Hej!
Nu har en guppy börjat se hängig ut hemma igen. Sedan vi startade upp akvariet i augusti så tycker jag att vi klarat det ganska bra. Inga nitritpåslag, ingen massdöd av fiskar (flera som dött samtidigt el över natt), vi har fått yngel, vi har bara lite alger. På det stora hela tycker jag att vi klarat det ganska bra för att vara nybörjare.
MEN bara ganska. Med 2-3 veckors mellanrum så har en av våra inköpta guppys börjat se hängiga ut och sedan dött efter några dygn. Vi har köpt 6 vuxna fiskar totalt, och av dom är nu den 4:e hängig. Vi har fått yngel i 3 omgångar och dom är alla pigga och friska och har aldrig dött. Den första guppyn tror jag dog av fenröta, den andra av torpedsjukan, den tredje såg bara gammal och skruttig ut på mycket kort tid och dog efter ett par dygn, och nu ser den fjärde mager och hängig ut. Jag ser inga ytte tecken och nitrithalten är ok.
Det pratas ofta här inne om att de guppys man köper i affärena ofta är av dålig kvalitet pga inavel m.m. Har jag drabbats av dåligt fiskmaterial och haft otur tror ni? Låter det ovanligt att så många dör (50% om den som nu är hängig klarar sig.)
Vore så tacksam över era funderingar kring detta!