Svamp + popeye?

#1 - 19 juni 2007 11:33
I torsdags förra veckan såg jag att min gula fjärilsciklids hona hade vita prickar på sig och tog henne till mitt karantäns akvarie direkt. Jag var lite orolig att de andra fiskarna också hade drabbats, men nu 5 dagar efter hennes synliga symptom så har ingen annan alls drabbats. Jag behandlade med vita-prick medel, men nu i lördags så var prickarna större och hade blivit lite mossiga, så gick till min zoobutik och fick svampmedel. Har behandlat med detta i några dagar nu och det har faktiskt blivit lite bättre, men i morse när jag vaknade och tittade till henne har hon fått jätte ögon! De lixom nästan ploppar ur. Jag är jätte orolig för henne. Så tänkte bara fråga er kunniga vad jag skall göra? Skall jag fortsätta behandlingen med svamp-medel eller skall jag ta henne till fiskhimlen?

Läste i en annan gammal tråd att när en fjärilsciklid får "popeye" har den troligen bukvattensot och bör avlivas?! :( Det sa iaf en i denna tråden?
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=65089&highlight=fj%E4rilsciklid

Vad skall jag göra?
#2 - 19 juni 2007 18:58
Ingen som kan ge mig ett råd om hur jag skall göra?
Känner mig lite splittrad. :confused:
#3 - 20 juni 2007 15:28
Svårbotat tyvärr. :(

Medicin med nipurfurinol (höpp...reservation för felstavning här :D) kan ge viss bättring. Har för mig popeye beror på organsvikt..
#4 - 20 juni 2007 18:41
Tack Healena för svaret! Jag har nyss tyvärr tagit beslutet att skicka henne till fiskhimlen. :( Insåg själv att det är svårbotad och eftersom jag gärna vill ha lite yngel med mina gula fjärilsciklider så vill jag inte ha yngel efter henne ifall det är något ärftligt. :confused: Så för mina framtida yngel vill jag ha en stark och frisk mamma.

Mvh/Hanna

Annons