Jag gillar inte riktigt Platy, inte riktigt min grej, får försöka kolla runt och se om jag hittar nått annat som kan passa in.
Eller du kanske vill hitta nått annat som kan passa runt, ett stort akvarium? :D
Det finns otroligt många fiskarter, alla har sina egenheter, läs på först, fråga gärna här först, 54 liter är inte mycket, särskilt inte i händerna på en nybörjare, men det är inte alls omöjligt att hitta fiskar som passar situationen som också är snygga och intressanta, en fråga, vilka egenskaper uppskattar du hos fisk?
Det tål att påpekas igen, platy finns i otroligt många färgvarianter även om det inte finns i "din" akvariebutik just nu, men om det är formen som stör är variationen inte lika stor mellen de olika "normala" varianterna. Visst enstaka platys kan bli aggressiva, det är ovanligt, och då få som blir det är inte värre än genomsnits-svärdbärare
Dvärgtandkarp
Heterandria formosa är en intressant liten art, får inte blandas med stora arter och saknar kraftiga färger annars trevlig,
Pansarmalar är trevliga, ska hållas i grupp, de vanliga arterna blir lite stora för ditt akvarium men det tar ett tag, så du borde fått lite kläm på det här med akvarieskötsel innan de är stora.
Egentligen tycker jag att det räcker med en stimfisk-art i ditt akvarium och att du i framtiden ska satsa på att ha lite fler neontetror, men det finns en massa små tetror och dvärgrasboror som skulle kunna fungera eller varför inte kopparbarb, liten, jättesnygg och den fredligaste av de lättskötta barberna.
Några tips som inte gäller fiskar, försök hitta någon/några växter som växer bra i ditt akvarium, det är snyggt och bra för fiskarna på flera sätt. Kolla på andra djur än bara fiskar, räkor, kanske framförallt amanoräkor är lättskötta och trevliga, belastar inte vattnet mycket. Äppelsnäckor är praktiska och fascinerar de flesta genom sin storlek när de är fullvuxna, de finns i flera färgvaranter. Undik iaf till att börja med grodor, salamandrar och kräftor, kanske dvärgklogrodan skulle kunna funka om du tar hänsyn till dess lite mer speciella foderkrav. Krabbor gör du säkrast i att undvika så länge du har långfenade guppys.