svärdbärare

#1 - 7 december 2006 13:41
Passar det med svärdbärare i ett (200l) kar med två scalarer, kardinal- och vinkeltetror, två malar + siamesiska algätare? Det var någon som sade åt mig att man inte ska blanda levandefödare och såna som lägger ägg. ...Tycker det skulle vara lite fint med lite mer färg i akvariet nämligen :)

Tacksam för svar...
#2 - 7 december 2006 13:56
Pamelia skrev:
Passar det med svärdbärare i ett (200l) kar med två scalarer, kardinal- och vinkeltetror, två malar + siamesiska algätare? Det var någon som sade åt mig att man inte ska blanda levandefödare och såna som lägger ägg. ...Tycker det skulle vara lite fint med lite mer färg i akvariet nämligen :)

Tacksam för svar...

Jag har mina svärdbärare tillsammans med 2 scalarer, siamesisk algätare samt de tetror du nämde....kolla min zoon så ser du vad jag har för fiskar..

Så Ja dom passar i ditt 200l akvarium...
#3 - 7 december 2006 14:28
Tetrorna kan bli mat åt sclarerna när dem har vuxit till sig. När jag själv hade scalarer och kardinaltetror så funkade detta utmärkt då dessa hade vuxit upp tillsammans. Jag själv har aldrig haft problem med scalarer som har ätiti tetror men många här har haft detta problem. Så det kan alltså funka men det kan även sluta med att tetrornma blir mat.
#4 - 7 december 2006 15:57
Svärdbärarna vill ha ganska hårt vatten.. men har du inte mängder med rötter som gör vattnet mjukt och är noga med vattenbyten så ska det fungera.

Scalararer o tetror tycker jag är en bra kombination om man låter de växa upp ihop o inte kommer med nya små tetror då Scalarerna är riktigt stora..
#5 - 7 december 2006 18:01
jag har två rötter typ 30 cm vardera, kanske det inte är då bra då? Å scalarerna och tetrorna har bott ihop sen de var små. Verkar inte ogilla varandra alls...
#6 - 9 december 2006 03:08
de funkar fint med svärdbärare och scalare tillsammans.. de enda e att on svärdbärarna få yngel kan de bli en härlig middag till scalaren.. men de var väl desamma om de är färgen du är ute efter..
#7 - 11 december 2006 03:19
Det viktiga med rötter är att det inte är av en sådan sort som gör vattnet för mjukt.. men problemet är att man oftast inte vet vilken sorts rot man har. Men det påverkar inte så väldigt mkt o bara du är flitig med vattenbyten ska det nog fungera med Svärdbärare
#8 - 11 december 2006 14:27
ok tack

Annons