Svärdbärar-psykologi?

#1 - 26 augusti 2007 11:03
Jag hade tidigare svärdbärare sen gick de bort förrutom en stor hane.
Tillsatte då en hane o två honor... den nya hanen blev utjagad i en stor planta bakom en rot. Där har han gömt sig nu ett tag och den gamla hanen ser till att han stannar där.

Testade idag att lägga den stora hanen i en påse i karet o tog bort den stora plantan så den lille får komma ut o vänja sig lite mer. Han var väldigt förvirrad o stirrig i början, sen började han uppvakta damerna flitigt och tittar ibland på den stora i påsen.

Någon annan som har haft problem med bråkstakar och hur man ska handskas med det?
#2 - 27 augusti 2007 07:40
Loranga skrev:
Jag hade tidigare svärdbärare sen gick de bort förrutom en stor hane.

Tillsatte då en hane o två honor... den nya hanen blev utjagad i en stor planta bakom en rot. Där har han gömt sig nu ett tag och den gamla hanen ser till att han stannar där.

Testade idag att lägga den stora hanen i en påse i karet o tog bort den stora plantan så den lille får komma ut o vänja sig lite mer. Han var väldigt förvirrad o stirrig i början, sen började han uppvakta damerna flitigt och tittar ibland på den stora i påsen.

Någon annan som har haft problem med bråkstakar och hur man ska handskas med det?

Tror du behöver ha fler honor. Minst två honor per hane, gärna tre. Har också svärdbärare och tycker det är fina fiskar!:)
#3 - 27 augusti 2007 09:39
Ja de är jättefina!
Speciellt när de är stora o knallröda!

Att jag inte tänkte på det... jag skulle nog också behöva fler honor så det borde jag ha kunnat räkna ut själv :p
#4 - 27 augusti 2007 11:25
Loranga skrev:
Ja de är jättefina!

Speciellt när de är stora o knallröda!

Att jag inte tänkte på det... jag skulle nog också behöva fler honor så det borde jag ha kunnat räkna ut själv :p

Eller så hade du bara behövt köpa nya honor, hane hade du ju redan....:)
Men nu när du har två hanar så får du stå ditt kast och skaffa fler honor, 1-3 stycken till behövs nog.
#5 - 28 augusti 2007 13:41
Det var nästan som att trycka på en knapp!
Den lilla hanen kom fram på en gång.. blev lite skyg emellanåt dock.
Får se hur han är ikväll när jag kommer hem från jobbet!

Tack alla för svar!

Annons