Svamp i akvariet, hur göra?

#1 - 18 februari 2023 13:15
Jag vet inte var detta skall ligga då detta inte handlar om fisksjukdomar.
Jag har följande problem:

Jag håller på att förbereda ett större akvarium om 600 liter, såsom jag skrivit om i andra trådar här, jag hade lagt i sjösand från en frisk strand som jag rengjort väl i fem sköljningar med rent vatten där jag noga hällde ut vattnet efter varje sköljning och jag har använt samma typ av sand från exakt samma plats till de mindre akvarierna utan problem, så jag antar att detta måste ha följt med någonting annat, typ rester av träbitar eller liknande från naturen.
Jag har plockat ur alla träbitar och liknande, så det är nu bara sten kvar.

Jag har aldrig tidigare varit med om detta.

Akvariumet hade stått kallt i ca två månader utan några som helst problem jag kunnat notera tidigare så detta måste ha uppstått de tre sista veckorna.
Vattnet fullständigt stinker av svamp och det var innan jag började tömma det stora vita tussar av svampliknande material som flöt runt i vattnet.

Hjälper vattenbyte, eller behöver man tillsätta kemikalier, vilket jag helst inte vill göra?
Förmodligen någon typ av träsvamp.

Jag har inte vågat plantera eller släppa i fiskar ännu då jag inte vet om detta återkommer efter normalt vattenbyte.

#2 - 18 februari 2023 16:45
Har du cirkulation?
#3 - 18 februari 2023 17:15
Nu när du säger det så har jag faktiskt inte haft det, då jag byggde om systemet och väntade på en större luftpump från Kina, vilket tog ett par månader att anlända, jag har inte kopplat in den då jag fortfarande väntar på utströmmarstenarna jag beställt till det nya systemet. Tror ni att det kanske bara är det som fallerat?
Jag har inte haft problem med svamp tidigare, bara noterad bakterieslem i andra akvarium när dessa stått stilla, detta är tyvärr svamp, stinker av svamp också, luktar tyvärr inte som bakterier brukar.

Tanken är att ha fyra utströmmarstenar kopplade till en 25W luftpump, pumpen tänkte jag mig skulle försörja totalt 8 utströmmarstenar, fördelade över tre akvarium, men de båda andra är väldigt små, typ 40-50 liter som jag använder för karantän och att etablera växter i. Dessa både verkar friska vad jag kan se hitintills, men de har varit igång snart ett halvår nu med ganska litet underhåll, jag har bytt en del av vattnet ibland och sådant men inte så mycket mer då jag inte har fiskar i dessa för närvarande.

Jag har ett grusfilter med pump till det stora, men jag vågade inte koppla in det då jag var rädd att det skulle bli kontaminerat av svamp, men tanken är att använda det om man har fiskar där längre fram.
Jag vet inte om jag tänker fel här, man jag ville försöka skapa initial makronäring till växterna så att de hade en bas av detta innan jag kör igång filtren, men jag kanske tänkte fel...
Någon form av snäckor har i allafall flyttat in i de mindre akvarierna, ingen aning var de kommer från dock, om de härstammar från Östersjön, eller följt med någon inköpt växt.
De verkar iaf trivas och PH, mm verka ok så jag tolkar detta som att de små jag satte igång förra året är upp and running och redo för fiskar.

#4 - 18 februari 2023 19:58
Stillastående vatten är "dött" vatten så se till att få igång lite cirkulation så ska du se att det reder sig.
#5 - 18 februari 2023 20:44
Stort tack för svar! Jag hänger i min gamla Rena med en sten så länge medan jag väntar.
(De små har luft från en annan pump)
#6 - 18 februari 2023 21:50
Ska du inte koppla på svampfilter till pumpen? ska du köra filterlöst...
#7 - 19 februari 2023 09:49
Jag visste inte att detta fanns, det måste jag kolla upp, stort tack för tipset!

Edit, Ah, nu förstod jag vad ni menade med svampfilter, om det är en vanlig "tvättsvamp" så har jag en mindre filterpump som är lättare att göra rent jag tänkte köra men den har bara ett vanligt "tvättsvamps" filter om detta är tillräckligt?
#8 - 19 februari 2023 13:15
Jag vet inte vad du menar men jag menar ialla fall ett sånt här: https://akvarieimporten.se/filter-pumpar/svampfilter/svampfilter-stor-sb-3330
#9 - 19 februari 2023 14:14
Tackar!, Ja, typ som den men med en elektrisk pump. Jag slänger i den i ställetför luftpumpen i så fall.
(min plan var som sagt när jag fått bukt med detta att installera grusfiltret som har en riktig bioreningskammare)
#10 - 19 februari 2023 16:00
[QUOTE=E_W;n2438461]
(min plan var som sagt när jag fått bukt med detta att installera grusfiltret som har en riktig bioreningskammare)
[/QUOTE]
Nu blir jag nyfiken.
#11 - 21 februari 2023 13:42
Bara ett standardfilter med kalkpärlor, kross och plast/ keramringar (för nyttiga bakterier) samt en nylon"svamp" som förfilter.

Annons