Svamp på guppy

#1 - 4 oktober 2004 14:02
I början på förra veckan så upptäckte jag att det var en guppyhona i mitt akvarium som hade dött och då när jag kollade närmare på dom andra så upptäckte jag att dom var fulla med vita prickar. Jag behandlade då akvariet och höjde tempen någon grad och tänkte att det brukar ju bli bra då men det funkar inte! Nu under en hel veckas tid så har det dött minst 2 fiskar varje dag varav en platy. Vad kan det vara? Kan guppy få någon speciell form av svamp som inte går att behandla på vanligt sätt? Barbarna som är i samma akvarium mår bara bra, och även malen och kamphonan. Jag frågar inte för att jag klagar eftersom jag tycker att det är bra om guppyhonorna försvinner men jag skulle vilja veta utifall att det prids till hanarna i ett annat akvarium.
#2 - 10 oktober 2004 21:03
har varit med om samma sak...behandlade först mot vita prick...hjälpte ej...behanldade sedan mot svamp...inget funkade...o de va bara guppyna som blev sjuka...när jag fick detta la ja de sjuka fiskarna i ett mindre kar där de fick vara....vissa blev friska medans andra dog...har ingen aning om va de va för en sjukdom...
#3 - 10 oktober 2004 21:08
legolas: vita prick-sjukan? jag behandlade mina rödmunstetror med en medicin från JBL med och fiskarna blev friska. minns inte vad den hette.. kan kolla upp det imorrn..
vad behandlade du dina fiskar med?

Lenis
#4 - 12 oktober 2004 18:35
Jag använde mycopur från sera. Det har tidigare fungerat på både svamp och vita prick men inte nu. Men jaja, nu är då alla guppyhonor förutom en(!) döda. Jag hade ca 15st till en början och nu som sagt en. Den som blev kvar har fått flytta till en plastbalja tillsammans med en gamal kamphona och en platyhona som är döende ( inte pga sjukdomen utan av ålder). Jag har rensat hela akvariet och släppt ner två nya guppyhonor så vi får se om dom överlever.

Annons