Surrande lysramp

#1 - 19 november 2005 11:21
Lysrampen på mitt nya kar surrar jättemycket, mer än alla pumpar jag har. Det är två olika rör med varsin strömbrytare, och de låter olika mycket. Kan det vara att glimtändaren är sliten eller något annat lätt avhjälpt?
#2 - 19 november 2005 11:23
glimtändaren är det inte. Jag skulle tro at ljudet kommer från drosseln. Kolla så att den sitter fast. Det kanske går att kila den eller nått.
#3 - 19 november 2005 11:31
Vad är drosslen får något?
vart sitter den?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 19 november 2005 14:00
[QUOTE=Danei]glimtändaren är det inte. Jag skulle tro at ljudet kommer från drosseln. Kolla så att den sitter fast. Det kanske går att kila den eller nått.[/QUOTE]
Nog brukar det oftast vara så att antingen glimtändaren eller lysröret behöver bytas ut.
Vet inte varifrån du fått att det inte skulle vara glimtändaren - motivering efterlyses.
#5 - 19 november 2005 14:09
Vad skulle det kunna vara för fel på glimmtändaren som ger ljud men inte andra problem? Samma sak med röret. När det inte lyser är det nästan alltid rör eller glimtändare som är trasiga. Men det var ju inte fallet nu.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 19 november 2005 14:16
Både glimtändare och lysrör är förbrukningsvaror och det brukar ofta upptså ett surrande ljud när de börjar sjunga på sista versen.
Hyrde en gång en lokal med ca. 500 lysrör i taket och när det började surra från armaturen så hjälpte det oftast om man bytte glimtändare. Varför den surrar då har jag inte en susning om - men så var det i alla fall.
#7 - 19 november 2005 14:28
Det låter konstigt i mina öron. Men det är ju billigt att testa.
#8 - 19 november 2005 23:13
Dessa saker hänger delvis samman.

När lysrören börjar bli gammla så drar de mer ström, mer ström genom drosseln skapar ett kraftigare magnetfält.

Genom att Magnetfältet som skapas i drosseln av spolkonstruktionen är det väldigt vanligt att brum uppstår oftast i form av vibrationer som överförs till olika delar i konstruktionen.
#9 - 20 november 2005 03:23
elektronisk glimtändare ska tydligen va bäst men kostar därefter.
elfa har en tror den kostar 70kr och har 10års garanti.

får man brum även om man har HF-don ?
finns ju ingen drossel där vad jag vet
#10 - 20 november 2005 10:34
I ett HF-don skulle jag gissa att arbetsfrekvensen ligger över vad vi kan uppfatta (18kHz).
#11 - 20 november 2005 14:08
Motivering: Jag hoppas att det skulle vara billligt att fixa:p
Så det är värt att testa att byta glimtändare, och om det inte hjälper så byter jag rör också. Eller måste de bytas samtidigt?
#12 - 20 november 2005 14:54
[QUOTE=NE]I ett HF-don skulle jag gissa att arbetsfrekvensen ligger över vad vi kan uppfatta (18kHz).[/QUOTE]
20KHz-60KHz
#13 - 20 november 2005 15:09
En regel är ju att ALLTID byta ut glimtändare när man byter lysrör

samt glimtändare kostar ju bara ett par kronor ... testa o byt den först ..
#14 - 20 november 2005 19:51
Hej!
Jag kan berätta om mina bekymmer med brummande lysrörsarmatur.
Det var ett relativt nytt MP-akvarium med helgjutet svart plastlock.
Det började brumma alltmer, jag bytte både lysrör och glimtändare, men det hjälpte inte.
Innan jag hann gå tillbaka för att reklamera den brummande armaturen slocknade den helt, och jag åkte iväg akut till affären. De fick inte igång den där heller, så jag fick en ny. Det är väl antagligen lättare att byta än att laga en sån.
Vad felet var vet jag inte.
MVH Annika
#15 - 20 november 2005 20:58
Yes, det låter ju jätte bra...INTE!
den är ett par år gammal och jag har inget kvitto...
#16 - 20 november 2005 21:57
[QUOTE=Danei]Vad skulle det kunna vara för fel på glimmtändaren som ger ljud men inte andra problem? Samma sak med röret. När det inte lyser är det nästan alltid rör eller glimtändare som är trasiga. Men det var ju inte fallet nu.[/QUOTE]Jag har samma erfarenhet som Danei. Har jobbat som skolvaktmästare i 20 år och under alla dessa år som en ammatur började låta så var det drossen det berode på. Varför vet jag inte. Tror på ålderdom på drossen.
#17 - 20 november 2005 22:00
Så bra att det är någon som har lite koll. Det är drosseln som ger ljudet. Det kan vara så lätt att den sitter lite löst och skallrar. Men det är där du ska leta.
#18 - 20 november 2005 22:09
[QUOTE=Danei]Så bra att det är någon som har lite koll. Det är drosseln som ger ljudet. Det kan vara så lätt att den sitter lite löst och skallrar. Men det är där du ska leta.[/QUOTE]Det är ett j-a ireterande ljud. Jag vet inte varför drossen börjar låta. Vet bara att våra amaturer var enormt gammla. Om det kom innefrån drossen eller ej det vet jag inte men jag tyckt att ljudet kom inne från. Men jag är inget profs på frågan.
#19 - 21 november 2005 00:21
man kan prova att skruva åt reaktorn mer och/eller lägga silikon under på de mindre modellerna. de stora 58W:arna blir riktigt varma. efter ett par timmar är den varm osm en spisplatta.
#20 - 21 november 2005 00:44
i grunden samma problem finns även på en del moderkort till datorer och där fixas det genom nån form av lim på dom kopparspolar som finns.
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 21 november 2005 08:27
[QUOTE=Danei]Så bra att det är någon som har lite koll. Det är drosseln som ger ljudet. Det kan vara så lätt att den sitter lite löst och skallrar. Men det är där du ska leta.[/QUOTE]
Om man håller med dig har man koll, om man inte gör det har man inte koll:D
Oavsett vem som har rätt i detta fall så är det ju ganska lätt att kolla - plocka en glimtändare och ett fungernade lysrör från en an annan ramp och testa så får du ju ett snabbt svar på vad som är felet i just detta fall.
Lycka till

Kan väl också nämnas att många moderna ramper faktiskt inte ens har någon glimtändare som går att byta. Glimtändaren har tydligen ersatts av något annat som skall hålla hela rampens livstid.
Dessa ramper är ju också slutna så man kan inte öppna och mixtra med dom.
#22 - 21 november 2005 10:38
Jag missuppfattde lite. Jag uppfattade det som att han hadde bra erfatenhet av lysrörs amaturer. Det var visst inte riktigt fallet. Men majoriteten vet ju inte ens hur de funkar.
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 21 november 2005 10:46
Tycker nog att Rödlöga har bra erfarenhet av problem med lysrör och det har nog jag också, men inte desto mindre gav resp. erfarenhet olika slutresultat.

Så summarum är att problemet kan ha flera orsaker och då är det ju bäst att börja kolla i den billiga "ändan"

Annons