Svängande PH - växter mår dåligt.

#1 - 30 juli 2007 07:33
Hej!

Jag har haft lite problem med mitt pH värde. Jag hade tydligen gjort tabben att köpa kalksten och lagt i akvariet vilket gjorde att pH nästan var omöjligt att sänka. Det tog ett tag innan jag förstod vad som var problemet och nu har jag plockat ur stenarna, bytt 50 % av vattnet och stoppar inte i stenarna förrän de är lackade.

Nu ser jag på mina växter, speciellt de med tunna blad, att de är bruna och i vissa fall helt genomskinliga. Jättetråkigt då de såg ut att trivas från början! Men nu har ju pH svängt i ett par dagar och jag antar det har gjort att de blivit hängiga.

Vad gör jag nu? Låter akvariet stå (har inte ännu några fiskar i) ett par dagar, eller ska jag sänka till den nivån jag vill ha? Ska ha fjärilsciklider...och nu har jag väl antagligen ph 7-8 igen.

Kommer växterna återhämta sig?

/Tessan - trött på att mäta pH:(
#2 - 31 juli 2007 01:32
De kommer förhoppningsvis att hämta sig igen, och med lite hjälp av gödning och rätt belysning ska det inte ta allt för lång tid.
Skaffa ett pH-test så du vet vad du ligger på, det är alltid bra att veta. Har du rötter i karet så kommer ditt pH att sjunka något och har du nu plockat ut Faxestenen så kommer det att bli bättre.
#3 - 31 juli 2007 06:14
Jag har mätt ett par gånger o det ligger på 7.4 nu. Jag har växtnäring i botten så jag hoppas den gödningen räcker!

Tack för svaret!:)
#4 - 31 juli 2007 11:06
Den gödningen finns det en viss risk med att den inte räcker. Kolla in på www.pmdd.se och läs lite, och du kan även söka här på forumet.
#5 - 31 juli 2007 11:14
Tessan76 skrev:
Jag har växtnäring i botten så jag hoppas den gödningen räcker!

När jag läser din blogg så får jag intrycket av att växterna är planterade för bara några dagar sedan. Då kan du inte räkna med att de skulle kunna ta del av den näring du har i botten överhuvudtaget den närmsta tiden. Är det dessutom enstaka kulor så kan du inte räkna med att växternas rötter hittar näringen under ganska lång tid.
#6 - 1 augusti 2007 17:22
Vad är bäst att mäta PH med? Jag har såna där pappersstickor och jag tycker att det är jättesvårt att läsa av med dessa.
#7 - 1 augusti 2007 17:31
Såna stickor är inte heller tillförlitliga utan kan visa fel. Köp ett vätsketest istället. Personligen tycker jag bäst om JBL:s tester.
#8 - 1 augusti 2007 17:34
Tessan: jag tror inte att dina växter är hängiga pga att du plockat bort kalkstenarna, utan för att de inte har tillräckligt med näring. Det tar ju några veckor innan man kan se förändringar på växterna.

Och så undrar jag vad det är för växter? En del växter brukar gå ner sig först efter flytten innan de sen kommer igång igen.
#9 - 1 augusti 2007 18:03
Oj, vilken aktivitet det varit här då! :)

Angående sorter på växterna glömde jag skriva upp vad de hette i affären, men jag tror 2 heter svärdsliljor o anubis. Men de enda som är hängiga är de som är långa smala och rangliga! De andra är helt OK!

Näringen ser ut som ett torvlager som ligger underst på hela botten. Pratade med den lokala akvariehandlaren och han trodde inte det var näringsbrist utan svängande ph.

Men jag kan ju alltid hälla i lite extra näring så man är på den säkra sidan.

Växterna har planterats för 1½ vecka sedan cirka.

Angående mätning av ph så tycker jag fortfarande det är svårt att avgöra färgerna på JBL:s tester. Men det är väl en smaksak antar jag, som ingenjör vill man ju ha ett exakt värde med 3 decimalers noggrannhet... ;)
#10 - 1 augusti 2007 18:55
Svärdslilja har jag aldrig hört talas om så jag antar att det rör sig om svärdsplantor (echinodorus), som det finns en del olika arter av. Anubias växer väldigt långsamt så de behöver inte så värst mycket näring.

Långa smala och rangliga? Ser de ut som långa platta grässtrån? I så fall är det vallisneria. Kan tänka mig att de saknar kalken och de måste nog få lite tid på sig för att kunna anpassa sig till de nya förhållanden. Vallisneria är ganska lätta växter, men ibland trivs de inte i nystartade akvarier.

Beträffande testerna så är JBL bland de mer lättlästa. De har två olika pH-tester, ett som kan mäta pH mellan 3-10 och ett som är smalare men exaktare.
#11 - 1 augusti 2007 20:02
Ja, svärdsplantor hette det! Och vallisneria oxå, känner igen det nu när jag hör det. Ska skriva ner det. Har glömt kolla det 2 ggr nu när jag varit hos affären!

Japp, jag har JBL:s test med större noggrannhet! Tycker ändå att tanken med att ha en ph-mätare (om de fungerar korrekt såklart) är lockande!

Har tillfört lite näring nu för säkerhets skull! Tur man har snälla grannar som oxå har akvarium! :)

Tack för svaren!
#12 - 1 augusti 2007 21:06
Jo pH-mätare hade inte varit helt fel :)
#13 - 5 augusti 2007 20:46
Denna pH-mätare är ok och billig: 61322 från http://www.sagitta.se/humatutr.html

Är bäst om man köper till förvaringsvätska: 61358

Och eventuellt kalibreringsvätska 7: 61353!

Annons