Svårbotad vita pricksjuka

#1 - 18 oktober 2007 19:12
[INDENT]Jag har i närmare två veckor behandlat mina blick mollys mot vita pricksjukan, men verkar aldrig bli av med den. Nu är jag inne på tredje rundan med medicin men jag ser ändå ingen skillnad. Har ni några ideér på vad jag kan göra:confused:??? Fick i zooaffären förslaget att ta bort alla mollysar och totalrengöra akvariet innan jag köper nya fiskar. Är det enda utvägen?
[/INDENT]
#2 - 18 oktober 2007 19:15
Prova en annan medicin mot vita prick kanske
#3 - 19 oktober 2007 20:55
Jag medicinerar just nu mot sjukdomen med protozin från waterlife.
Jag är på andra omgången nu och fått råd att man bör höja vattentemperatur till minst 28 grader (om fiskarna tål det). Då utvecklas allt fortare och man kan blir av med parasieter (eller var det nåt bakterierier?) i alla stadier, inte bara de i form av prickarna.

Annars skulle jag också prova en annan medicin.

Min stora svärbärarhona hade fortfarande prickar igår men idag är allt borta. Jag skall köra med tredje omgån med. För att blir av med allt, hoppas jag.

Lycka till
Anna
#4 - 19 oktober 2007 21:34
Dom gånger jag behövt medicin har Protozin funkat bra. Vita pricken tar man när dom är frisimmande och inte när prickarna syns kan man säga.
#5 - 20 oktober 2007 19:20
[INDENT]
Anna_mvb skrev:
Jag medicinerar just nu mot sjukdomen med protozin från waterlife.

Jag är på andra omgången nu och fått råd att man bör höja vattentemperatur till minst 28 grader (om fiskarna tål det). Då utvecklas allt fortare och man kan blir av med parasieter (eller var det nåt bakterierier?) i alla stadier, inte bara de i form av prickarna.

Annars skulle jag också prova en annan medicin.

Min stora svärbärarhona hade fortfarande prickar igår men idag är allt borta. Jag skall köra med tredje omgån med. För att blir av med allt, hoppas jag.

Lycka till

Anna

Jag använder också protozin från waterlife. Jag höjde temeraturen till 26 grader innan jag började med medicin. Mina algätare vill inte ha något varmare nämligen. Jag tycker dock att det är mindre prickar idag men det är kanske vad jag inbillar mig. Jag ska köra ett par gånger till med medicin för säkerhetsskull.

Tack för svaren!
[/INDENT]

Annons