svärdbärare

#1 - 26 mars 2007 14:21
hej!
jag har en svärdbärarhona som ser väldigt tjock ut och har 1 eller 2 svarta prickar på sidorna och nu har hon ställt sig i ett hörn i akvariet och hon har gjort de i två dagar nu, så jag undrar hur länge det är kvar tills hon ynglar av sig...

tack i förhand!
#2 - 26 mars 2007 14:43
piggepelle skrev:
hej!

jag har en svärdbärarhona som ser väldigt tjock ut och har 1 eller 2 svarta prickar på sidorna och nu har hon ställt sig i ett hörn i akvariet och hon har gjort de i två dagar nu, så jag undrar hur länge det är kvar tills hon ynglar av sig...

tack i förhand!

Det är nog nära...iom att hon har ställt sig i ett hörn. Om du vill ha kvar ynglen bör du ha mycket flytväxter eller ett yngelkar, men yngelkar tycker jag är lite granna som stress för fisken, men det finns olika storlekar på dem.
Eller så håller Du koll direkt på morgonen om Du kan flytta över ynglen innan alla blir uppätna. Tror de väljer att yngla av sig under natten.
Lycka till
#3 - 26 mars 2007 16:52
acinna skrev:
Det är nog nära...iom att hon har ställt sig i ett hörn. Om du vill ha kvar ynglen bör du ha mycket flytväxter eller ett yngelkar, men yngelkar tycker jag är lite granna som stress för fisken, men det finns olika storlekar på dem.

Eller så håller Du koll direkt på morgonen om Du kan flytta över ynglen innan alla blir uppätna. Tror de väljer att yngla av sig under natten.

Lycka till

tack :)

då e de väl bara o vänta då :p
men tror du att de e nåra problem om man hovar upp dom utan att dom skadas på något sätt?
#4 - 29 mars 2007 17:25
Hjälp!!

Min svärdbärare har inte fött än!!! jag blir tokig...
för hon har stått i ett hörn av akvariet vid pumpen i typ 5 eller 4 dagar nu och är jättefet och har prickar!!!!

Tacksam för svar!:)
#5 - 30 mars 2007 11:11
piggepelle skrev:
Min svärdbärare har inte fött än!!! jag blir tokig...

för hon har stått i ett hörn av akvariet vid pumpen i typ 5 eller 4 dagar nu och är jättefet och har prickar!!!!

Tacksam för svar!:)

Är hon pigg i övrigt? Hon KAN ju ha blivit sjuk på något sätt?[:o] Men är hon bara pigg och äter som hon skall så är det bara att vänta....
#6 - 30 mars 2007 11:39
tummen skrev:
Är hon pigg i övrigt? Hon KAN ju ha blivit sjuk på något sätt?[:o] Men är hon bara pigg och äter som hon skall så är det bara att vänta....

Hon är jättepigg för övrigt...:)
Bilagor:
#7 - 31 mars 2007 10:01
nu har hon en vit prick i öppningen eller vad man nu ska säga...
betyder de nåt??
haha
#8 - 31 mars 2007 10:06
Håll ögonen öppna...

piggepelle skrev:
nu har hon en vit prick i öppningen eller vad man nu ska säga...

betyder de nåt??

haha

... den vita pricken har jag sett men har tyckt att det är mer som ett rör och då borde hon föda när som helst eller nu ;) guppy föder med nån minuts mellanrum men min platy tyckte jag höll på längre... :)
#9 - 31 mars 2007 10:08
Katharina skrev:
... den vita pricken har jag sett men har tyckt att det är mer som ett rör och då borde hon föda när som helst eller nu ;) guppy föder med nån minuts mellanrum men min platy tyckte jag höll på längre... :)

tack så mycke...
ja ska hålla ett öga på henne :P
#10 - 2 april 2007 12:02
piggepelle skrev:
tack :)

då e de väl bara o vänta då :p

men tror du att de e nåra problem om man hovar upp dom utan att dom skadas på något sätt?

en håv är absolut ok, man kan även låta yngelkaret fånga upp ngn om man kommer med det under i från...Ta det bara försiktigt..Hoppas honan föder snart...
#11 - 2 april 2007 12:35
aa de får vi göra :p men asså när hon drar upp stjärtfenan betyder de nåt??
#12 - 2 april 2007 13:02
brukar betyda att det är dags då så håll utkik
#13 - 2 april 2007 13:06
gizmogirl skrev:
brukar betyda att det är dags då så håll utkik

men asså hon har gjort så i två dagar nu:confused:
villken skummis haha :D
e de normalt eller e min fisk bara knäpp??
#14 - 2 april 2007 16:54
ingen som vet???
#15 - 3 april 2007 07:25
Hon födde inatt:) men ingen klara sig :(
ja får försöka nästa gång :p
#16 - 3 april 2007 10:27
Åt hon upp alla eller var de döda när de föddes?
#17 - 3 april 2007 10:34
Yngel har en förmåga att kunna gömma sig i växter,grottor och annat så har du det i karet så är det inte omöjligt att några klarat sig fast du inte ser de :).Jag trodde inte några av mina senaste Platyyngel klarat sig men ser massor bland växterna.
#18 - 3 april 2007 11:01
cikliden2 skrev:
Åt hon upp alla eller var de döda när de föddes?

ja tror att hon åt upp dom
#19 - 3 april 2007 11:03
gizmogirl skrev:
Yngel har en förmåga att kunna gömma sig i växter,grottor och annat så har du det i karet så är det inte omöjligt att några klarat sig fast du inte ser de :).Jag trodde inte några av mina senaste Platyyngel klarat sig men ser massor bland växterna.

ja hoppas verkligen att du har rätt :p
men de är hennes andra kull (vad jag vet iallafall) så de kanske inte är så konstigt att dom åts upp eftersom att de inte kom så många
#20 - 3 april 2007 11:04
hon krystar typ fortfarand fast hon är smal eller lite smalare iallafall... ska ja ta i henne i ett yngel kar?? (ja har precis köpt ett yngelkar :D)
eller ska ja låta henne va??

tacksam för svar så fort som möjligt!
#21 - 3 april 2007 11:22
ingen som vet??
jag är desperat!:)
#22 - 3 april 2007 11:29
piggepelle skrev:
ingen som vet??

jag är desperat!:)
De kan bli väldigt stressade av att vara i ett yngelkar så jag tycker du kan låta henne vara det överlever alltid något yngel :)
#23 - 3 april 2007 11:51
gizmogirl skrev:
De kan bli väldigt stressade av att vara i ett yngelkar så jag tycker du kan låta henne vara det överlever alltid något yngel :)

okej :p tack så mycket
#24 - 4 april 2007 16:40
piggepelle skrev:
hon krystar typ fortfarand fast hon är smal eller lite smalare iallafall... ska ja ta i henne i ett yngel kar?? (ja har precis köpt ett yngelkar :D)

eller ska ja låta henne va??

tacksam för svar så fort som möjligt!

Det skadar inte i alla fall kanske du kan rädda några om det kommer fler.

Annons