Svärdbärare

#1 - 16 april 2006 14:26
Hittade ett svärdbäraryngel idag i mitt sällskapsakvarium men det blev uppätät framför ögonen på mig av en scalar så fort jag upptäckt det.
Jag kan inte se att det finns några fler.
Kan det hända att honan har fler yngel i sig eller släpper hon ut alla samtidigt.
Och hur ser jag när en hona ska föda??
#2 - 16 april 2006 16:05
Det blir nya kullar i framtiden.
Nu har du i alla fall en utgångspunkt att räkna ifrån.
När det gäller platy så föder dom sina kullar med 24-30 dagars mellanrum.
Troligen liknande för svärdbärare.
#3 - 16 april 2006 16:10
[quote=erikthur]Det blir nya kullar i framtiden.
Nu har du i alla fall en utgångspunkt att räkna ifrån.
När det gäller platy så föder dom sina kullar med 24-30 dagars mellanrum.
Troligen liknande för svärdbärare.[/quote]

Föder dom alla ynglen samtidigt?
#4 - 16 april 2006 16:39
[QUOTE=Aquatan]Föder dom alla ynglen samtidigt?[/QUOTE]

Det brukar ta ca 2-4 timmar för honan att föda.
#5 - 16 april 2006 18:54
Hur vet man när svärdbäraren bär på yngel??
Kan man se det på något sätt?
#6 - 16 april 2006 20:20
Honan blir tjock, ibland närmast groteskt tjock så att man tror att hon skall spricka. Man ser också ofta en mörk "fläck" på magen ned mot fiskens analfena. Det är ynglens ögon man ser.

Svärdbärare är förrådsbefruktare, dvs en hona kan få upp till 6 kullar yngel från en enda befruktning. Vanligen föder de 10-60 yngel med 28-30 dagars mellanrum.

Det är inte bara scalarer som äter ynglen, även svärdbärarna själva äter gärna av sin avkomma. Täta snår med växter brukar underlätta för i alla fall något eller några yngel i varje kull att överleva. Bra växter kan vara javamossa, javaormbunke och täta svärdsplantor.
#7 - 17 april 2006 10:36
det du kan göra är att stänga av pumpen ett tag för då brukar ynglena komma fram efter ett tag om det nu finns några,det brukar jag göra man kan sitta ganska länge men vips så ser man någon,lycka till
#8 - 17 april 2006 11:32
[quote=swetrot]Honan blir tjock, ibland närmast groteskt tjock så att man tror att hon skall spricka. Man ser också ofta en mörk "fläck" på magen ned mot fiskens analfena. Det är ynglens ögon man ser.

Svärdbärare är förrådsbefruktare, dvs en hona kan få upp till 6 kullar yngel från en enda befruktning. Vanligen föder de 10-60 yngel med 28-30 dagars mellanrum.

Det är inte bara scalarer som äter ynglen, även svärdbärarna själva äter gärna av sin avkomma. Täta snår med växter brukar underlätta för i alla fall något eller några yngel i varje kull att överleva. Bra växter kan vara javamossa, javaormbunke och täta svärdsplantor.[/quote]

en vuxen hona har alltid en svart fläck bak vid analöppningen
#9 - 21 april 2006 11:37
Kan det bli inavel av att odla på yngeln när de är könsmogna???
Eller finns det ej inavel hos fiskar???
#10 - 24 april 2006 23:15
Kan det bli inavel av att odla på yngeln när de är könsmogna???
Eller finns det ej inavel hos fiskar???
#11 - 24 april 2006 23:17
jo de finns och det är möjligt..
sker de generation efter generation brukar de uppstå defekter men det är svårt att undvika på "kaniner" som svärdbärare
#12 - 27 april 2006 11:57
Hej!
Jag har fått närmare 60 svärdbäraryngel och undrar hur lång tid tar det tills de är fullvuxna? Hur stora behöver de vara för att man ska kunna släppa ut dem till de andra. jag vet inte riktigt vad jag ska göra med alla yngel heller, kan man sälja eller ska man skänka bort dem?? mvh anno
#13 - 27 april 2006 13:19
det beror lite på hur mycket du matar dom jag har lyckas fått dom att bli halva storleken av en vuxen på 1-2 månader men då var dett vatten byten varje dag och nåra i från den kullen fick vara kvar i det vanliga akvariet de som har klarat sig är ca 1 cm men när de är större än största munen i ditt kar så kan du släppa i dom.. du kan fråga din lokala akvarium butik om de vill köpa jag har fått 5-10 kr st men de vill oftast ha dom ganska stora

Annons