Hjälp!
mina 2 svärdbärare har tappat färgen och är stora om buken. vad är detta.
mijo skrev:jag rengör filtret en gång/vecka. karet är 60l och är nyinstallerat för 6 veckor sen ca. har gjort ett vattenbyte.
Nina82 skrev:Rengöra filtret ska du göra endast när det slammat igen så mycket att vattenflödet minskar. Ifiltret sitter många av de goda bakterierna som hjälper till att hålla akvariet i balans. När du rengör filtret kramar du ur det lite i en spann med akvarievatten.
Vattenbyte bör ske regelbundet. Det vill säga med samma mellanrum mellan var gång. Tex en gång per vecka.
Allt detta är extra viktigt i ett litet akvarium eftersom balansen lättare rubbas då. Ju större akvarium desto lättare att ha.
tummen skrev:Man måste inte krama ur filtret i en hink, man kan skölja i svalt/kallt vatten under kranen och då överlever de snälla nitrifikationsbakterierna ändå. Men du har rätt i att man inte behöver göra rent fitret så ofta, men hur ofta beror ju på många faktorer; fisktäthet, hur mycket man matar, hur skitigt akvariet i övrigt är osv.....:)
Men din slutkläm gillar jag, "Ju större akvarium desto lättare att ha" det är så sant som det är sagt!!!!!!:D