Svärbärarhona tappar fjäll. <bild>

#1 - 5 juni 2004 08:28
Upptäckte igår att min ena svärdbärarhona stod still vid vattenytan och såg allmänt krasslig ut.
Hon hade liksom ett slemlager under buken, såg ut som någon beläggning. Hon hade också tappat fjäll på vissa partier av buken.
Jag flyttade henne till ett akvarium som jag har yngel i för att hon skulle slippa få stryk av yngelvårdande palettciklider.
När hon kom i yngelkaret så började svärdbäraryngel att "picka" henne på sidan. Jag antar att de åt något från henne.
Jag stoppade henne då i en flytande yngelbur. Hela dagen igår låg hon stilla på botten. Idag simmar hon iallafall något.
Nästan hela buken saknar fjäll och hon har även ganska tjock buk.

Det känns inte som bukvattensot eftersom fjällen inte står ut från kroppen.

Har någon en aning???
<font size="1">Edit</font id="size1">
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=209320&gid=209322
#2 - 6 juni 2004 06:29
Nu är den död.
#3 - 6 juni 2004 08:44
bukvattensot skulle iaf jag gissa på... men det känns lite som i senaste laget... skulle väl mer vara om någon av de andra fiskarna börjar matvägra som du bör oroa dig... du kanske skulle se till att ha medicinen hemma ut i fall att?
#4 - 6 juni 2004 08:48
Tråkigt! Det låter som om hon antingen hade skadat sig och sedan fått svamp eller någon följdsjukdom eller att hon angripits av någon parasit och sedan skrubbat sig mot något vasst och fått svamp? Det finns en del andra sjukdomar som kan stämma in på hennes symptom också. Att hon var tjock behöver ju inte betyda något, det kan ju vara ett tecken på försämrat allmäntillstånd likaväl som bukvattensot.
#5 - 7 juni 2004 06:32
Jag skulle gissa på bukvattensot.

//Annika
#6 - 9 juni 2004 09:29
Hej.

Min svärdbärar hona ser åxå ut sådär...
Förutom "slemlagret" som du beskriver Holmby.
Hon har fjäll, men dom har blivit vita på magen.
I säkert över en månad har hon sett ut sådär, men hon är jätteglad och pigg, så det verkar inte vara nåt fel på henne på det viset.

Men jag undrar varför hon har blivit sådär vit?
Är hon vekligen sjuk?
Eller?

//Helen.
#7 - 9 juni 2004 18:25
Ehh...

Numera död!
Kan ha varit någon invärtes bakteriesjukom med tanke på det snabba förloppet.
#8 - 10 juni 2004 06:15
Ja, jag såg att den hade dött Holmby. *lessen*

//Helen

Annons