Svärdbärare?

#1 - 21 april 2007 12:07
Hej! Jag är lite ny inom svärdbärar fronten men nu undrar jag "Hur länge ska svärdbärar yngel gå i yngel kasse?" :confused: Jag fick bara 2 yngel men rästen blev uppätna tror jag!

MvH
Eddie
#2 - 21 april 2007 12:20
Tills de är så stora att de andra fiskarna inte kan äta upp dem, eller så flyttar du ynglena till en litet akvarium, balja eller dyligt som de kan få växa till sig i.
//Camilla
#3 - 21 april 2007 13:20
Mina svärdbärar yngel...!!!

Hej

Mina yngel är ca 1 cm och simmar nu fritt med sina föräldrar...jag har en massa vattenpest i akvariumet, där ynglen föddes och bodde fram tills dom själva kände sig trygga att lämna "nästet" = 1 cm stora.

MiaH
#4 - 21 april 2007 15:44
2cm är väl iaf minimum om du inte vill riskera att de blir jagade runt halva akvariet, sen bror d eju på vad du har för fisk, viss tetrr (tex Zebrafisk) kommer kalasa på yngel om du släpper i dem innan de är 2cm, mina jagar ynglerna rätt bra och då är mina nästan 3 cm innan jag släpper i..

men 1cm? de är ju typ nästan nya nyfödda yngel då ju?

2-3 månader med riklig matning så brukar de va lagom stora, har du bara 2st så släpp inte i dem för tidigt för då har du haft dem i onödan i yngelboxen, och de är bäst att de är i yngelboxen då de får rätt vatten, värme osv, har du bara 2 finns ingen anledning att flytta dem.

Annons