Svåra val för nybörjare

#1 - 7 januari 2008 17:24
Jäklar så svårt det måste vara för nybörjare eller nästan nybörjare med allas olika tips om bästa filter mm mm. Måste vara svårt att välja vilken linje man ska gå på.
#2 - 7 januari 2008 17:40
Jo i början fick man väl en hel del olika tips. Slutade med att man läste som tusan och sen så slog man till med det man tyckte lät bäst. Nu känns det som att man har fått lite mera kött på benen. Även om jag experimenterar lite när jag får för mig att dra igång något nytt eller om någon polare vill ha igång ett.
#3 - 7 januari 2008 19:33
Tja, det där med vilken modell/lösning man ska välja av olika saker (bland alla tips) är inte så svårt, det är bara att tänka "overkill works" + "det där har jag råd med", så är problemet löst.
Det riktigt svåra är att när man blir "biten", så vill man ha så jeeefla mycket av allt, måste testa allting...
Med vissa problem som följd... t ex hur man ska ha råd med dittan och dattan, eller få plats med det, för den delen... (speciellt när man redan är trångbodd, med terrarier upp över näsborrarna... ).
#4 - 8 januari 2008 07:53
Trollsvans skrev:
eller få plats med det, för den delen... (speciellt när man redan är trångbodd, med terrarier upp över näsborrarna... ).

Låter som en normal herpetolog/akvarist
#5 - 8 januari 2008 08:19
eriahl skrev:
Jäklar så svårt det måste vara för nybörjare eller nästan nybörjare med allas olika tips om bästa filter mm mm. Måste vara svårt att välja vilken linje man ska gå på.

Ja, det är bara att kolla alla trådar om vilket filter h*n ska köpa. Det är lite tråkigt ibland att en del tillverkare ska klassas ner av någon som har fått ett måndagsex av ett filter och sedan tror den personen att alla filter är likadana. Kanske skulle vara bättre att tipsa om kapaciteten och de olika tillverkarna så får plånbok, tycke och smak bestämma istället.
#6 - 8 januari 2008 09:05
Men eller hur? Ibland verkligen "lider" man med folk som frågar om tips.. Värst tycker jag faktiskt alla malawitrådar där det rekommenderas tanganyika. Det är som att säga till någon som är väldigt sugen på choklad "köp tuggummi istället!". :p Eller trådarna där folk frågar efter innerfilter och får höra att enbart ytterfilter duger.. Eller när de vill ha en ny bakgrund och det bara är BTN som duger.. Eller när folk startar upp sitt kar och vill ha hjälp med fiskval och det istället skriks "nitrit!".. ;) Oj, listan blev visst lång!

När man blivit lite varmare i kläderna så är det ju lättare att ta in alla tips, fundera till och komma fram till sin egen lösning. Det finns så många duktiga här, men många gånger glöms det bort vilken nivå det handlar om och att inte alla vill ha (eller har råd med) kar med FX5, BTN och Tanganyika.

Vill passa på att ge en ros till alla gamla rävar här som tar sig tid att verkligen läsa inläggen, se till nivån och faktiskt svara både pedagogiskt, trevligt och vettigt! :)
#7 - 8 januari 2008 09:24
Det kanske är en av anledningarna till varför jag gjort om mitt ena malawi till ett västafrikanskt ;) Och jag var ny bara för några månader sen :D Jo en sak till, i början gjorde jag vattentester varje vecka, det har jag slutat med helt nu. Man blir ju bara nojjig av alla värden och tester. Mina fiskar har det bra, jag gör vattenbyte varje vecka och de har gömställen etc. Jag har testat ytterfilter men återgick till Fluval 4+ oavsett vad en del tycker om det. men det är mina val och det är mina akvarium och det är jag som trivs med dom :D

Man måste lära sej sortera alla tips och svar man får, bilda sig en egen uppfattning.
Men det är svårt, för allt det här om växter, näring, vattenvärden osv osv kan göra en tokig.
#8 - 8 januari 2008 18:50
eriahl skrev:

Instämmer fullständigt. Alla har ju olika erfarenheter så många olika förslag kan det bli har man sett i en och annan tråd, på gott och ont. Det enda jag kan konstatera är att ibland lär man sig av sina egna misstag och ibland genom att lyssna på andra erfarenheter.

Annons