Hej,
deppighet kan vi nog utesluta helt och hållet så det behöver du nog inte bekymra dig över men att något är fel är ju ganska uppenbart.
Utan att veta någonting alls om ditt akvarium, storleken, pumpsort o s v kan vi bara spekulera i anledningarna.
Antingen kan det vara så att pumpen attraherar fisken så tillvida att den förser henne med lugn (svagt brummande) eller lä. Om det är en cirukaltionspump du har kan det vara så att den hon håller på att bli sjuk och drar sig undan och ställer sig i en kontrollerad vattenström som kanske masserar eller något, en tanke bara.
Den andra teorin jag har är att det något hänt med pumpen, kanske behöver du inspektera den, något kanske hänt som påverkat syrehalten på ett negativt sätt så att hon drar sig till pumpen där det är bättre vattenvärden, låter konstigt men jag gissar bara.
Om jag vore dig skulle jag lyfta upp pumpen och se dels i akvariet (kanske har något fastnat bakom som attraherar) och dels pumpen (invändigt och utvändigt) du behöver nog inte rengöra men plocka isär den och se så att det inte ligger något konstigt i filtermaterialen eller behållaren som kanske lockar.
Ibland som nu på vårkanten då det blir varmare kan vattenytan sjunka och vattnet blir mer turbulent och då ställer sig känsliga fiskar i lä och ibland är den lugnaste platsen rätt under pumpen
men som sagt, svårt att säga men var lugn, deppighet är det nog inte och skulle det övergå till deprission måste vi börja tänka på medicinering
en sak till, äter hon fortfarande ?
nICKLAS.