Svår Corydoras??

#1 - 6 februari 2004 19:50
Hur kan leopardpansarmal ha 4 i svårighetsgrad när de andra har 2???

http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=306
#2 - 6 februari 2004 19:58
Det kan vara så att leopardpansarmal (corydoras julii) är inte lätt att få i lek eller så är det så att de som odlat arten inte har delat med sej av sina erfarenheter.

Har man en gång lyckas att få vare sej din Corydoras sort eller andra i lek, så blir det lättare för avkomman att föröka sej i akvarie miljö.
#3 - 7 februari 2004 14:21
Poseidon, skulle du kunna utveckla det? För jag trodde att svårighetsgraden var hur svårt det var att hålla den i ett akvarium och inte hur svårt det var att få dem att föröka sig.
#4 - 7 februari 2004 14:35
Det jag tror är...att det är en kombination av de båda kriterier.
1- Svårt att få den att föröka sej i akavrie.
2- Svårt att hållas vid liv i akvariemiljö

Eller vad tror du??

#5 - 7 februari 2004 14:49
Tror nog inte att "förökningsförmågan" är medtagen i svårighetsgraderingen eftersom det finns flera fiskar som är märkta svårighet 1 som är i princip omöjliga/har aldrig odlats i akvarium.
#6 - 7 februari 2004 15:09
<font color="red">Kan tillägga att fotot visar helt fel fisk, den visar Corydoras trilineatus.</font id="red">
#7 - 7 februari 2004 15:17
Jag blev faktiskt också lite förvånad när jag såg att den hade fått svårighetsgraden fyra...
I artbeskrivningen står det i och för sig att "den kan vara något känslig", så det är väl antagligen därför.
Eftersom jag själv införskaffat några Corydoras julii så skulle det vara intressant att höra andras erfarenheter om malen.

Annons