om det gröna är recessivt, alltså kan fiskar bära på det, sen när två fiskar som bär på det ynglar av sig, så kan då gröna uppstå.

Men då borde det röda vara dominant, vilket då borde betyda att två gröna inte kan få en röd.

Men det kanske är annorlunda hos fiskar...

Nej, så här är det (nog): rött är recessivt, men starkt förstärkt i olika avelsvarianter av svärdbärare, men ibland kommer grönt ändå att "dyka upp" av olka anledningar. Det kan ju t.ex. bero på att du fått tag i två olika individer av olika akvariestammar av röd svärdbärare och plötsligt är deras räda färg inte lika stark längre eftersom det ju handlar om två olka stammar, och vips dyker det upp en grön variant....:)
Starkt förenklat alltså....:D För det FINNS faktiskt naturligt "röda" vildformer av svärdbärare också....:p
#21 - 3 mars 2009 16:01
anna7607 skrev:
jo, det vet jag.Jag va gold medlem för jätte jätte länge sen men har inte varit så mycket på denna sen vi flytta för ett år sen. Någon sida man kan lägga upp bild och länka ifrån???

Det funkar med "vad som helst" antar jag, en länk är en länk.....:D
#22 - 4 mars 2009 22:57
Guy Palm skrev:
Det funkar och du har verkligen en snygg grön hane, bara att gratulera.

Tackar visst är han tjusig, grabben har döpt honom till silver =)
#23 - 4 mars 2009 23:00
Godiva skrev:
Snygg!

Några sådana gröningar vill jag ha framöver :)

Ja dom är fina, han är jätte tjusig. När jag fångade upp honom som yngel kunde jag inte ha honom med dom andra ynglena för dom hackade på honom som tokar, så han fick vara ensam och det är jag glad för idag :).
Och nu har jag flera småttingar som simmar runt i akvariet :D
#24 - 6 mars 2009 09:17
anna7607 skrev:
Ja dom är fina, han är jätte tjusig. När jag fångade upp honom som yngel kunde jag inte ha honom med dom andra ynglena för dom hackade på honom som tokar, så han fick vara ensam och det är jag glad för idag :).

Och nu har jag flera småttingar som simmar runt i akvariet :D

Gröna också antar jag?:d Eller kanske blandade färger grön/röd?
#25 - 7 mars 2009 11:25
tummen skrev:
Gröna också antar jag?:d Eller kanske blandade färger grön/röd?

Ha ha :d massor med små gröna, men även en hel del röda yngel dom gillar att föröka sig :p.... vem vet kansker får en 2 färgad :)
#26 - 8 mars 2009 20:03
anna7607 skrev:
Ha ha :d massor med små gröna, men även en hel del röda yngel dom gillar att föröka sig :p.... vem vet kansker får en 2 färgad :)

Skulle tro att det bara är en tidsfråga...de brukar i så fall bli så här; rött uppe ovnaför mittlinjen och grön nedanför....men du kanske får en som är tvärtom?:p
#27 - 14 mars 2009 10:28
tummen skrev:
Skulle tro att det bara är en tidsfråga...de brukar i så fall bli så här; rött uppe ovnaför mittlinjen och grön nedanför....men du kanske får en som är tvärtom?:p

Åh jag håller tummarna att jag får en sån, det vore skoj, och lite ovanligt :D
#28 - 14 mars 2009 17:23
anna7607 skrev:

Åhå, kallas det där för grön svärdbärare.. isåfall har jag en ståtlig hane på ca 10 cm. :d
#29 - 16 mars 2009 20:36
NIC skrev:
Åhå, kallas det där för grön svärdbärare.. isåfall har jag en ståtlig hane på ca 10 cm. :d

De kan ju dessutom bli nästan ytterligare 5 cm längre med gynnsamma förhållanden....;):D
#30 - 16 mars 2009 20:44
tummen skrev:
De kan ju dessutom bli nästan ytterligare 5 cm längre med gynnsamma förhållanden....;):D

Hade en hona i samma dräkt som inte finns längre, ska leta reda på ytterligare en sådan och vem vet, nästa auktion kanske det kommer finnas ett antal påsar gröna rackare! :p Om inte du å jag tummen, gör en deal mot dina sterbai's... ;):D
#31 - 17 mars 2009 14:47
NIC skrev:
Hade en hona i samma dräkt som inte finns längre, ska leta reda på ytterligare en sådan och vem vet, nästa auktion kanske det kommer finnas ett antal påsar gröna rackare! :p Om inte du å jag tummen, gör en deal mot dina sterbai's... ;):D

Nja, jag har inte plats för svärdbärare i mina akvarier, det är fullt med annan fisk....mina sterbai var förresten helt tokiga under flera veckor, de var som en barometer; så fort det blev dåligt väder så lade de rom! Trist läge, eller hur?:d

Annons