Superstörigt ytterfilter

#1 - 25 augusti 2013 18:26
Eheim 2215 pumpen som jag fick med karet när jag köpte det låter vedervärdigt. Jag har "ruskat" på det ett antal gånger och det blev väl bättre men inte tillräckligt bra. Det jag funderar över är om jag helt enkelt ska köpa ett innerfilter i stället, t ex Aquael fan 3 plus. Karet är på 350 L och jag tänker ha guramis och rasboror i det. Jag har letat runt i forumet och läst skiftande åsikter på hur mycket cirkulation man ska ha till dessa fiskar. Är 700 L/h för lite eller ej? Om det kan anses vara för lite borde det väl gå att komplettera med ett litet extrafilter eller tänker jag helt fel där?

:p Cathrin
#2 - 25 augusti 2013 18:30
Du kan ju skaffa ett nytt ytterfilter, jag har tre Fluval, ett 105, ett 205, och ett 305, och de låter inget särskilt. Innerfilter kan också låta om man har otur.
#3 - 25 augusti 2013 19:01
Fan 3 i all ära men till ett så stort kar så har ju aquael ett mer lämpligt filter med 3ggr så mycket filtermaterial... http://www.pwss.se/product.php?productid=14400&cat=618&page=1
#4 - 25 augusti 2013 19:33
Jag tittade på det filtret också men blev osäker. Blir det mer filtermaterial när man har makaroner? Eller är det behållaren som rymmer mer? Kan man fylla behållaren med vanlig blå filtermatta i stället? Jag kan nog fråga hur länge som helst tror jag...

Jag är nog mer inne på innerfilter i alla fall. Jag har haft fluval förut och hade inga problem med dom i och för sej men på nåt sätt gillar jag dom inte. Det blir enklare och mindre stökigt om jag har filtret i karet. Mindre utrymmeskrävande. På golvet alltså ;)
#5 - 25 augusti 2013 19:49
Köp en ny impeller och axel till ditt filter, så försvinner troligen oljudet:).
#6 - 25 augusti 2013 19:56
Det jag funderar på är om det kan vara så att axeln är dålig på ditt ytterfilter.
Jag antar att det var ett begagnat du skaffade eller var det ett paket kanske??
Prova att ta isär och kolla ifall impeller, axel eller gummit som håller axeln är dålig.
Har själv bytt dessa delar på en Eheim 2080 som lät som ett tröskverk när jag skaffa den.
Blev lika tyst som min andra 2080 efter bytet.

Storleken på 2215 är i minsta laget för ditt kar så ett till skulle inte skada.
Standard är att räkna 3 ggr karets volym i filter cirkulation och den du har är på 500L/h.
Många växter och lite fiskar kan ändra mängden / timme som behövs.

Själv hade jag bytt upp mej till en Eheim 2073 Professional 3 då den har över 1000L/h
Men jag är lite partisk till Ehem med pga den låga strömförbrukningen.
Antar att det kommer med den mängden akvarium man har (15 st)
Vill inte bli ruinerad bara för man gillar akvarium och fina fiskar...

( självklart hinner Ansjo före medans man skriver... )
#7 - 25 augusti 2013 20:19
Mu(sic) skrev:
Jag tittade på det filtret också men blev osäker. Blir det mer filtermaterial när man har makaroner? Eller är det behållaren som rymmer mer? Kan man fylla behållaren med vanlig blå filtermatta i stället? Jag kan nog fråga hur länge som helst tror jag...

Ja porösa makaroner är också ett filtermaterial;) Skummgummipatronen har en volym på ca 8dl och behållaren rymmer ca 6dl och den kan du fylla med vad du vill (medföljer biomakaroner). Fan 3 som du va inne på har en filterpatron på ca 4,8dl och har därför givetvis inte alls samma kapacitet.
#8 - 26 augusti 2013 04:47
Superstörigt ytterfilter

Jag tänker också att jag inte tror du behöver byta filter alls. Anjsos förslag gör att du får ett tyst fungerande filter. Du har ju redan ett bra filter. Varför byta? Impellern mm slits med tiden i alla filter.
#9 - 26 augusti 2013 06:04
Tack för all input :) Nu har jag sovit litegrann på saken och det är kanske lite latmasken som säjer köp ett nytt filter. Jag hade problem med att montera ihop och starta filtret och gruvar mej för att ta tag i det. Åsså är jag nog inte så lite otålig.

Jag gör helt enkelt så att jag köper reservdelarna och ett extrafilter på en gång. Då har jag ju nåt som går i karet medans jag jävlas med impellern och det ;)

Jag tycker nog att jag gjorde en bra affär med grejerna i alla fall. Köpte begagnat och fick ju med allt som behövs och det innebär ju att jag kan spendera mer på inredning och firrar :D
#10 - 26 augusti 2013 06:06
Och jag HAR ju faktiskt semester en vecka till så tidspressen är ju minimal :D
#11 - 26 augusti 2013 06:42
Jag hittar inte nån impeller till 2215 :(
#12 - 26 augusti 2013 08:00
Superstörigt ytterfilter

