super lim i akvarium

#1 - 14 november 2004 14:30
hej undrar om man kan lima en plast bit på inne filter med super lim (super atack) som man köper överalt nästan den torkar ju ganska snabbt och klibbar inte, undrar om den är giftig
#2 - 14 november 2004 14:43
det går bra men det bryts ner efter ett tag så det kommer lossna...
#3 - 14 november 2004 15:09
Vi har en vinnare.. =)
#4 - 14 november 2004 15:20
Förlåt men jag måste säga några ord.
<hr noshade size="1">
hej undrar om man kan lima en plast bit på inne filter med super lim (super atack) som man köper överalt nästan den torkar ju ganska snabbt och klibbar inte, undrar om den är giftig
<hr noshade size="1">

Hej. <font color="red">Jag</font id="red"> undrar om man kan <font color="red">limma </font id="red"> en <font color="red">plastbit</font id="red"> på <font color="red">innerfiltret</font id="red"> med <font color="red">superlim</font id="red"> (super <font color="red">attack</font id="red">) som man <font color="red">kan</font id="red"> köpa <font color="red">nästan överallt.</font id="red"> <font color="red">Det</font id="red"> torkar ju ganska snabbt och klibbar inte <font color="red">.</font id="red"> <font color="red">Jag</font id="red"> undrar om den är giftig <font color="red">?</font id="red">
<hr noshade size="1">
Limmet används ganska flitigt inom saltvattensakvaristiken och jag tror inte det är giftigt när det väl har torkat.
#5 - 14 november 2004 22:13
Om det ska låta fint, nästan akademiskt:

Hej. Jag undrar ifall det är möjligt att med hjälp av superlim (limmet heter "super attack") limma fast en plastbit [antar att plastbiten ska limmas fast] på ett innerfilter? Limmet går att köpa nästan överallt och det torkar relativt [ganska fungerar också, men relativt låter finare, dock kommer frågan; vad relaterar jag till?] snabbt och klibbar inte [låter som ett dåligt lim om det inte är klibbigt]. Jag undrar ifall det är giftigt?
#6 - 14 november 2004 22:16
Tänk om killen/tjejen e dyslektiker? Moget av er...
#7 - 14 november 2004 22:24
Men ni, nu vet vi att plizken kan stava, klart intressant eller? men för att svara på frågan varför anväder du inte silikon?

Välkommen hit fressten seno!
#8 - 15 november 2004 01:44
Edlund

En dyslektiker bör väl vara lika intresserad av att lära sig stava som alla andra. För övrigt tycker jag det är ganska elakt av dig att förutsätta att en dyslektiker inte kan stava, det är inget fel på inteligensen hos en dyslektiker, snarare tvärt om. Dessa tenderar ha en något högre IQ än vi som inte har det handikapet.

Särskrivning ska bekämpas och får på intet sätt axcepteras i svenskan då det är ett språk som kan anses relativt kraftlöst i jämförelse med många andra språk.
Meningsbyggnaden i svenskan är något av ett unikum då det näst intill helt saknar regler och är dessutom en av dom få enda styrkor som svenskan har. Det finns en uppsjö av hemmasnickrade ordkonstalationer som är helt gramatiskt korekta men fullständigt sanslösa.

Rubriken på denna tråden är ett utmärkt exempel på en särskrivning som föder ett syftningsfel.

Nu får du ursäkta mig att jag tar det som exempel seno.

Super lim i akvarium. (?)
svar: Lim super inte i akvarium men det gillar att fästa i dom flesta miljöer.

--------------

Seno.
Får man vara lite nyfiken och fråga vad som ska fästas på pumpen.=)
#9 - 15 november 2004 06:13
... handikappet ... accepteras ... ordkonstellationer ... grammatiskt korrekta. Om det inte är dramatiskt ko-rekta som åsyftas, men då snackar vi sammanblandning av olika böjningsformer; dramatiskt ko-rektum eller dramatiska ko-rekta.

Förlåt. Jag har varit vaken sen 4-tiden med en uppblossande halsfluss och känner att jag behöver vräka ur mig lite nu när febern hållit sig på mattan en stund. Det är några timmar kvar tills vårdcentralen öppnar.

---
Och för er som vill ha en mer nusvensk, icke-akademisk översättning

... hand ikapp et ... a cc epteras ... ord kon stella tioner ... gram mat iskt ko rr ekta. Om det inte är dra mat iskt ko-rekta som å syft as, men då snac kar vi sam man bland ning av olika bö jni ngs form er; dra mat i skt ko-r ektum eller dra mat i ska ko-re kta.

(Låter nästan som tjeckisk poesi om man läser det högt och fort några gånger, nota bene jag talar inte tjeckiska.)
#10 - 15 november 2004 09:53
Fantastiskt.. =)

Krya på dig.
#11 - 15 november 2004 14:50
Sådär. Nu har jag fått Protozin, eller var det Penicillin..?[:-100]
#12 - 15 november 2004 14:52
Tar det cyano så är det penicillin..=)
#13 - 15 november 2004 15:04
Limmet används ganska flitigt inom saltvattensakvaristiken och jag tror inte det är giftigt när det väl har torkat.

Stämmer bra det, men Labeth har alldeles rätt i att superlim löser upp sig långsamt i vatten. Dvs lagningen håller inte.

Annons