Svärdbärar-yngel

#1 - 20 maj 2004 11:51
Hej!

Jag har la in en mängd olika ämnen om yngel och hur man ser ifall en hona är "gravid". Jag har aldrig riktigt fått ett svar.
Hur ser man exakt om honan är gravid? Min hona är till exempel lite svart under magen men det ser ut som typ tarmar eller något?
Vad är första tecknet på om honan är gravid?
Förresten hon kanske inte ens e gravid men isåfall är det hannen jag ska ha ett öga på eller? Igår vid klockan 24 (på natten så klart) så höll hannen på att liksom simma i sidled och spänna ut ryggfenan och typ imponera på honan. Första tecknet på yngel ? Någon?
#2 - 20 maj 2004 11:56
För att du "exakt" skall kunna se om honan är gravid, så får du vänta och vänta tills hon är rejält tjock om magen. Då är hon gravid. Du kan ju inte gärna be henne kissa på ett graviditetstest ;-)
#3 - 20 maj 2004 12:00
Men Black molly!!!

Nu har du skapat så många trådar om gravida levadefödare så man knappt tror det är sant. Jag tycker du skall prova att söka i forumet. Du kommer få fram SÅÅÅ många svar!!! Det är helt suveränt! Så gör jag å det funkar på ALLT!!!

Vidare så tror jag att du måste ha lite tålamod. Rom byggdes inte på en dag! Blir hon gravid så blir hon! Se det som ett plus OM hon blir det.

Jättelycka till
Jenny
#4 - 20 maj 2004 12:15
Som nu t.ex. Lenmar. Jag nämde i inlägget att jag har gjort många inlägg för att jag inte får konkreta svar. Jag har sökt och det kommer bara fram massa skit. Holmby gav mig ett ordenligt svar iaf. Nästan.
#5 - 20 maj 2004 12:36
Hej black molly
Jag fick några svärdbärare som jag tänkte leka av. Till en början hände ingenting och började undra om dom var sterila hela bunten men sen kom jag på att dom får nog yngel men dom andra fiskarna äter nog upp dom direkt. Det var en hane och 7 honor, plötsligt började en hona utväkla svärd och den lilla grejen mellan bena (ja ja fiskar har inte ben men du vet vad jag menar) men ok efter några månader började honorna bli rundare och det såg jag INNAN jag matade dom och en blev mörk eller svart i magen, jag satt henna i en yngellåda som hon tillbringande i en vecka sen smet hon ut där ifrån (konstigt) en vecka till gick och jag la ner henne igen i yngellådan då hon nu var ännu rundare och svartare.
Och plötsligt i förrgår på morgonen när jag tittade så fanns där 12 små yngel, igårkväll var dessvärre olyckan framme och yngel burken gled iväg in i vattenstrålen från filtret och välte F*N men jag var snabb och fick upp den 5 yngel fanns kvar men till min förvåning hittade jag sen 5 till i akvariet som jag fångade upp.
#6 - 20 maj 2004 12:36
[:-38] Det där med parning är ju ingen exakt vetenskap.
Hannen har ju en rejäl utmaning framför sig när han skall försöka manövrera in sin [:-20] i honans [:-20]. Honan är ju inte precis still i vattnet under tiden.

Så Black_Molly, du får helt enkelt ta det lugnt och vänta. Förr eller senare kommer du säkert få dina yngel.
#7 - 20 maj 2004 19:56
När honan är så gott som fyrkantig och urogenitalöppningen är vit och nästan ser lite "köttig" ut då kommer hon att föda inom typ ett par dagar. Min hona brukar dra sig undan och sedan simma upp mot ytan och tillbaka mot botten...upp och ner...upp och ner osv. Då brukar även hanen hänga henne i hasorna.
#8 - 20 maj 2004 20:07
det där med upp o ner har jag också sett plus att hanen hänger i haserna och förmodligen vet att käk är på gång.....
#9 - 20 maj 2004 20:18
<font face="Comic Sans MS"><center><font color="orange">Black molly</font id="orange">,

Det finns inga konkreta svar. Alla fiskar är ju individer som du måste lära känna. Din hona kommer förmodligen att bli som en liten kork, simma upp och ned, kanske ligga still en stund i nåt gömställe bland växterna för att sedan simma upp och ned igen, och enligt min erfarenhet så verkar hanarna ibland nästan mer intresserade om hon redan är gravid. När det blir som en liten vit "plopp" vid genitalöppningen då kan det hända att det är på gång. Du måste bara ha lite tålamod och lära dig att se med tiden. Jag lovar dig, om ett par månader kommer du att vara <font color="blue">EXPERT</font id="blue"> på levandefödare och yngel, när, var, hur och varför! Du kommer kunna läsa dina fiskar bättre än någon bok eller medmänniska någonsin kan beskriva för dig. Men återigen, tålamod är det viktigaste.

Än en gång, <font color="limegreen">Jättelycka till</font id="limegreen">
<font color="red">Jenny</font id="red"></center></font id="Comic Sans MS">
<center><center></center>[:-58][:-58][:-58][:-58]</center>
#10 - 21 maj 2004 17:57
Den vita ploppen? Hur ser den ut?
#11 - 21 maj 2004 18:06
Ursprungligen skickat av black_molly
Den vita ploppen? Hur ser den ut?

