Surt vatten

#1 - 30 oktober 2012 19:56
Hur håller man på smidigaste och billigaste sätt ett stadigt pH på 6.5? Mitt kranvatten är 7.8 - 8 ungefär.
Har mycket rötter i akvariet och inte mätt pH i akvarievattnet ännu men jag känner mig tveksam till om det räcker för att förändra pH såpass mycket som jag önskar. Hur gör ni för att hålla ett stadigt surt vatten? Vet att det finns buffringsmedel men det känns som en sista utväg i mitt fall.
#2 - 30 oktober 2012 20:05
Vad har du för pH i karet?
Annars är det trycksatt co2-system med pH-controller som gäller för att sänka pH:t utan att laborera för mycket.
#3 - 30 oktober 2012 20:09
Annars är torv ett alternativ.
#4 - 30 oktober 2012 20:14
Hur gör man med torv?
#5 - 30 oktober 2012 20:17
Kollade precis med en teststicka, vilka ger ganska osäkra, tolkningsbara, resultat men färgen ligger närmst pH 6.8. Har planerat för Diskus så det kanske ligger bra där som det är?
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 30 oktober 2012 20:18
Enda sättet att ha ett stabilgt pH på 6.5 är som ansjo skriver ett bra CO2-system, men det är inte billigt.
Sedan finns det billigare sätt, men ingen av dom ger ett stabilt surt vatten.
#7 - 30 oktober 2012 20:21
ella_pella skrev:
Kollade precis med en teststicka, vilka ger ganska osäkra, tolkningsbara, resultat men färgen ligger närmst pH 6.8. Har planerat för Diskus så det kanske ligger bra där som det är?

Och ditt pH funkar fint för diskus, om det inte är Heckeldiskus:).
#8 - 30 oktober 2012 20:30
I artbeskrivningen finns samma info på heckel som alla andra. Är de extra känsliga?

Lite OT kanske. Men någon som vet på vilka sätt de olika färgvarianterna hos diskus skiljer sig åt? Kan man blanda dem som man vill?
Har en hel del att lära innan köp så dags att börja. :)
#9 - 30 oktober 2012 20:30
pH-controller är väl inget måste, gör väl inget om det svajar litelitegrann? : ) Låter väldigt dyrt med phcontroller men de kanske inte kostar så mkt?
#10 - 30 oktober 2012 20:42
Einarsson skrev:
pH-controller är väl inget måste, gör väl inget om det svajar litelitegrann? : ) Låter väldigt dyrt med phcontroller men de kanske inte kostar så mkt?

Drygt en tusenlapp, och ska du ha trycksatt system med ett stabilt pH är det controller som gäller:).
#11 - 30 oktober 2012 20:45
Trycksatt system har jag redan, bara att jag kör igång co2n en timma innan ljuset och stänger av en timma innan ljuset släcks. Så det ligger på ganska jämn nivå, men blir ju inte så exaktexakt. :)

Så frågan är om controller är värt det..
#12 - 30 oktober 2012 20:45
ella_pella skrev:
I artbeskrivningen finns samma info på heckel som alla andra. Är de extra känsliga?

Lite OT kanske. Men någon som vet på vilka sätt de olika färgvarianterna hos diskus skiljer sig åt? Kan man blanda dem som man vill?

Har en hel del att lära innan köp så dags att börja. :)

Hur menar du skiljer sig åt? Annars kan du blanda de olika färgvarianterna åt, men det brukar vara absolut snyggast att hålla sig till en:).
Heckel vill ha surt vatten för att trivas, ner mot 5 i pH är inte fel.
#13 - 30 oktober 2012 20:46
Jag tycker nog det är finare att blanda... Kanske inte en av varje direkt så det blir värsta clownsoppan, men ha lite olika iaf.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 30 oktober 2012 20:50
Einarsson skrev:
Jag tycker nog det är finare att blanda... Kanske inte en av varje direkt så det blir värsta clownsoppan, men ha lite olika iaf.

Smaken är som baken - själ tycker jag det är absolut snyggast med en färgvariant.

Dock oavsett vilket - denna tråd ligger i kategorin "akvarievatten" - så till mig själv och alla andra - Håll er till ämnet
#15 - 30 oktober 2012 20:52

dock oavsett vilket - denna tråd ligger i kategorin "akvarievatten" - så till mig själv och alla andra - håll er till ämnet
:d
#16 - 30 oktober 2012 20:54
Lätt att man spårar iväg. :D

ansjo, tips på var man kan köpa en sån här spännande ph-controller till "normalt" (vad det nu är) pris?
#17 - 30 oktober 2012 21:00
www.aquaristic.net köpte jag min:).
#18 - 30 oktober 2012 21:04
Tack, ska kolla. :)
#19 - 3 december 2012 19:10
ella_pella skrev:
Hur håller man på smidigaste och billigaste sätt ett stadigt pH på 6.5? Mitt kranvatten är 7.8 - 8 ungefär.

Har mycket rötter i akvariet och inte mätt pH i akvarievattnet ännu men jag känner mig tveksam till om det räcker för att förändra pH såpass mycket som jag önskar. Hur gör ni för att hålla ett stadigt surt vatten? Vet att det finns buffringsmedel men det känns som en sista utväg i mitt fall.

problemet om du ska sänka så mycket med rötter så behövs mycke rötter. och varje gång du gör ett vattenbyte sticker ph iväg. och vatten byte gör man ofta till diskus. jag är lite lat och gör två i veckan.
men till frågan. jag har samma vatten värden som du. och har gett upp allt som innebär buffringsmedel osv
jag kör RO vatten ner i en regnvatten tunna där det får stå ett dygn med torv filtrering. sen slår jag i tropic och diskus mineraller innan vattenbytet. fungerar mycket bra. efter ett dygns torvfiltrering håller vattent ca ph 6. men det sticker upp lite i akvariet. ligger på 6.5-6,6 i ph i akvariet.
#20 - 3 december 2012 20:14
Co2 och kontroller är ju den helt klart bästa metoden att få stabilt ph. Det tråkiga är ju att de går åt så mycket mer co2... min går ju på nätterna till och från nu för tiden...
#21 - 3 december 2012 21:17
KristianE skrev:
Co2 och kontroller är ju den helt klart bästa metoden att få stabilt ph. Det tråkiga är ju att de går åt så mycket mer co2... min går ju på nätterna till och från nu för tiden...

hur fungerar Co2 om man ligger på GH och KH värden över 15 grader direkt ur kranen. klarar Co2 anläggningen att sänka ändå?
(har aldrig använt co2 och vet inte riktigt hur det fungerar)
#22 - 3 december 2012 21:29
Funkar men tar mer tid och co2..

Annons