superfet tetra! varför?

#1 - 19 april 2011 15:13
Ja de här blir en ganska konstig fråga, men nyss dog en av mina glödbandstetror och hon va sjukt jäkla fet! Asså hon va så uppsvälld och tjock att fjällen hade börjat vikas utåt! Hon kunde knappt simma för att sidofenorna inte gick att röra på... Så fet va hon! Hon har den senaste tiden bara hängt i ett hörn och simmat runt lite ibland, men hon käkade inget och ändå va hon så tjock. Troligen så va hon så jäkla uppfylld me rom, men nja jag vet inte, skulle dom fylla upp sig så pass mycke att de knappt kan röra på sig och sen gå och dö?

Hon va som en ballong helt enkelt, men hur blev hon så jäkla tjock? Alla andra fiska är ganska smala faktist, alla utom hon och ja matar väldigt väldigt lite då jag knappt har nå firrar. Jag är bara lite nyfiken om nån har nån aning om varför?

Som sagt, en väldigt underlig fråga :P
#2 - 19 april 2011 15:22
Det låter som bukvattensot. Det finns inte så mycket man kan göra när de har blivit så tjocka så att fjället står ut. Ta bort den och håll koll på de andra så att inte de börjar bli riktigt tjocka de med.
#3 - 19 april 2011 15:33
hon är död och ja tog upp henne direkt hon tog sista andetaget. Hade en till som också va nästan lika fet som dog förut, men asså dom va jätte tjocka redan när ja köpte dom.. Kan dom ha haft nått redan när ja köpte dom? Nu borde den här tråden kanske vart lämpad för sjukdom, men jag viste inte ens att den här sjukdomen fanns :S Läste att sjukdomen kan sprida sig rätt bra :/ Ja jag har då inte mycke tur med mitt akvarium asså!

Men tack, ska hålla koll på resten!
#4 - 19 april 2011 15:41
Såg du om fjället stod ut i affären eller det hände efteråt? Vissa tetror kan bli väldigt tjocka för att de blir romstinna och inte leks av. Hade en sorgmanteltetra hona för några år sen och hon blev en dag riktigt tjock på grund av aggäen hon hade i sig och hon var sån i 3 år, ingen av mina hanar ville leka av henne så hon blev en stor kvinna till slut.
#5 - 19 april 2011 18:24
ne det va först idag som fjällen började peka utåt, och på den andra tjocka så blev de inte så. Men de kanske bara va så att hon hade sjukt mycke rom.. *rycker på axlarna* Jag blir ju inte klok på alla konstigheter som händer i mitt akvarium.. men eftersom hon gått och vart sådär jätte tjock väldigt länge, och ingen annan firre har blivi så, så kanske de inte är nån sjuka iaf. Fast hon dog ju, vet inte anledningen till de... Fast de är ju fortfarande en fisk, kan ju va svårt att avgöra dödsfall.. :/

Annons