Kanske som en vit plopp...
#12 - 21 maj 2004 18:08
Vad menas med plopp? Plopp-choklad?
#13 - 21 maj 2004 21:09
Hur parar svärdbärare sig?
Hur ser det ut egentligen? Någon som har sett?
#14 - 21 maj 2004 21:37
Hanen jagar honan som rackans och håller på att viftar med sitt gonopodium för att få till det. Detta har jag sett en enda gång och det gick <font color="limegreen">så</font id="limegreen"> snabbt. Tror att honan blir lika överraskad själv för han får verkligen passa på när hon är lite distraherad av annat.

Ploppen.... Mina levandefödare kan ibland ha en vit plopp innan födsel. Jag kan inte förklara det bättre än så. Kanske svårt att se på ljusa fiskar?? Ser du en vit plopp och fisken är fyrkantig, simmar upp och ner, gömmer sig bland växterna ibland, prova att släppa ned henne i ett yngelakvarie. Gör det dock inte för tidigt eftersom hon kan bli stressad och hålla inne med sin avkomma. Låt henne hålla på i två, tre dagar. Skulle det vara att du får se nåt yngel så kan det vara så att hon ändå inte är färdig utan kanske ynglar lite till. Ner i yngelkaret med henne.

Hos mej simmar mina just nu bara guppy & platy och hos dem har jag tryckt ned en boll av hornsärv. Det tycker inte de vuxna fiskarna om att simma i och eventuella yngel som föds sticker dit med en gång. Jag brukar se att det har kommit yngel när de stora fiskarna har "fastnat" i bollen. Då vet jag att det är läge att räkna in hur många som blev kvar. Tycker det är bra att göra så här, när jag använt yngelkasse har ynglen varit alldeles för orädda när de blivit utsläppta, de har rasat rätt in i hopen med vuxna och blivit mat med en gång. De som överlever hos mig är helt enkelt de starkaste, precis som naturen avsett.

Vad tror du B M?

E svaret OK??

Trevlig helg, hoppas på yngel & graviditeter och allt det där

Jenny
#15 - 21 maj 2004 21:43
Jenny, du e faktiskt en shysst prick du.
Någon fråga till bara.
Vad är en/ett gonopodium?
Vad är en/ett hornsärv?
#16 - 21 maj 2004 21:51
gonopodium är hanens könsorgan
hornsärv är en växt som ser ut som en rävsvans.
#17 - 21 maj 2004 21:54
B M, jag tycker du e en schysst prick du med.
Så här är det:

Skillnad på honor och hanar:
Honor, två set med fenor, ett par analfenor och ett par bröstfenor (vet inte om det heter så här, nån kommer säkert slå mig på tangenten!!!)
Hanar, ett par bröstfenor och ett par omvandlade analfenor som ser ut som en pinne=GONOPODIUM, hade han vart kille så hade det hetat sn*pp, pippivipp, killekallen osv men heter hos denna art Gonopodium.

Alltså: hos honorna har de två set med fenor under magen hos hanarna är det ett set fenor och en "pinne".

(Känn dig nu inte lugn med detta för ett, tu, tre kan honorna bestämma sig för att bli grabbar och då gör de om de bakersta fenorna till ett gonopodium)

Hornsärv är en sticksig växt som växer som attan, sök under växter här på forumet. Kan planteras men funkar lika bra, om inte bättre, som flytväxt.

Nu då BM?? Fler frågor???

Schyssta hälsningar
Jenny
#18 - 21 maj 2004 22:01
Jag tackar så mycket för mig. Har jag fler frågor så kommer jag "springande" till dig!
#19 - 21 maj 2004 22:09
ALLTID lika välkommen. Berätta när det blir yngel. Det ser jag fram emot!!

Gonatt från Jenny
#20 - 21 maj 2004 22:17
Ok, jag säger till om det på denna tråd.. Om det kommer finnas kvar.
#21 - 21 maj 2004 22:41
Gonopodiet är en ombildad analfena, en sorts "penis". Om du tittar noga så ser du! /Cecilia
#22 - 21 maj 2004 22:43
Funkar penisen som en riktigt människo-penis eller?
Asså den sprutar in sina ******** i honans "*****" eller?
#23 - 22 maj 2004 08:43
Ungefär så ja som du nu beskriver BM.
#24 - 1 juni 2004 20:23
Japp nu kom det BM-yngel!!!
#25 - 1 juni 2004 20:48
Grattis, Lycka till!
Har en fråga jag med: Kan en Svärdbärarhane få yngel med sina egna "barn" eller finns det nån inbyggd spärr mot sånt eller bör man se till att det inte händer?
#26 - 1 juni 2004 20:57
Ursprungligen skickat av fc25
Grattis, Lycka till!
Har en fråga jag med: Kan en Svärdbärarhane få yngel med sina egna "barn" eller finns det nån inbyggd spärr mot sånt eller bör man se till att det inte händer?

Svärdbärarna gör inte skillnad på syskon, föräldrar eller barn.
Det blir ju en typ av incest när föräldern får yngel med sin egen avkomma. Således kan risken öka för missbildningar. Men detta är å andra sidan också metoden för "linjeavel", alltså en metod för att förstärka ett visst utseende.

Läs gärna om genetik. Det finns trådar här på forumet.
#27 - 2 juni 2004 05:10
En sak som inte passar in i ämnet:

Jag såg en sak som jag aldrig sätt förut. Igår när jag tittade på fiskarna så jag att min Black Molly-hanne vred runt med sitt gonopodium. Det har jag aldrig sätt. Nu vet jag i alla fall hur dom parar sig. Gonopodiet sitter ju alltid riktad bakåt men inte visste jag att dom kunde vrida på det.
Ny sak, var dag.

Annons