Du går in på Eheims hemsida. Där letar du reda på 2215. På den sidan väljer du fliken Downloads. Där väljer du pdf-dokumentet Pare parts. Du byter axel, de 2 små plupparna, impelleraxel och impeller där. Skriv ner numren på reservdelarna och beställ i en affär :)
#13 - 26 augusti 2013 08:54
Mu(sic) skrev:
Jag hittar inte nån impeller till 2215 :(
Här kan du beställa impeller, axel och lager! http://www.pwss.se/product.php?productid=6070&cat=842&page=3

http://www.pwss.se/product.php?productid=4079&cat=842&page=1
#14 - 26 augusti 2013 11:37
Jag som sökte på impeller! Lager och axel har jag beställt redan tillsammans med det där innerfiltret med makaroner :) Då får pwss skicka med pumphjulet också. Tack :D
#15 - 26 augusti 2013 11:42
Beställt! :D
#16 - 26 augusti 2013 14:18
Nu får vi då hålla tummarna att ditt 2215 blir tyst, så du inte slösat ännu mer pengar på det;)
#17 - 26 augusti 2013 15:36
Tack för det! Det blir nog bra :)
#18 - 27 augusti 2013 05:45
Jag har det största av aquel innerfiltret som dom har köpt, det som heter 2000 och det är väldigt tyst.
#19 - 27 augusti 2013 17:53
En fråga till: När jag stoppar i innerfiltret ska jag då pytsa i mer av vattenberedningsmedlet? Tycker ju att det vore logiskt på sätt och vis... Och då låter jag det gå paralellt med ytterfiltret ett tag innan jag börjar joxa med det? Grejerna är redan på väg från pwss :D
#20 - 28 augusti 2013 09:04
Det viktigaste är att du sköljer filter och filtermaterial ordentligt innan du sätter det i akvariet!
#21 - 28 augusti 2013 12:58
Okej :) Jag fick precis hem det. Dom är snabba på pwss verkar det som :D
#22 - 28 augusti 2013 20:22
Mu(sic) skrev:
Okej :) Jag fick precis hem det. Dom är snabba på pwss verkar det som :D
Nja det där med deras snabbhet är ett stort lotteri kan jag lova;) Jag har beställt mååånga ggr från dem och för det mesta har det tagit 10-30dgr... men dem är förutom detta väldigt bra att ha att göra med och har bra priser och stort sortiment och skickar mot faktura utan extra kostnad och att man INTE behöver uppge personnummer, det är det inte många som gör längre!! Så jag gillar dem skarpt!
#23 - 29 augusti 2013 04:42
Lite roligt var det att grejerna kom i en skokartong. Svarta strl 38 antagligen damskor då ;) Vad gäller priset var det lite konstigt. Jag gjorde två separata beställningar men skrev att jag ville ha dom skickade tillsammans. När bekräftelsen kom stog det att frakt räknas på respektive order och att det var omöjligt att säja hur mycket det skulle bli. När jag fick paketet kostade det mindr att lösa ut än vad grejerna kostar med EN fraktsumma så jag lär få en faktura misstänker jag. Får välan se...
#24 - 29 augusti 2013 05:18
Tror de har lite mycket att göra på PWSS ;) och ont om kartonger. Men har iofs en webshop själv och allt kring kostar, så att de kör med begagnade kartonger är nog ett sätt att hålla priserna nere egentligen. Tror de har extremt lite vinst per såld vara. Ett sätt att hålla ner priserna är ju också att få personer gör himla mycket och då blir det lätt så där snurrigt.
#25 - 29 augusti 2013 08:26
Jag tyckte mest att det var lite lustigt och fick mej att le det där med kartongen. Charmigt :) Servicen och priset är inget att klaga på. Jag är jättenöjd. Och tacksam för att det finns handlare som håller nere sina priser. Det gör ju att jag antagligen vänder mej till dom i framtiden också.

Menade inte att låta negativ men kan förstå om det uppfattades så ;)
#26 - 29 augusti 2013 08:57
Pwss är riktigt bra på att packa in grejerna, nästan lite väl ibland, dem hade lindat ca 5m plastfilm runt ett litet filter jag beställt:D Att de säger att de inte kan kan räkna ut frakten är bara snick snack, titta bara på guldfisken.se, där får man direkt en fraktkostnad när man klickat i köpknappen;)
#27 - 29 augusti 2013 09:04
Haha! Jag hade tur då. Dom hade knölat ihop plastfilmen till en boll och fyllt ut skokartongen med den :D Men det skulle nog ha krävts ganska mycket för att grejerna skulle ha tagit skada i transporten. Bra det :)
#28 - 31 augusti 2013 11:39
Bra tips, någon? Nu har jag tagit ur impeller och axel men får inte ut "gummiblutten" inuti pumphuset. Vet inte hur mycket jag vågar vålda på där inne. Och det är välan bäst att byta allt :confused:
#29 - 31 augusti 2013 11:50
Jag brukar ta en lagom stor skruvmejsel och försiktigt peta ur gummibussningen i botten
#30 - 31 augusti 2013 13:01
Jag har varit där och petat men törs inte ta i så mycket. Ska försöka igen :)
#31 - 31 augusti 2013 14:22
Kanonbra och miljövänligt att de återanvänder kartonger som annars bara skulle kastas. Att det dessutom blir billigare för företaget är också ett stort plus.
Sådär ja.. då har en miljönissa sagt sitt i den frågan..:D
#32 - 31 augusti 2013 14:47
Det sa du bra MonkanS :)

Jag klarade i alla fall att sätta ihop allting och nu är det mycket tystare än förut.

Tack snälla för hjälpen! :D
#33 - 31 augusti 2013 15:09
Superstörigt ytterfilter

Skönt att det blev bra ;) Blev ju billigare än nytt. Gissar att det känns gött att få ihop grejerna och att allt funkar.
#34 - 31 augusti 2013 15:59
Ja-a! Och jag är ganska stolt över mej själv faktiskt. Har aldrig mekat ytterfilter förut. Jag passade på att förlänga utloppsslangen för den var för kort och bytte strilrör till ett som jag hade kvar från fluvaltiden. Syns knappt jämfört med eheim originalgrönt :D Nu tror jag att jag ska låta dom stackars fiskarna och växterna va ifred ett tag...

Annons