Svärbärarhona med problem...

#1 - 21 oktober 2004 05:59
Hej!
Igår när jag kom hem på em upptäcker jag att en av mina svärbärarhonor beter sig konstigt. Hon liksom följde med vattenströmmen och verkade inte orka simma. Hon piggnade i när jag matade och blev som vanligt en liten stund, men sen blev hon slö igen. Jag flyttade över henne till en yngelkasse över natten så hon skulle få vara ifred (När jag håvade henne så flöt hon först på rygg några sekunder innan hon hittade rätt köl igen). Hon växlar mellan att stå helt still med stjärfenan böjd åt ett håll eller frenetisk aktivitet när hon simmar fram och tillbaka "som en idiot".
Lade även märke till igår kväll att hennes svarta partier (Är svart på bakkroppen) har blivit liksom silverfärgade.
I morse när jag tände så levde hon fortfarande men ser lika slö ut. Hon åt lite i morse, nu står hon still i yngelkassen och ser ut att kunna dö när som helst. De andra ser friska ut och beter sig som vanligt. Vattenvärdena i karet var bra igår kväll, nu på morronen har jag inte kollat.
Någon som vet vad som kan vara på g? Har försökt läsa i Sera rådgivare men inte hittat nån sjukdom som helt passar in.
Tacksam för all hjälp!/Marit
#2 - 24 oktober 2004 09:01
så här står det i en bok jag har: Bleknande färger, okotrollerade simrörelser: förgifting genom kemikalier/ övergödning.
Det är det jag kan hitta som mest liknar det du beskrivit.
#3 - 24 oktober 2004 09:02
Fast då borde ju alla fiskarna vara drabbade..?..
#4 - 24 oktober 2004 09:04
Hej.
Svärdbärarhonan är fortfarande likadan, fast det gått så många dagar. Jag har ingen nitrit i vattnet, så det är iaf ingen nitritförgiftning. Alla andra är pigga och glada, och hon äter fortfarande. Jag vet inte vad jag ska hitta på med henne faktiskt... Det är väl bara att vänta å se om hon blir sämre eller bättre...

Annons