Svärbärar-bebbar!

#1 - 7 oktober 2004 07:25
Hej!
Inatt har min svärbärarhona fått fem yngel, varav två var döda i morse redan. De andra tre simmar omkring i yngelkassen nu.
Det jag undrar är när jag ska flytta över dom till yngelakvariet, och hur?
Gör man som när man flyttar över vuxna fiskar, dvs lägga dom i plastpåse på vattnet och vänja in dom sakta, eller?
Råd och tips på bra yngelmat också. Artemia, småsmuligt flingfoder?
Oftare vattenbyten i yngelkaret?
#2 - 7 oktober 2004 11:56
Du kan ta vatten från ditt stora kar där yngel är nu och fylla yngelkaret. Då blir det samma vattenvärden, samma temp och då borde det inte vara problem. Jag ger mina platy/guppy micro som är små smuligt flingfoder. Jag ger också flingfoder som är något större bitar.
Är yngelkaret 26l och du har någon sorts pump rekomenderar jag vatten byte 2ggr vecka.
#3 - 7 oktober 2004 12:11
Precis så hade jag tänkt göra... Men nu finns dom inte mer.... Mina tigerbarber(har åtta st) simmade i samlad trupp och KNUFFADE omkull yngelkassen underifrån, varpå alla yngel for ur och blev en snabb måltid... =(
Har aldrig sett nåt liknande. Mitt framför ögonen på mig, men det hjälpte ju inte, jag hann ju inte dit.
Två till tjejer har jag som går i väntans tider, hoppas jag kan rädda ngt där! =)
#4 - 9 oktober 2004 17:34
har du sorgmanteltetra? det har jag. har du någonsin fått dina sorgmanteltetror att leka och sen lyckats föda upp yngel? det har inte jag [:(][:(][:(][:(][:(][:(][:(][:(][:(][:-22][:-91][:-108][8D]

Annons