Svamp och sår

#1 - 27 april 2011 07:23
Hei!

Såg igår att min stora Sajica ciklid hanne hade stora sår på pannan, tänkte att han kört in för hårt i nån rot lr något när han jagat de andra. Precis haft yngel.

Men idag så såg jag att en av de stora honorna också fått sår över pannan och ryggen, men där är de oxå svamp (bomulstussliknande vitt) som växer ur såren.

Relativt nystartat kar, ca 1 månad med fisk.
325 l och i karet bor det ca 15 sajica ciklider (6 stora och resten mindre)
Har 6 små och 1 stor ancistrus mal och en skalare som bott där en vecka.

Nu har jag vart och hämtat 10 skalarer till som skall bo i karet, men som sagt upptäckte svampen nu.

Annars så äter de väldigt bra, fina färger och starka och kraftiga kroppar på alla.

Var en sajica ciklid som dog 2 dagar efter jag släpte i dem i karet, visade inga tecken på sjukdom. Men annars så har alla vart friska.

Förstår att de är svamp de där vita som växer i såret, men vad kan såren komma från och hur ska jag medicinera? Hört man skall salta lite i akvariet om det uppstår sjukdom, gäller de även här?
#2 - 27 april 2011 11:03
Sår som infekteras av svamp brukar även infekteras av bakterier. Så jag tycker du skall isolera dem och köra en behandling med något som tar både bakterier och svamp, som t ex Dessamor. Det är dock inte särdeles smittsamt, så du behöver inte behandla hela akvariet.
#3 - 27 april 2011 21:49
Nu är de flera av sajica cikliderna som fått precis likadana sår på pannan och stora vita bollar som växer ur dem. Men inga av de andra fiskarna visar något. Och även de "sjuka" fiskarna ser fortf friska och krya ut. simmar, jagar de andra och äter precis som vanligt.

Har inga extra kar där jag bor nu tyvärr.. hur länge skall de ligga i karantän? kan man ha dem i en vanlig 10L hink under karantänen?
#4 - 28 april 2011 07:25
Det funkar med hinkar, bara du har cirkulation på vattnet. Men om det blir allmänt förekommande, så behandla hela karet.

Annons